کاهش تولید عربستان کمکی به افزایش قیمت نفت نمی‌کند

سیتی بانک در تازه‌ترین برآورد خود آورده است که بعید به نظر می‌رسد کاهش تولید نفت عربستان قیمت نفت را به بالای ۸۰ تا ۹۰ دلار برای هر بشکه برساند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحلیلگران سیتی بانک روز سه‌شنبه (۱۶ خردادماه) در یادداشتی اعلام کردند که کاهش تولید داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای عربستان سعودی بعید است زمینه افزایش پایدار قیمت نفت به سطوح بالای ۸۰ دلار و پایین ۹۰ دلار را فراهم کند، زیرا عوامل بنیادی ضعیف نشان از تداوم روند کاهشی قیمت نفت دارد.

عربستان سعودی روز یکشنبه (۱۴ خردادماه) پس از سی‌وپنجمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس در وین اعلام کرد که در ماه ژوئیه به‌طور داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه از تولید خود می‌کاهد و کاهش عرضه داوطلبانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای خود را تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی ادامه خواهد داد.

در پی اعلام این خبر قیمت‌های جهانی نفت خام روز دوشنبه (۱۵ خردادماه) ۲ دلار و ۶۰ سنت برای هر بشکه افزایش یافت، با این حال قیمت نفت  در معاملات روز سه‌شنبه (۱۶ خردادماه) کاهش یافت.

سیتی در یادداشت خود آورده است که ما شاهد میانگین قیمت‌های محدود در هر یک از سه‌ ماهه سال جاری میلادی هستیم، برای نیمه نخست و نیمه دم امسال میانگین ۸۱ دلار برای هر بشکه برآورد می‌شود، اما ظرفیت مشاهده بازه‌ای بین ۷۲ تا ۹۰ دلار برای هر بشکه هم وجود دارد.

تحلیلگران سیتی بانک با اشاره به عواملی مانند تقاضای ضعیف‌تر و عرضه قوی‌تر تولیدکنندگان غیراوپک تا پایان سال جاری میلادی، رکودهای احتمالی در ایالات متحده و اروپا و رشد پایین‌تر در چین پیش‌بینی کردند که این شرایط می‌تواند به کاهش قیمت‌ها در سال جاری و سال ۲۰۲۴ میلادی منجر شود.

اوپک‌پلاس اکنون تا پایان سال ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه کاهش تولید (معادل ۳.۶ درصد از تقاضای جهانی نفت) دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه آن داوطلبانه و ۲ میلیون بشکه آن مصوب است، در عین حال اعضای این ائتلاف به‌منظور بهبود قیمت‌های جهانی نفت خام، در نشست سی‌وپنجم در وین تصمیم گرفتند این ارقام تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه یابد و برای کل سال ۲۰۲۴ افزون بر این مقدار یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه دیگر هم تولید کشورهای عضو این ائتلاف کاهش یابد و مجموع تولیدشان به ۴۰ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه در روز برسد.

سیتی بانک در پیش‌بینی‌های خود اعلام کرد به‌طور شگفت‌انگیزی، تولیدکنندگان اوپک‌پلاس برای کاهش عرضه نفت در بازارهای جهانی اقدام‌های هماهنگ‌تری خواهند داشت و احتمال اینکه عربستان سعودی به تنهایی با این موضوع مقابله کند، بسیار کم است.

بنا بر برآوردهای سیتی بانک، اگر عربستان سعودی تولید خود را در سه ماه سوم سال جاری میلادی در سطح ۹ میلیون بشکه در روز نگه دارد، کمبود عرضه در این بازه زمانی به بیش از یک میلیون بشکه در روز می‌رسد و بازارهای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ به‌خوبی متعادل می شوند، با این حال، بازارها همچنان در سال ۲۰۲۴ میلادی با مازاد عرضه روبه‌رو خواهند بود.

تحلیلگران دیگر معتقدند کمبود عرضه نفت در سه ماه سوم پس از کاهش تولید عربستان بیشتر خواهد شد و این شرایط می‌تواند قیمت نفت برنت را تا پایان سال به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برساند.

کد خبر 473733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =