بحران کمبود نقدینگی برای سرمایه‌گذاری و فرآورده در صنعت جهانی نفت

رئیس گروه مطالعات انرژی وین گفت: اکنون صنعت جهانی نفت دچار کمبود نقدینگی برای سرمایه‌گذاری و توسعه است، فارغ از مباحث مرتبط با محیط‌ زیست، اکنون بازار نفت با بحران فرآورده روبه‌روست.

فریدون برکشلی درباره تصمیم‌های نشست‌های اخیر اوپک و اوپک‌پلاس در وین ضمن اشاره به اینکه عربستان با پیشنهاد کاهش روزانه یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت خود از ماه ژوئیه (تیر و مرداد) امسال، تا حدی بازار نفت را شگفت‌زده کرد، به خبرنگار شانا گفت: این در حالی است که عربستان در اوپک و بازار نفت تلاش زیادی کرده بود که دیگر نقش تولیدکننده شناور را به‌عهده نگیرد، اما تصمیم این کشور در نشست اخیر اوپک سبب شد عربستان دوباره تولیدکننده شناور شود.

وی ادامه داد: با این حال، بازار جهانی نفت واکنش چندانی نسبت به این تصمیم نشان نداد و تنها در یک روز قیمت‌ها بالا رفت، این موضوع از مجموعه عوامل ساختاری نشأت گرفته که بازار جهانی نفت با آن مواجه است.

رئیس گروه مطالعات انرژی وین با تأکید بر اینکه اوپک و اوپک‌پلاس در طرف عرضه تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت: اما طرف تقاضا، از نظر مقدار و سرعت رشد، شرایط اقتصادجهانی و عوامل ژئوپلیتیک، آثار مهمی بر کارکرد بازار جهانی نفت دارد.

برکشلی تصریح کرد: این را باید در نظر داشت که آنچه در آخرین اجلاس اوپک‌پلاس تصمیم‌گیری شد، تأثیرات مؤثر خود را تا پایان سه‌ماه سوم امسال نشان نخواهد داد، زیرا شرکت‌های ملی نفت، قراردادهای جاری خودشان را تغییر نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه واکنش امروز بازار، تنها از بعد روانی این تصمیم‌هاست، افزود: بنابراین هیچ حجم فیزیکی قابل ملاحظه‌ای تا ماه‌های پایانی سال از عرضه بازار کم نمی‌شود.

رئیس گروه مطالعات انرژی وین ادامه داد: البته بازار نفت عزم اوپک‌پلاس را برای برقراری ثبات، راستی‌آزمایی خواهد کرد. اگر بازار علائم محکمی از پایبندی اعضا و به‌ویژه عربستان دریافت کند، قیمت‌ها نه‌تنها تا آستانه ۸۰ دلار در هر بشکه بالا می‌رود، بلکه تا سطح بالاتر هم افزایش خواهد یافت.

برکشلی با اشاره به اینکه البته اعتماد چندانی به آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی وجود ندارد، گفت: پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی، در مواقعی به جای توجه به واقعیت بر پایه انتظارات است.

وی با تأکید بر اینکه برای آژانس بین‌المللی انرژی، امنیت انرژی به مفهوم امنیت عرضه است، افزود: امنیت یک مقوله دوسویه در طرف تقاضا و عرضه است و در یک تعادل منطقی بین این دو بازار به ثبات می‌رسد.

رئیس گروه مطالعات انرژی وین تأکید کرد: چین برای بیش از ۲۰ سال موتور رشد تقاضای نفت بوده است، اما این موتور تقاضا در نوامبر ۲۰۱۹ با شروع کرونا با مشکلاتی مواجه شد. این بحث خیلی جدی است که ناگهان تقاضای جهانی نفت از نزدیک به ۱۰۲ میلیون بشکه در روز به زیر ۸۰ میلیون بشکه در روز سقوط کرد.

برکشلی با بیان اینکه اکنون تقاضا به نیمه آخر سال ۲۰۱۹ برگشته است، ادامه داد: ما در طول سه سال گذشته در انتظار حداقل ۵ میلیون بشکه تقاضای اضافی بین‌المللی در روز بودیم. اکنون بازار نفت بیشترین شباهت را به دوران قبل کرونا دارد.

وی تصریح کرد: البته این بدان معنا است که حالا به نقطه مطلوب سه سال قبل رسیدیم، بنابراین ۲۳ عضو اوپک‌پلاس در نشست اخیر خود به‌درستی به این واقعیت توجه کردند که لازم است برای دوره‌ای خویشتن‌داری پیشه‌ کنند و از افزایش تولید شتاب‌زده نفت اجتناب ورزند.

رئیس گروه مطالعات انرژی وین با اشاره به اینکه اگرچه تعداد زیادی از اعضای اوپک‌پلاس، به سهمیه‌های رسمی پیش از سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ خود وفادار مانده‌اند، گفت: با این حال، حداقل هفت عضو اوپک‌پلاس که بیشتر تولیدکنندگان آفریقایی هستند، کمتر از سهمیه‌های رسمی تخصیص‌یافته نفت تولید می‌کنند.

برکشلی افزود: کاهش نیم‌میلیون بشکه‌ای تولید نفت عربستان بهار امسال با توجه به تولید دیگر اعضای اوپک‌پلاس معنای خاصی نداشت، زیرا شماری از اعضا فقط با ارقام بازی کردند و این در حالی است که بازار برای واکنش نیاز دارد تا کاهش بشکه‌های واقعی تولید را ببیند و برای بازار اهمیتی ندارد که ارقام رسمی تغییر کند.

وی با بیان اینکه در دنیای اقتصاد درهم‌تنیده امروز تحولات هر اقتصادی بر بقیه تأثیرگذار است، ادامه داد: امروز تغییرات نرخ بهره اصلی‌ترین ابزار مدیریت اقتصاد آمریکا است. در طول سه سال گذشته فدرال رزرو یازده بار نرخ بهره را افزایش داده است. هر بار هم بازیگران وال‌استریت جمع می‌شوند تا تصمیم‌های خود را بر پایه نرخ بهره جدید تنظیم کنند، اما این نرخ بهره به‌معنای کاهش انگیزه برای سرمایه‌گذاری است.

رئیس گروه مطالعات انرژی وین سرمایه‌گذاری‌ها را تابعی از نرخ بهره‌ بانکی دانست و گفت: صنعت جهانی نفت دچار کمبود نقدینگی برای سرمایه‌گذاری و توسعه است. فارغ از مباحث مرتبط با محیط‌ زیست، اکنون بازار نفت با بحران فرآورده روبه‌روست.

برکشلی با تاکید بر اینکه نفت خام مصرف مستقیم ندارد، افزود: ظرفیت پالایشی جهان محدود است و بخش بزرگ ظرفیت پالایشی در چین و هندوستان و البته خاورمیانه متمرکز شده است.

وی دلیل عمده این را که بازگشت چین به بازار جهانی نفت، آثار درخوری بر قیمت نمی‌گذارد محدودیت ظرفیت پالایشی این کشور دانست و ادامه داد: پالایشگاه‌ها فرآورده‌های گران‌تر را تولید می‌کنند، هم‌اکنون تولید بنزین هواپیما دیگر مقرون‌به‌صرفه نیست، زیرا تعداد هواپیماهای در حال پرواز هنوز کمتر از میانه سال ۲۰۱۹ است، بنابراین با هماهنگی مجموعه‌ای از عوامل، بازار نفت ثبات می‌یابد و بدیهی است که دبیرخانه اوپک هم تمام ملاحظات را در نظر می‌گیرد.

کد خبر 473852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =