تهران و «ماناگوآ» ۳ سند همکاری امضا کردند

مقام‌های عالی‌رتبه ایران و نیکاراگوئه در حضور رؤسای‌جمهوری دو کشور، سه سند همکاری امضا کردند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیین امضای اسناد همکاری‌های مهم دوجانبه ایران و نیکاراگوئه در حضور رؤسای‌جمهوری دو کشور برگزار شد و مقام‌های عالی‌رتبه دو طرف، سه سند و تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه‌ها در حوزه‌های قضایی، همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و تجهیزات و ملزومات پزشکی بوده است که به امضای وزیران امور خارجه و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و همتایان نیکاراگوئه‌ای رسید.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری پس از پایان سفر رسمی به ونزوئلا، به‌منظور توسعه و تعمیق مناسبات با نیکاراگوئه و به دعوت رسمی دانیل اورتگا، رئیس جمهور این کشور، وارد «ماناگوآ» شد.

رئیس‌جمهوری که به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه به «ماناگوآ» سفر کرده است، عصر روز سه‌شنبه (۲۴ خردادماه) به وقت محلی، با استقبال وزیران امور خارجه، دارایی، نفت، انرژی و معادن، دفاع و بهداشت وارد فرودگاه «ساندینو» نیکاراگوئه شد.

رئیسی پس از ورود به این کشور در میدان انقلاب «ماناگوآ» مورد استقبال رسمی اورتگا قرار گرفت و پس از این آیین در جمع گروهی از جوانان نیکاراگوئه، روابط بین تهران و «ماناگوآ» را راهبردی توصیف و بیان کرد: جمهوری اسلامی برای توسعه روابط بین دو کشور در همه حوزه‌ها به‌ویژه در زمینه‌های علم و فناوری آمادگی دارد.

وی همچنین با حضور در میدان انقلاب «ماناگوآ»، با اهدای تاج گل، به مقام رهبران فقید انقلاب نیکاراگوئه ادای احترام کرد.

رئیس‌جمهوری در ادامه سفر به «ماناگوآ» صبح امروز (چهارشنبه، ۲۵ خردادماه) به وقت محلی با حضور در ساختمان پارلمان نیکاراگوئه در دیدار با «گوستاوو پوراس»، رئیس مجلس ملی این کشور با بیان اینکه بنای ما همکاری سازنده و دوستانه با نیکاراگوئه است، گفت: همکاری‌های مطلوب کنونی بین تهران و «ماناگوآ» ظرفیت‌های زیادی برای گسترش دارد و با توجه به اراده و عزم سران دو کشور هیچ مانعی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه وجود ندارد.

رئیسی همچنین در جمع نمایندگان مجلس ملی نیکاراگوئه هم با تأکید بر سیاست توسعه روابط با کشورهای مستقل اظهار کرد: ظرفیت‌های زیادی برای توسعه مناسبات میان کشورهای آمریکای لاتین به‌ویژه «ماناگوآ» و تهران وجود دارد و ایران برای در اختیار قرار دادن تجربه‌ها و ظرفیت‌های خود با نیکاراگوئه آمادگی کامل دارد.

ملاقات خصوصی دو مقام عالی‌رتبه و مذاکرات مشترک هیئت‌های رسمی ایران و نیکاراگوئه از دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهوری و هئیت همراه به «ماناگوآ» خواهد بود.

رئیسی بامداد دوشنبه (۲۲ خردادماه) به وقت تهران در رأس هیئتی سیاسی و اقتصادی و با هدف تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو، عازم کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در آمریکای لاتین شد.

کاراکاس نخستین مقصد سفر پنج روزه رئیس‌جمهوری بود. طی این سفر ایران و ونزوئلا برای همکاری و مشارکت در حوزه‌هایی همچون ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی،‌ بیمه، حمل‌ونقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی، همچنین توسعه همکاری‌های معدنی ۱۹ سند و تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

در جریان سفر رئیس‌جمهوری به کاراکاس با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، چند قرارداد نفتی در زمینه توسعه میدان‌های نفتی، باسازی پایانه نفتی «خوزه» ونزوئلا، احیای ظرفیت پالایشگاهی و پتروشیمی این کشور آمریکای جنوبی، تجهیز پنج ایستگاه‌ تقویت فشار گاز ونزوئلا با مشارکت شرکت دانش‌بنیان ایرانی امضا شد.

پس از نیکاراگوئه، کوبا مقصد بعدی رئیسی در سفر به آمریکایی لاتین است.

کد خبر 474163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =