خودکفایی ایران در ساخت پالایشگاه و پتروشیمی و توسعه میدان‌های نفت و گاز

وزیر نفت اعلام کرد که ایران اکنون در ساخت پالایشگاه و پتروشیمی و توسعه میدان‌های نفت و گاز خودکفا شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی، امروز (چهارشنبه، هفتم تیرماه) در حاشیه آیین رسمی جابه‌جایی و نصب سکوی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در جمع خبرنگاران با اشاره به انجام موفق این عملیات از سوی کارشناسان و متخصصان داخلی گفت: جابه‌جایی و نصب سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی کار خلاقانه‌ای بود و تولید آن سه سال زودتر از برنامه انجام شد.

وی افزود: فاز ۱۱ فازی است که شرکت‌های توتال و سی‌ان‌پی‌سی‌آی چین در سال ۹۶ برای تکمیل آن قرارداد ۴.۹ میلیارد دلاری با ایران امضا کردند، اما در شرایط سخت تحریم‌ از آن خارج شدند.

وزیر نفت تصریح کرد: طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با استفاده از همه ظرفیت‌ها در دولت سیزدهم تکمیل شد و امروز شاهد نصب موفقیت‌آمیز آن بودیم و این فاز در چند هفته آینده با تولید اولیه روزانه ۱۲ تا ۱۵ میلیون مترمکعب گاز غنی عملیاتی می‌شود.

اوجی با بیان اینکه چهار حلقه چاه آن عملیاتی شده است و دو چاه دیگر تا چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، از تولید گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌منظور کمک به ناترازی گاز در زمستان و افزایش درآمد کشور خبر داد و گفت: پتروپارس در اجرای فاز نخست طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی نقش داشته و اکنون ثمره نیروهای متخصص و توانمندش در اجرای پروژه‌های این میدان قابل مشاهده است.

وی اظهار کرد: مطالعات در زمینه فشارافزایی فازهای پارس جنوبی با شرکت‌های داخلی و خارجی هم رو به اتمام است.

وزیر نفت یادآور شد: صنعت نفت ایران اکنون در ساخت پالایشگاه و پتروشیمی و توسعه میدان‌های نفت و گاز خودکفا شده و استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های فراسرزمینی را آغاز کرده است.

کد خبر 474904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =