فروش بالای خودروهای برقی رشد تقاضای نفت چین را کند کرد

بازوی تحقیقاتی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) اعلام کرد که رشد تقاضای نفت چین در سال ۲۰۲۳ میلادی با افزایش فروش خودروهای برقی کندتر شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اما وانگ لاینینگ، رئیس بخش بازارهای  مؤسسه تحقیقات اقتصادی و فناوری شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) موسوم به ئی‌تی‌آرآی (ETRI) روز سه‌شنبه (۳۰ خردادماه) گفت: از آنجا که  تقاضای بالای برای خودروهای برقی (EV) بر تقاضا برای بنزین اثر می‌گذارد، انتظار می‌رود رشد تقاضای نفت خام چین در سال ۲۰۲۳ کمتر از حد انتظار باشد.

بازارهای مؤسسه تحقیقات اقتصادی  و فناوری سی‌ان‌پی‌سی در ماه مارس تقاضای نفت سال ۲۰۲۳ برای چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان را ۷۴۳ میلیون تن (روزانه ۱۴ میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه) پیش‌بینی کرده بود.

وانگ پیش‌بینی کرد: رشد تقاضا برای نفت خام چین امسال کمتر از برآوردهای اولیه خواهد بود و تقاضای نفت به ۷۴۰ میلیون تن یا حدود ۱۴ میلیون و ۸۴۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

وی در حاشیه این رویداد به رویترز گفت: من فکر جایگزینی خودروهای برقی با خودروهای بنزین‌سوز دلیل اصلی کند شدن روند رشد تقاضا برای نفت خام باشد.

چین بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی در جهان است.

بر اساس گزارش انجمن خودروهای مسافری چین (CPCA)، فروش خودروهای برقی در ماه مه امسال نسبت به ماه پیش از آن ۱۰.۵ درصد افزایش یافت و یک سوم کل فروش بازار خودرو را به خود اختصاص داد.

با اتخاذ تدابیر جدید پکن برای ترویج خرید و استفاده از خودروهای برقی، تقاضا برای این نوع از خودروها قرار است رشد بیشتری را تجربه کند.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز در اوایل ماه جاری اعلام کرده بود که تقاضای بالا برای خودروهای برقی باعث کاهش رشد تقاضای نفت می‌شود.

طبق پیش بینی‌های ئی‌تی‌آرآی، تقاضای چین برای بنزین امسال نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی پیش از رسیدن به اوج خود در سال ۲۰۲۵ میلادی، ۰.۸ درصد رشد خواهد کرد.

وانگ گفت: داده‌های اقتصادی ناامیدکننده نیز به پیش‌بینی رشد کمتر کمک کرده است.

چند بانک بزرگ برآوردهای خود را برای رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۳ میلادی در این ماه کاهش داده‌اند، زیرا نگرانی‌هایی که در بهبود شرایط پس از کرونا وجود دارد در حال تزلزل است.

وانگ گفت: تقاضا برای گازوئیل و نفت سفید امسال به سطح سال ۲۰۱۹ نمی‌رسد.

کد خبر 474486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =