نخستین نشست شورای پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت در نفت و گاز اروندان برگزار شد

شورای پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در نشست اخیر خود بر توسعه زیرساخت‌ها به‌منظور تولید دانش و فناوری و به‌کارگیری و صادرات آن در صنعت تأکید کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز اروندان، نشست شورای پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران صبح روز دوشنبه (۲۲ خردادماه) به میزبانی شرکت نفت و گاز اروندان، با حضور سید مهدیا مطهری، مدیر پژوهش و فناوری و برزو قنبری، مدیر پشتیبانی ساخت و تأمین کالای شرکت ملی نفت ایران، عظیم کلانتری، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، اسماعیل کفایتی، رئیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت و عبدالله عذاری‌اهوازی، مدیرعامل و مدیران ارشد این شرکت در منطقه عملیاتی آزادگان شمالی برگزار شد.

در این نشست عذاری‌اهوازی، با اشاره به تدوین نقشه‌ راه توسعه فناوری شرکت نفت و گاز اروندان بیان کرد: موفقیت شرکت‌های بین‌المللی نفتی در بهره‌دهی اقتصادی بالا متکی بر فناوری‌های روزآمد است و ما به‌عنوان چهارمین دارنده بزرگ ذخایر نفتی دنیا نباید به تولید و فروش نفت بسنده کنیم، بلکه باید نگاهی به نقش‌آفرینی در سطح جهانی داشته باشیم که لازمه تحقق این موضوع همچنین اهداف تولیدی و توسعه‌ای داخلی، سرمایه‌گذاری عظیم در پژوهش و فناوری‌های نوین است.

وی با تأکید بر تقویت شرکت‌های اکتشاف و تولید گفت: با ایجاد زیرساخت‌هایی باید با شرکت‌های فناورانه بین‌المللی ارتباط ایجاد کرد که به‌عنوان راهبرد اصلی در آینده از فروش فناوری و ایجاد ارزش افزوده سود بیشتری کسب کرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان تصریح کرد: این شرکت با جدیت در مسیر تحقق نقشه‌ راه توسعه فناوری در میدان‌های خود است و توسعه و افزایش تولید را در حوزه کمّی و کیفی دنبال می‌کند و یکی از گام‌های مهم در این موضوع، جدای از تولید فناوری، پیدا کردن نقطه درست به‌کارگیری دانش و فناوری موجود است، مانند توجه به راهبرد چاه‌محور در افزایش تولید و بازده تولید.

در ادامه نویری گزارش دستاوردهای حاصله فعالیت‌های پژوهشی، وضعیت پروژه‌های مطالعاتی و تولید بار اول، چالش‌ها و برنامه‌های آتی این حوزه در شرکت نفت و گاز اروندان را تشریح و اظهار کرد: در یک‌سال و نیم گذشته مسیر توسعه فناورمحور همسو با رویکردهای ملی با سرعت در این شرکت ادامه یافت، به‌طوری که با فرآیندهای نیازسنجی داخلی و ایجاد ارتباط با مراکز دانش‌بنیان میزان ارزش معاملات با شرکت‌های دانش‌بنیان و بومی‌سازی کالا، از مبلغ ۴۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰، به مبلغ ۵۲۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسید و افزایش بیش از ۱۰ برابری نشان می‌دهد.

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز هم با تأکید بر قابلیت دانش در ظرفیت‌سازی و بزرگ کردن اقتصاد کشور اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش و فناوری از لحاظ بازگشت سرمایه‌ای که دارد قابل مقایسه با سرمایه‌گذاری در هیچ‌یک از حوزه‌های دیگر نیست. در این خصوص می‌توان تعاملات با دیگر کشورها را برقرار و ظرفیت‌ها را به سمت ثروت‌آفرینی هدایت کرد، همچون تعاملات خوبی که با چین، روسیه و عراق برقرار شده است.

وی ادامه داد: برای ایجاد سرعت و بهره‌وری بالا در توسعه فناوری باید به سمت نوآوری باز حرکت کنیم، به این معنا که ظرفیت‌های دانش‌بنیان بیرون از سازمان را به‌کار گیریم، مانند برون‌سپاری و تعریف پروژه‌ها برای دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان.

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز افزود: یک شاخصه دانش‌بنیان شدن تعداد ثبت مالکیت فکری و اختراع (پتنت) بوده است که باید در این حوزه فعال‌تر حاضر شویم، همچنین موضوع دیگری که نیاز به تقویت دارد، بحث فرهنگ‌سازی پژوهش و فناوری و تبیین مباحثی همچون مدیریت فناوری، ایده‌پردازی و به‌کارگیری مشارکت عمومی است.

مدیر پشتیبانی ساخت و تأمین کالای شرکت ملی نفت ایران نیز اظهار کرد: در توسعه فناوری با توجه به محدودیت‌ها و ظرفیت‌ها باید تکالیف مشخص و همه فعالیت‌ها مطابق یک نقشه‌ راه هدفمند دنبال شوند.

قنبری ادامه داد: در شرکت ملی نفت ایران ۱۴ ابرپروژه ساخت داخل تعریف شده که ارزش قراردادی آن بالغ بر ۲ میلیارد یوروست، همچنین برای پروژه‌های دیگر که از طرف شرکت‌های بهره‌بردار تعریف می‌شوند نیز روش‌های مختلف تخصیص بودجه وجود دارد تا نیازها و ایده‌هایی که مستقیم از عملیات تولید شروع می‌شوند، به نتیجه برسند.

در ادامه رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: در بالادست تکنولوژی صرفاً با تحقیق و پژوهش حاصل نمی‌شود و استفاده از تخصص و تجربه افراد نخبه که مستقیم در عملیات نقش دارند نیز بسیار حائز اهمیت است. خلاقیت میدانی در شرکت ملی نفت ایران وجود دارد که باید ساختاری برای اشتراک‌گذاری تجربیات و نیازها و مدیریت این دانش ایجاد شود، بدین شکل توسعه فناوری را به لبه نیاز روز صنعت و عملیات نزدیک می‌کنیم.

وی با تأکید بر این نکته که در آینده فناوری مؤلفه اصلی قدرت است، عنوان کرد: مرکز نوآوری پژوهشگاه صنعت نفت با موضوعاتی همچون تکمیل فناوری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه تأیید فناوری این شرکت‌ها مشغول فعالیت است.

سیدمهدیا مطهری، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان سخنران پایانی گفت: طبق تکلیفی که قانون‌گذار در برنامه هفتم توسعه به‌عهده ما گذاشته سند راهبردی توسعه فناوری شرکت ملی نفت ایران در حال تدوین است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که رویکرد تغییر نکند تخصیص بودجه نتیجه نخواهد داشت، اعلام کرد: از راهبردهای اصلی شرکت ملی نفت ایران در پژوهش و فناوری توجه به ساخت پایلوت‌های مسئله محور و فناورانه است و پروژهایی که این مهم را لحاظ دارند در اولویت قرار می‌گیرند.

شایان ذکر است در حاشیه این رویداد بازدیدی از سوی اعضای این شورا و هیئت همراه، از واحد فرآورش و نمکزدایی آزادگان شمالی برای آشنایی با فرآیندها و فناوری‌های استفاده‌شده در این تأسیسات انجام شد.

کد خبر 474061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =