دسترسی خانواده کارکنان صنعت نفت به مراکز درمانی تسهیل می‎شود

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت از اجرایی شدن «طرح جامع ارتقای نظام سلامت» طی روزهای آینده خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، دسترسی کارکنان به بهترین امکانات درمانی کشور تسهیل می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، فرزین مینو با بیان این مطلب افزود: پیگیری طرح‌های سلامت‌محور در این معاونت، بیانگر دغدغه ویژه این وزارتخانه در زمینه حفظ سلامت کارکنان و خانواده آنان است.

وی توضیح داد: اجرای طرح ارتقای نظام سلامت بنا بر تصمیم «شورای معاونین» و براساس «راهبردهای ابلاغی وزیر نفت در ارائه خدمات بهداشت و درمان»، از سال ۱۳۹۳ در دستور کار متولیان حوزه سلامت صنعت نفت قرار گرفت، اما تدوین و اجرای طرح به دلایلی نظیر «گستردگی طرح»، «جمعیت قابل توجه افراد زیر پوشش خدمات سلامت سازمان بهداشت و درمان»، «ضرورت بررسی همه‌جانبه دیدگاه‌های شاغلان و اعضای خانواده آنان در زمینه طرح» و ... تا پارسال میسر نشد. تدوین طرح، سال ۱۳۹۸ پس از انجام نظرسنجی و بررسی دیدگاه‌های اعضای خانواده بزرگ صنعت نفت، با هدف «ارتقای سطح رضایتمندی از خدمات درمانی این وزارتخانه»، «تسهیل و افزایش دسترسی کارکنان به مراکز درمانی»، «بهبود ارائه خدمات سازمان بهداشت و درمان» و «کاهش زمان فرآیند بازپرداخت هزینه‌های درمانی» در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت آغاز شد و اینک پس از ماه‌ها تلاش و برگزاری بیش از ۲۹۷۰ نفر ساعت نشست تخصصی با متولیان حوزه سلامت، متخصصان صنعت نفت و دیگر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های کشور، شاهد اجرایی شدن آن هستیم.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت گفت: به دلیل تراکم مراکز درمانی صنعت نفت در اقصی‌نقاط کشور و لزوم پایش دیدگاه‌های جمعیت زیر پوشش برای بررسی چالش‌ها و راهکارهای موجود، مسیر دشواری پیش رو داشتیم و سرانجام موفق شدیم این طرح را هم‌زمان با انجام دیگر پروژه‌های حوزه معاونت توسعه منابع انسانی پیش ببریم.

وی ادامه داد: تأکید وزیر نفت در اجرای طرح یادشده، ارتقای کمّی و کیفی خدمات سلامت و تسهیل و توسعه دسترسی کارکنان وزارت نفت به‌طور عادلانه به بهترین مراکز درمانی کشور است. بنابراین اجرای طرح با رویکرد «انحصارزدایی» از مراکز درمانی قابل دسترس موجود، برنامه‌ریزی و انجام خواهد شد که از ضروریات ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت است.

معاون وزیر نفت افزود: از آنجا که مشابه این طرح در شرکت نفت فلات قاره ایران اجرا شده بود و رضایت جمعیت زیر پوشش را به دنبال داشت، بنابراین کلیات همان طرح را الگو قرار دادیم. طرح درمان شرکت نفت فلات قاره نیز طبق روال گذشته ادامه خواهد یافت و هیچ تغییری در ارائه خدمات سلامت کارکنان و اعضای خانواده آنان در آن شرکت ایجاد نخواهد شد.

بهبود ارائه خدمات با تفکیک مسئولیت‌ها

مینو درباره طرح جامع ارتقای نظام سلامت کارکنان صنعت نفت اظهار کرد: سازمان بهداشت و درمان، پیش از این، وظایف سیاستگذاری، خرید خدمات سلامت و ارائه خدمات سلامت را عهده‌دار بود و تمرکز بر همه این وظایف، چالش‌هایی را به همراه داشت که منجر به نارضایتی جمعیت زیر پوشش شده بود. در طرح جدید، شاهد تفکیک مسئولیت‌ها به این نحو هستیم که سیاستگذاری در حوزه سلامت کارکنان و بازنشستگان توسط شورای مرکزی سلامت وزارت نفت انجام می‌شود؛ کارگزاری خرید خدمات سلامت توسط صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت و ارائه خدمات سلامت به شاغلان و بازنشسته‌ها توسط مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت از جمله سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت انجام خواهد شد.

وی افزود: با توجه به تجربه صندوق‌های بازنشستگی در اموری نظیر خرید خدمات سلامت برای بازنشستگان، ایجاد پرونده الکترونیک سلامت و رسیدگی به اسناد پزشکی و همچنین کسب رضایتمندی بازنشستگان از نحوه خرید خدمات، وظیفه کارگزاری خرید خدمات سلامت شاغلان نیز در چارچوب سیاست‌های تدوین‌شده از سوی وزارت نفت به صندوق‌های بازنشستگی واگذار شده است، اما صندوق هیچ‌گونه ارتباط مالی با شرکت‌ها و مراکز ارائه دهنده خدمات نداشته و شرکت‌ها وجوه خرید خدمات موصوف را مستقیم به حساب مراکز طرف قرارداد واریز می‌کنند، همچنین صندوق در ازای انجام این امور، فرانشیز و هزینه‌ای از کارکنان و شرکت‌ها دریافت نخواهد کرد.

مینو یادآور شد: موضوع کارگزاری خرید خدمات سلامت در کنار دیگر مأموریت‌های صندوق در حوزه‌های رفاهی و بازنشستگی دنبال شده و از وظایف ذاتی صندوق‌های بازنشستگی مطابق اساسنامه مصوب آن به شمار می‌آید، همچنین صندوق بازنشستگی به دلیل انجام اقدام‌های مشابه «طرح جامع ارتقای نظام سلامت» برای بازنشستگان و دارا بودن زیرساخت‌های لازم، هزینه‌ای بابت خدمات سندرسی و... دریافت نخواهد کرد.

معاون وزیر نفت در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی تأکید کرد: در «طرح جامع ارتقای نظام سلامت» منابع مالی مرتبط با سلامت کارکنان صنعت نفت به صندوق بازنشستگی و یا هر سازمان دیگری منتقل نمی‌شود، همچنین روابط جدید مالی بین شرکت ملی نفت ایران و دیگر شرکت‌های اصلی با سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بر پایه پرداخت به این سازمان در مقابل ارائه خدمات (Fee for service) به کارکنان رسمی و افراد تحت تکفل ایشان با تعرفه مشخص صورت می‌گیرد. روابط مالی جدید هیچ تأثیری در ارائه خدمت به کارکنان رسمی، بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنها ندارد و این روال برای افزایش کارایی، ایجاد انگیزه در ارائه خدمات با کیفیت‌تر و دریافت مالی بهتر در قبال ارائه خدمت در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت طراحی شده است.

افزایش آزادی انتخاب خانواده صنعت نفت

معاون وزیر نفت افزود: تا پیش از اجرای این طرح، استفاده کارکنان از خدمات سلامت، محدود به تعدادی مرکز درمانی بود و همکاران در عمل به دلیل نداشتن آزادی در انتخاب، به استفاده از خدمات سازمان بهداشت و درمان ترغیب می‌شدند. همچنین پس از آسیب‌شناسی دقیق و انجام نظرسنجی گسترده، سطح پایین تعرفه‌های بازپرداخت اسناد درمانی در مقایسه با هزینه‌های واقعی و عدم تأیید برخی هزینه‌های درمان آزاد، فقدان سازوکار نظارتی مناسب بر فرآیندهای اجرایی سازمان بهداشت و درمان، طولانی بودن فرآیند سندرسی و پرداخت هزینه‌های درمانی به شاغلان، بخشی از مواردی بود که شاغلان خواستار رفع آنها بودند. بنابراین با بررسی چالش‌ها و مشکلات پیش رو، تدوین اجرای طرح جامع ارتقای نظام سلامت کارکنان صنعت نفت امری ضروری و دارای اولویت خاص به نظر می‌رسید.

مینو تأکید کرد: با اجرای این طرح، ارائه خدمات سلامت هم از سوی سازمان بهداشت و درمان، هم توسط دیگر مراکز انجام می‌شود که افزایش چشمگیر دسترسی خانواده صنعت نفت به مراکز متعدد درمانی و سهولت در دریافت خدمات سلامت از سوی خانواده صنعت نفت را به دنبال خواهد داشت.

وی نتایج اجرای این طرح را استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ایجادشده در حوزه ارائه خدمات سلامت در سطح کشور دانست و اظهار کرد: افزایش سطح کیفیت در ارائه خدمات سلامت صنعت نفت، گسترش دسترسی به مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت در سطح کشور، افزایش سطح رضایتمندی جمعیت هدف در بهره‌مندی از ارائه خدمات سلامت (به ویژه پزشکان متخصص و دندان‌پزشکی‌ها)، کاهش زمان بازپرداخت هزینه‌های اسناد خدمات سلامت در مراکز غیر طرف قرارداد/ طرف قرارداد و نظارت جدی بر عملکرد و نحوه ارائه خدمات سایر مراکز ارائه دهنده خدمات، از نتایج مطلوب اجرای این طرح است.

ایجاد «پرونده الکترونیک سلامت کارکنان»

مینو همچنین درباره ایجاد «پرونده الکترونیک سلامت کارکنان» که از خروجی‌های این طرح است، توضیح داد: از خروجی‌هایی که در مسیر تدوین طرح مورد تأکید قرار دادیم، برنامه‌ریزی برای ایجاد پرونده الکترونیک سلامت کارکنان بود. با اجرای این پروژه که زیرساخت‌های آن را با بهره از دانش متخصصان وزارت بهداشت، وزارت ارتباطات و صاحب‌نظران حوزه IT فراهم کردیم، تمامی کارکنان (رسمی) می‌توانند به پرونده سلامت خود و خانواده‌شان دسترسی کامل، فوری و مستقیم داشته باشند.

وی افزود: این طرح به‌صورت آزمایشی در شرکت ملی نفت ایران اجرا شده است و اطلاعات مربوط به خدمات درمانی ارائه‌شده به افراد تحت تکفل زیر ۱۸ سال و همچنین خلاصه خدمات ارائه‌شده به کارکنان، در «سامانه پرونده الکترونیک سلامت کارکنان» قابل قابل مشاهده است.

بحث تعدیل نیرو یا واگذاری سازمان به بخش خصوصی مطرح نیست

معاون وزیر نفت یادآور شد: همان‌طور که از ماه‌های ابتدایی آغاز تدوین طرح اعلام شده بود، برخلاف پاره‌ای از شایعات، تصمیم و برنامه‌ای در صنعت نفت برای واگذاری سازمان بهداشت و درمان، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارائه‌دهنده خدمات سلامت آن سازمان به بخش خصوصی وجود ندارد. بنابراین کارکنان رسمی شاغل و افراد تحت تکفل می‌توانند کماکان بدون پرداخت هیچ وجهی، از خدمات سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بهره‌مندشده و همچنین می‌توانند از طیف وسیعی از مراکز درمانی معرفی‌شده (طرف قرارداد) نیز با پرداخت فرانشیز مصوب کنونی شاغلان برای مراکز طرف قرارداد استفاده کنند. استفاده از دیگر مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت کشور (مراکز غیرطرف قرارداد) و بازپرداخت هزینه‌های مربوطه هم طبق روال سابق ادامه خواهد داشت. به این ترتیب شاغلان و اعضای خانواده آنان هم مانند بازنشستگان شاهد هیچ‌گونه خللی در ارائه خدمات سلامت رایگان از سوی سازمان بهداشت و درمان نخواهند بود.

نظارت جدی بر حسن اجرای فعالیت‌ها

مینو درباره ارائه خدمات درمانی به افراد بومی ساکن در مناطق عملیاتی از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گفت: ارائه خدمات به بومی‌ها توسط سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، براساس توافق‌نامه با شرکت‌های اصلی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: ارائه خدمات طب صنعتی، غربالگری، مراکز پزشکیاری و سلامت کار در مناطق عملیاتی هم مانند قبل توسط سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت انجام خواهد شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه نظارت بر اجرای صحیح سیاست‌های حوزه سلامت از سوی شورای مرکزی سلامت صورت خواهد گرفت، گفت: معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی به عنوان دبیرخانه شورا، بر حسن اجرای برنامه‌های مرتبط با ارتقای نظام سلامت نظارت جدی دارد. اطمینان داریم اجرای این طرح غیر از کسب رضایت جمعیت زیر پوشش، افزایش کارایی و ارتقای انگیزه در ارائه خدمات بهتر و با کیفیت‌تر سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت را به دنبال دارد.

کد خبر 302858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =