آغاز تعمیرات اساسی سکوهای پارس جنوبی/ تولید ۶۶۰ میلیون مترمکعب گاز برای تولید پایدار برق در تابستان

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به آغاز تعمیرات اساسی سکوهای تولیدی میدان مشترک پارس جنوبی برای تولید حداکثری در زمستان گفت: در تابستان نیز برای تولید پایدار برق و تأمین گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها، به‌طور میانگین روزانه ۶۶۰ میلیون مترمکعب گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی تولید می‌شود.

سلمان خزایی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (شانا) با بیان اینکه برای اطمینان از تولید گاز غنی از میدان گازی پارس جنوبی تعمیرات اساسی سکوهای این میدان در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس و معاونت عملیات و پشتیبانی قرار گرفته است، افزود: این تعمیرات از ۲۹ خرداد در گرما و شرجی خلیج فارس با سکوی شماره ۵ آغاز شده است. بعد از آن سکوهای شماره ۶، ۷، ۸، ۹ و پس از آنها تعمیرات اساسی سکوی شماره ۱ و سکوی ۱۷A، سکوی B۱۷ و در ادامه سکوی ۱۸A، سکوی B۱۸ و سکوی شماره ۱۵، ۱۰ و ۱۱ انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: تعمیرات اساسی سکوهای چهارگانه فاز ۱۴ نیز انجام خواهد شد و در مجموع تعمیرات اساسی این سکوها تا پیش از آغاز فصل سرد و تا اواسط آبان‌ماه به‌ اتمام می‌رسد.

خزایی با اشاره به اینکه تعمیرات اساسی هر سکو ۷ تا ۲۰ روز زمان می‌برد، گفت: برای نمونه تعمیرات اساسی سکوی ۱۶ به‌دلیل نوسازی خط لوله جدید و در سرویس عملیاتی قرار گرفتن آن توقف بیشتری خواهد داشت.

وی تصریح کرد: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم این توقف‌ها همزمان با تعمیرات اساسی، در مقدار تولید گاز تأثیر بگذارد و اکنون که فصل گرم است و نیاز گاز به جهت تأمین انرژی برق و نیروگاه‌ها نیاز است این کاهش تولید را از سکوها و چاه‌های دیگر جبران خواهیم کرد.

به گفته معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس، این تعمیرات نقش کلیدی در تولید ایمن، پایدار و بدون وقفه گاز غنی در زمستان دارد.

وی با اشاره به اینکه معمولاً هم‌زمان با تعمیرات اساسی این سکوها، پالایشگاه‌های متناظر نیز توقف فعالیت دارند، افزود: این همزمانی وجود دارد تا کمترین تعارض را بین سکو و پالایشگاه داشته باشیم، زیرا امکان‌پذیر نیست که با توقف تولید از سکو، پالایشگاه در سرویس بماند و از همین رو هماهنگی با مجتمع گاز پارس جنوبی انجام شده است.

خزایی ادامه داد: برای اینکه حداقل توقف را داشته باشیم یک سکو به تعمیرات اساسی می‌رود و با تکمیل آن به سراغ سکوی بعدی می‌رویم، البته ممکن است مقداری همپوشانی وجود داشته باشد و اگر دو سکو و حتی سه سکو همزمان توقف داشته باشد، از سکوهای دیگر با باز کردن شیرهای سرچاهی گاز بیشتری تولید و کسری گاز جبران می‌شود.

وی تأکید کرد: اکنون در فصل گرم سال ۶۶۰ میلیون مترمکعب به‌طور میانگین تولید روزانه گاز غنی از میدان گازی پارس جنوبی داریم تا خللی برای تأمین گاز نیروگاه‌ها و تولید پایدار برق مورد نیاز کشور ایجاد نشود.

معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه در زمستان گذشته این عدد رکورد تاریخی را شکست و روزانه ۷۰۶ میلیون مترمکعب در اوج سرمای ۱۴۰۱ تولید گاز از این میدان مشترک انجام شد، گفت: امسال بی‌شک این مقدار به‌دلیل جبران کسری و ناترازی گاز افزایش خواهد داشت.  

وی اظهار کرد: انجام تعمیرات اساسی سکوهای گازی پارس جنوبی به یک کار عادی تبدیل شده است که از سوی کارکنان تعمیرات و بهره‌برداری و استفاده از توان شرکت‌های پیمانکاری ایرانی بدون دخالت نیروها و تجهیزات خارجی انجام می‌شود و این کار ۱۰۰ درصد ایرانی است.

کد خبر 474632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =