سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و وزارت بهداشت تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه سلامت کار و خانواده تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، تفاهم‌نامه همکاری سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجرای برنامه پزشکی خانواده و بهبود کیفیت خدمات ارائه‌شده به جمعیت زیر پوشش در چارچوب ساختار، ضوابط و استانداردهای نظام شبکه وزارت بهداشت با حضور حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سیدمهدی هاشمی، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت امضا شد.

در ابتدای این نشست معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه وزارت بهداشت و دولت در سال ۱۴۰۲ اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع است، گفت: طرح پزشکی خانواده با سرعت بیشتری در حال عملیاتی شدن است و با استفاده از تجربه‌های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت همسو با منافع مشترک می‌توان بسته‌های خدمتی در حوزه پزشکی خانواده را به‌خوبی ارائه کرد.

فرشیدی افزود: خوشبختانه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تجربه اجرای طرح پزشکی خانواده را در کلانشهرها داشته است که می‌توان با استفاده  از زیرساخت‌های دولت الکترونیک شاهد اقدام‌های خیره‌کننده در حوزه پرونده الکترونیک سلامت خانواده نیز بود.

 لزوم تقویت نظام شبکه سلامت

وی ضمن تأکید بر شعار هفته سلامت در سال ۱۴۰۲ گفت: باید نظام شبکه سلامت تقویت شود و هر ایرانی مراقب سلامت خود را بشناسد تا با افزایش سطح سواد سلامت، سطح سلامت افراد هم بهبود یابد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: این تفاهم‌نامه کار بسیار درخشانی است و باید از تجربه‌های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در حوزه طب کار و سلامت خانواده برای اجرای آن در کل کشور بهره برد.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در این باره گفت: وظیفه اصلی این سازمان، حفظ و ارتقای سلامت کارکنان و خانواده‌های آنهاست که بخش اعظم این خدمات در واحد سلامت خانواده شکل می‌گیرد.

هاشمی با اشاره به توسعه صنعت نفت در اقصی نقاط کشور تصریح کرد: نگاه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت سلامت‌محور است و با توجه به حضور خانواده‌ها در مراکز صنعتی، اهمیت حوزه پزشکی خانواده برای این سازمان چند برابر شد، بنابراین افزون بر خدمات طب کار و معاینات دوره‌ای به کارکنان، برای افزایش رضایت‌مندی و آسودگی‌خاطر آنان به خانواده‌های کارکنان هم بسته‌های خدمتی ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: هدف، ارائه خدمت به مردم است و امیدوارم با توجه به اطلاعات و ظرفیت سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بتوانیم شاهد همکاری دوجانبه بیشتری با هدف افزایش کیفیت خدمات باشیم.

در ادامه این نشست کوروش هاشمی‌اصل، رئیس نظام سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت ضمن تأکید بر اهمیت حوزه پزشکی خانواده در حفظ سلامت خانواده‌ها در سال‌های اخیر گفت: سیستم پزشکی خانواده، روشی پیشرفته برای ارائه خدمات سلامت است. سیستم سلامت خانواده در صنعت نفت، از ابتدای شکل‌گیری این صنعت و راه‌اندازی بهداشت و درمان صنعت نفت، به‌عنوان بازوی سلامت آن به نوعی فعال بود، اما از حدود ۲۰ سال پیش به‌صورت جدی‌تر به این مبحث پرداخته شد.

فعالیت ۶۲ مرکز پزشکی خانواده در مناطق بهداشت و درمان صنعت نفت

وی بیان کرد: در ۱۵ منطقه در سطح بهداشت و درمان صنعت نفت، ۶۲ مرکز پزشکی خانواده است که در این مراکز، پزشکان خانواده حضور دارند و در حال فعالیت هستند و از این تعداد، نزدیک به ۶۰ نفر دوره کارشناسی ارشد پزشکی خانواده (MPH)  را به‌صورت مجازی در دانشگاه تهران گذرانده‌اند و ۶ نفر متخصص پزشکی خانواده دارند.

رئیس نظام سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت تصریح کرد: این سازمان آمادگی لازم را برای اجرای برنامه‌های پزشکی خانواده وزارت بهداشت به‌صورت پایلوت دارد و افزون بر فراخوان معاینات دوره‌ای کارکنان، معاینات دوره‌ای خانواده‌ها را نیز اجرا می‌کند که می‌توان با استفاده از تجربه‌ها، اطلاعات و دستورعمل‌های لازم برای مهار بیماری‌های غیرواگیردار را تهیه کرد.

در ادامه غلامرضا پیوندی، سرپرست مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، با اشاره به تغییرات ساختاری در حوزه مدیریت بهداشت و سلامت در سازمان طی سال‌های اخیر گفت: این سازمان به دو حوزه معاونت درمان و معاونت  اچ‌اس‌ئی تغییر یافته که به همسو شدن با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منجر شده است و خوشبختانه شاهد افزایش تعاملات بوده‌ایم.

۱۲۰ هزار نفر مورد معاینات دوره‌ای و بدو استخدام در بهداشت و درمان صنعت نفت

وی اظهار کرد: سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در حوزه طب کار جزو بزرگ‌ترین مراکزی به‌شمار می‌رود که در این حوزه خدمات ارائه می‌کند. سالانه نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر مورد معاینات دوره‌ای و بدو استخدام قرار می‌گیرند. در مناطق عملیاتی افزون بر نیروهای رسمی، کارکنان پیمانکاری هم از این خدمات بهره‌مند می‌شوند که منجر به افزایش رضایت‌مندی شده است.

در این تفاهم‌نامه، تأمین دستورعمل‌ها و بسته‌های خدمت مصوب وزارت بهداشت، تأمین واکسن مورد نیاز، فراهم‌سازی زمینه ثبت خدمات سلامت ارائه شده در سامانه پرونده الکترونیک و همکاری لازم در زمینه استقرار نظام ارجاع الکترونیک سلامت از تعهدهای وزارت بهداشت و اجرای استانداردهای نظام‌شبکه، به‌کارگیری پزشک خانواده، مراقب سلامت ماما بر اساس استانداردهای نیروی انسانی، اجرای بسته‌های خدمات سطح یک مصوب وزارت بهداشت شامل بسته‌های مراقبتی، ویزیت بیماران سرپایی، ارائه خدمات دارویی، خدمات مشاوره‌ای (تغذیه و بهداشت روان)  و... از تعهدهای سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به‌شمار می‌روند.

بر اساس این تفاهم‌نامه، جمعیت زیر پوشش سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به‌عنوان جمعیت ثبت‌شده پزشک خانواده کشوری تلقی شده است و مراکز بهداشتی‌درمانی سازمان به‌عنوان مراکز ارائه خدمات جامع سلامت شهری در نظر گرفته می‌شوند.

کد خبر 474074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =