احتمال افزایش قیمت نفت قوت گرفت

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس خطر بالا رفتن قیمت نفت را به‌شدت افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، فاتح بیرول روز دوشنبه (۱۵ خردادماه) در هفتادونهمین نشست جهانی حمل‌ونقل هوایی در استانبول گفت: تصمیم عربستان سعودی برای کاهش تولید داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت در ماه ژوئیه و احتمال تمدید بیشتر آن و در عین توافق اعضای اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک) برای تداوم کاهش عرضه، باعث تشدید بی‌توازنی در بازار نفت می‌شود.

وی ضمن هشدار درباره این تصمیم اظهار کرد: پیش از برگزاری نشست اوپک‌پلاس، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که در نیمه دوم سال جاری میلادی بازارهای نفت با کمبود عرضه روبه‌رو خواهد بود، به این معنا که این احتمال وجود دارد که شاهد افزایش قیمت نفت باشیم و تصمیم اخیر اعضای اوپک‌پلاس این امکان را بسیار افزایش می‌دهد.

۲۳ کشور عضو اوپک‌پلاس در سی‌وپنجمین نشست این ائتلاف تصمیم گرفتند بر کاهش عرضه مصوب روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای و کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای پایبند بمانند و مجموع تولید آنها در سال ۲۰۲۴ در مجموع ۴۰ میلیون و ۴۶۳ هزار بشکه در روز باشد.

اعضای اوپک‌پلاس همچنین تصمیم گرفتند مجموع عرضه نفت تولیدکنندگان حاضر در تواقفنامه همکاری از یکم ژانویه ۲۰۲۴ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ (کل سال ۲۰۲۴ میلادی) به ۴۰ میلیون و ۴۶۳ هزار بشکه در روز برسد و این بدان معناست که اعضای اوپک‌پلاس افزون بر کاهش عرضه روزانه ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه کنونی، از یکم ژانویه تا پایان سال ۲۰۲۴ روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه دیگر هم از تولید خود می‌کاهند.

عربستان سعودی هم اعلام کرد برای ژوئیه ۲۰۲۳ میلادی به‌صورت داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه از تولید خود می‌کاهد و احتمال می‌رود این رقم برای ماه‌های آینده نیز تمدید شود. بر این اساس کاهش عرضه داوطلبانه عربستان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد

بیرول با توضیح اینکه حتی پیش از تصمیم اخیر اوپک‌پلاس به‌دلیل بازگشت تقاضا پس از پایان بحران شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا، نبود توازن و کمبود عرضه در بازارهای جهانی نفت خام وجود داشت، تأکید کرد تصمیم اوپک‌پلاس فشار افزایشی را بر قیمت‌ها ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه تقاضای جهانی نفت ۲ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد که ۶۰ درصد آن از سمت چین خواهد بود، گفت: با این حال چین اصلی‌ترین ابهام در این میان است.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی تصریح کرد: کشورهایی که بیشترین آسیب را از قیمت بالای نفت می‌بینند، کشورهای در حال توسعه مانند هند و آفریقا هستند که به نفت وارداتی وابسته‌اند.

بیرول تأکید کرد که بازار نفت باثبات به نفع همه خواهد بود.

کد خبر 473740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =