تکیه بر توان داخلی؛ از توسعه صنعت پتروشیمی ایران تا صدور خدمات فنی و مهندسی

روند توسعه صنعت پتروشیمی همچون بخش‌های مختلف اقتصادی کشور با اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران تحت تأثیر قرار گرفت، اما وزارت نفت دست روی دست نگذاشت و با تکیه بر توان متخصصان و صنعتگران داخلی، همکاری با شرکت‌های ایرانی، فناور و دانش‌بنیان را گسترش داد، به‌طوری‌که نه‌تنها مسیر توسعه صنعت پتروشیمی ایران هموار شده، بلکه با توسعه دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم، زمینه توسعه بازار محصولات پتروشیمی، همچنین صدور خدمات فنی و مهندسی و کاتالیست‌ها به کشورهای همسو و همراه فراهم شده است.

به گزارش شانا، همسو با این هدف، مرکز خودکفایی صنعت پتروشیمی نیز به‌منظور استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌های علمی و پژوهشی کشور در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی شد. این مرکز با هدف ارتقای بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، سازندگان داخلی و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، با تجمیع فعالیت‌های ساخت داخل تجهیزات و لوازم یدکی مورد نیاز صنعت، فهرست بلند منابع (AVL) صنعت پتروشیمی و توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان آغاز به فعالیت کرد.

از این رو، صنایع پتروشیمی در دولت سیزدهم از جمله هلدینگ‌های پتروشیمی، اسناد همکاری بسیاری با کشورهای خارجی و داخلی امضا کردند که هم‌زمان با دومین سالروز آغاز به‌کار دولت سیزدهم به بعضی از قراردادها و تفاهم‌نامه‌های مهم اشاره می‌شود.

قرارداد بازسازی و نوسازی پتروشیمی‌های فراسرزمینی: نخستین قرارداد بازسازی و نوسازی پتروشیمی‌های فراسرزمینی پس از بحث پالایشگاه‌های فراسرزمینی در دولت سیزدهم ۲۳ خردادماه امسال امضا شد. بر این اساس شرکت ایرانی در قالب این قرارداد تعمیر بخشی از واحدهای یک مجتمع آمونیاک ونزوئلا را انجام خواهد داد و با شراکت در فروش محصولات این مجتمع، بازپرداخت سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد.

صادرات خدمات فنی‌ مهندسی و تجهیزات ایرانی با تعمیر این مجتمع انجام خواهد شد و این موضوع کمک بسیار زیادی به دیگر خدمات فنی مهندسی و تجهیزات و کالاها و تجارت شرکت‌های خصوصی ایرانی در سطح بین‌الملل خواهد کرد. مذاکرات درباره‌ مجتمع‌های دیگر پتروشیمی ونزوئلا برای فعال کردن ظرفیت بخش خصوصی ایرانی به‌منظور صادرات خدمات فنی مهندسی و تجهیزات به این مجتمع‌های پتروشیمی ونزوئلا در حال انجام است.

همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه صنایع پتروشیمی: تفاهم‌نامه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و اتحادیه صنایع شیمیایی روسیه در خصوص تبادل دانش‌فنی و همکاری‌های دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات صنایع پتروشیمی در خردادماه ۱۴۰۱ به امضای مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و رودکوویچ به نمایندگی از طرف ایوانف رئیس اتحادیه صنایع شیمیایی روسیه رسید، همچنین با گسترش دیپلماسی انرژی وزارت نفت دولت سیزدهم، کاتالیست‌های ایرانی به کشورهای همسایه و منطقه از جمله روسیه صادر شد که با موفقیت در حال استفاده در مجتمع‌های پتروشیمی روسیه هستند.

سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های پتروشیمی در توسعه میدان‌های نفت و گاز: تفاهم‌نامه ۳ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ایران با هلدینگ‌های پتروشیمی در بیست‌وششمین نمایشگاه نفت (۱۴۰۱) به‌منظور توسعه میدان‌های نفت و گاز، امضا شد. بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها، هلدینگ‌های پتروشیمی با سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌های نفتی و گازی گامی بلند برای تأمین خوراک پایدار واحدهای پتروشیمی و توسعه این صنعت برداشتند.

توسعه پایین‌دست پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی: سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در حاشیه نمایشگاه بیست‌وهفتم نفت (۱۴۰۲) پنج قرارداد و تفاهم‌نامه‌های همکاری همسو با توسعه صنعت پتروشیمی امضا کرد. قرارداد اجرای طرح توسعه بوتادین و رافینت بین سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و شرکت پتروشیمی تخت جمشید و قرارداد اجرای طرح تولید فرمات سدیم بین سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و یک سرمایه‌گذار چینی امضا شد.

افزون‌ بر این، سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تفاهم‌نامه زنجیره بوتیلن را با شرکت پتروشیمی شیخ بهایی، تفاهم‌نامه همکاری احداث طرح تولید متیل متاکریلات و پلی‌متیل متاکریلات را نیز با شرکت انتخاب سپهر آسیا و تفاهم‌نامه همکاری احداث پارک اقماری در منطقه ماهشهر را به‌منظور ساخت دموپلنت‌های صنعت پتروشیمی با پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز منعقد کرد.

اعتماد تاپیکو به داخلی‌ها: هشت قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری شرکت‌های پتروشیمی زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) ۲۸ اردیبهشت‌ماه امسال در حاشیه دومین روز از بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی امضا شد.

تفاهم‌نامه MC پروژه کلرآلکالی پتروشیمی غدیر با شرکت تدبیر و فن‌آسیا، قرارداد مهندسی، خرید، اجرا و راه‌اندازی بویلر ۲۰ تنی هیدروژن سوز پتروشیمی فن‌آوران با شرکت تأسیساتی ساختمانی پاکمن، تفاهم‌نامه مطالعات بهینه‌سازی و توسعه زنجیره ارزش متانول و اسیداستیک پتروشیمی فن‌آوران با شرکت دانش‌بنیان مبتکران فناور گستر اکسین در پردیس دانشگاه صنعت نفت و تفاهم‌نامه لیسانس MTO پتروالفین پتروشیمی فن‌آوران با شرکت دالیان چین امضا شد.

افزون‌ بر این، تفاهم‌نامه مطالعه احداث مینی ال‌ان‌جی پتروشیمی خراسان با پژوهشگاه صنعت نفت، تفاهم‌نامه استحصال اسیدسولفوریک از پساب پتروشیمی شیمی‌بافت با شرکت دانش‌بنیان نیکوفروزان تابان، تفاهم‌نامه همکاری مشترک برای انجام تمامی خدمات مشاوره‌ای، مطالعاتی، آزمایشگاهی، مدیریت خوردگی و... تکین‌کو با پژوهشگاه صنعت نفت، تفاهم‌نامه احداث یک واحد توسعه‌ای در پتروشیمی آبادان با پتروشیمی مارون امضا شد.

توانمندسازی نیروی انسانی: تفاهم‌نامه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت آموزش و پرورش با هدف توانمندسازی و ایجاد مهارت نیروی انسانی در حاشیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی امضا شد. این تفاهم‌نامه به‌منظور توانمندسازی و ایجاد مهارت نیروی انسانی و ایجاد فرصت‌های شغلی و تربیت نیروی کار حرفه‌ای در سطح ملی و بهبود مستمر فضای کسب‌وکار همسو با توسعه و گسترش و اعتبارسنجی به آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی با توجه به اصل ۶ سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش امضا شد.

نقش‌آفرینی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در توسعه صنعت: این شرکت یازدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ هم‌زمان با برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران، قرارداد اعطای حق استفاده از دانش فنی (لیسانس)، تهیه بسته طراحی فرآیندی واحد تولید پلی‌اتیلن سبک خطی/ سنگین به ظرفیت سالانه ۳۱۰ هزار تن را با شرکت پتروشیمی مارون و تفاهم‌نامه همکاری در زمینه اعطای حق استفاده از دانش فنی تولید پلی‌اتیلن ترفتالات را با پتروشیمی مروارید امضا کرد.

شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی همچنین ۳۰ اردیبهشت‌ماه امسال در حاشیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ۶ قرارداد، موافقت‌نامه و تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد. قرارداد ارائه لیسانس تولید پروپیلن از متانول با شرکت ستاره پارسیان، موافقت‌نامه همکاری سه‌جانبه در زمینه پژوهش، طراحی، ساخت، راه‌اندازی و بهره‌برداری واحد HSFCC با پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و موافقت‌نامه همکاری در زمینه طراحی و ساخت سانتریفیوژ دکانترهای صنایع پتروشیمی با شرکت همگام صنعت ایستا اهواز منعقد شد.

افزون‌بر این، این شرکت تفاهم‌نامه همکاری در زمینه بازاریابی و ارائه خدمات فنی، مهندسی در زمینه دانش‌های فنی فرآیندها و کاتالیست‌های صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را با شرکت شیمی‌بافت، تفاهم‌نامه همکاری ارائه دانش فنی و تهیه بسته طراحی فرآیندی و مهندسی پایه برای احداث یک واحد شامل دو خط پلی‌اتیلن سنگین به ظرفیت سالانه ۳۱۰ هزار تن را با شرکت پتروشیمی کیان و تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه پژوهشی در زمینه توسعه دانش فنی تولید بوتادین از بوتان و تجاری‌سازی آن را با شرکت توسعه نوآوران پتروشیمی رامان و گروه توسعه انرژی تدبیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) امضا کرد.

شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی همچنین در ۱۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ قرارداد اعطای لیسانس تولید متانول شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به شرکت صنایع پتروشیمی لورچ را در حاشیه نخستین نمایشگاه و همایش تخصصی کاتالیست صنعت نفت امضا کرد.

همکاری‌های شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به این چند نمونه ختم نمی‌شود؛ امضای قرارداد اعطای حق استفاده از دانش فنی (لیسانس)، تهیه بسته طراحی فرآیندی واحد تولید پلی‌اتیلن با ظرفیت سالانه ۸۵ هزار تن با شرکت ابنیه فنی تهران، قرارداد اعطای حق استفاده از دانش فنی (لیسانس) تولید فعال‌کننده کربنات پتاسیم با ظرفیت سالانه ۱۵۰ هزار تن با شرکت آریا افق فیار، تفاهم‌نامه همکاری در زمینه ساخت راکتور سنتز متانول، پکیج WHB، پکیج ریفرمر اولیه و پکیج ریفرمر ثانویه (ATR)، تأمین رفرکتوری و انجام عملیات نصب رفرکتوری واحد تولید متانول با شرکت ماشین‌سازی تاشا، تفاهم‌نامه همکاری در ارائه خدمات فنی، پژوهشی و مشاوره در زمینه توسعه محصول، رفع مشکلات فرآیندی، تجهیزاتی، افزایش تولید، توسعه و کسب دانش فنی فرآیندهای مرتبط با تولید مواد پتروشیمی، کاتالیست و غشاهای صنعتی و احداث واحدهای جدید در زنجیره تکمیلی و ارزش پتروشیمی با هلدینگ صبا انرژی زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، موافقت‌نامه همکاری در طراحی و ساخت سیستم‌های انتقال مواد و بسته‌بندی واحدهای تولید الفین با شرکت کنترل فرآیند رادمان و موافقت‌نامه همکاری در زمینه طراحی و ساخت خطوط بسته‌بندی تولید پلی‌الفین با شرکت افرا ونداد ایرانیان و ... دیگر همکاری‌های این شرکت در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی است.

باور گروه شستان به دانش‌بنیان‌ها: شرکت‌های تابع گروه سرمایه‌گذاری تجاری شستان بهار امسال در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ۹ قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری با دانش‌بنیان‌ها امضا کردند.

شرکت پتروشیمی مرجان قرارداد ساخت قطعات Coupling برند JOHN CRANE را با شرکت توسعه فناوری و ساخت توربوسیل، قرارداد ساخت قطعات کمپرسور C-2001 را با شرکت توربین‌سازان نیکان، قرارداد ساخت قطعات پمپ‌های P-2001, P-2301 را با شرکت اندیشه توربین پارسه، قرارداد ساخت LINKBOLT با شرکت رایمون سورین پارت، قرارداد ساخت قطعات C -2002 را با شرکت توسعه ماشین ایرسا، قرارداد ساخت BLadder با شرکت آرکا پلیمر آپادانا و تفاهم‌نامه همکاری تحقیقاتی، پژوهشی و اجرایی را با شرکت صنایع فجر شیراز منعقد کرد.

شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه نیز قرارداد ساخت، نصب و راه‌اندازی دو دستگاه مخزن ذخیره‌سازی فرآورده‌های اتیلن‌گلایکل پتروشیمی بوشهر به ظرفیت ۳۳.۲۰۰ مترمکعب را با شرکت سامان افسا نارین و قرارداد استفاده از زیرساخت‌های مجتمع مخازن سبز پتروشیمی عسلویه به‌منظور دریافت، ذخیره‌سازی و توزیع میعانات گازی مورد نیاز کشور را با شرکت پترو تدبیر صبا امضا کرد.

افزون‌بر موارد گفته ‌شده، امضای قرارداد ۱۰۰۰ میلیارد ریالی با سازندگان داخلی در طرح پتروشیمی دنا، امضای بیش از ۲۰۰ تفاهم‌نامه ساخت داخل در سومین نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، امضای تفاهم‌نامه راه‌اندازی فن بازار تخصصی صنعت پتروشیمی، امضای ۸ قرارداد طرح جمع‌آوری گازهای مشعل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با شرکت‌های ایرانی و ... نیز در دو سال اخیر در صنعت پتروشیمی رقم خورده  است.

کد خبر 474391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =