قدردانی از متخصصان صنعت نفت برای عملیات نصب سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همزمان با انتقال و نصب سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی، طی پیامی به وزیر نفت ضمن قدردانی از حمایت‌های مقام عالی وزارت نفت، از متخصصان صنعت نفت برای اقدام منحصربه‌فرد در فاز ۱۱ قدردانی کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته‌مهر در نامه‌ای خطاب به جواد اوجی، وزیر نفت، از حمایت‌های وی در انتقال و نصب سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی قدردانی کرد و این موفقیت را که نتیجه کار جهادی در مجموعه شرکت ملی نفت ایران بوده است، به وی تبریک گفت.

در بخشی از این نامه با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «مهار تورم؛ رشد تولید» و همچنین راهبردهای موثر رئیس‌جمهوری و تاکیدهای وزیر نفت درباره تحقق شعار سال و رفع دغدغه ناترازی گاز به‌ویژه در زمستان امسال، گزارشی از فرآیند انتقال و نصب تاپ‌ساید سکوی C فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی در موقعیت B فاز ۱۱ این میدان مشترک گازی تشریح شده است.

همچنین در این نامه اشاره شده است: «با تدبیر شرکت ملی نفت ایران برای سرعت بخشیدن به طرح توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی در دولت سیزدهم و به‌منظور مدیریت زمان، هزینه و تولید زودهنگام، تصمیم بر آن شد که سکوی C۱۲ از موقعیت خود جدا شده و به موقعیت B۱۱ منتقل شود و به‌منظور حفظ یکپارچگی سکو، تصمیم بر آن شد که سکو به‌صورت کامل و در یک عملیات Single Lift برداشته شود و به همین منظور مطالعات پیچیده مهندسی انجام و با استفاده از توان مهندسی داخل و با نوآوری و ایده‌های نو به ویژه در زمینه جداسازی اولیه، اقدام‌های منحصر به فردی انجام شد.

با توجه به وزن حدود ۳۳۰۰ تنی این سکوی سرچاهی که جزء سنگین‌ترین سازه‌های دریایی و سکوهای پارس جنوبی است، به جرات می‌توان گفت که انجام این جداسازی با وزن ذکر شده مبتنی بر الزامات و استانداردهای اچ‌اس‌ئی بوده و انجام مهاربندی در دریا با وجود اینکه درصد بالایی از بدی شرایط آب و هوایی وجود دارد، در نوع خود عملیاتی بی‌نظیر و منحصر به فرد در تاریخ صنعت نفت ایران است و از نظر مهندسی و توان لجستیکی جمهوری اسلامی در افکار عمومی و در محیط‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت بالایی دارد.

در پایان نامه خجسته‌مهر خطاب به وزیر نفت آمده است: «ضمن تبریک به مناسبت تحقق این دستاورد بزرگ ملی و تشکر و قدردانی از رهنمودهای ارزنده و حمایت‌های بی‌دریغ جنابعالی، این نوید را می‌دهم که با ابتکار عمل صورت گرفته و به زودی بهره‌برداری و تولید زودهنگام از طرح توسعه فاز ۱۱ (به‌عنوان مرزی‌ترین و آخرین فاز باقیمانده از طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی) فراهم شده و برگ زرین دیگری بر افتخارات وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در دولت مردمی افزوده خواهد شد.

در عین حال، انجام این مسئولیت خطیر ازسوی متخصصان کشور را به فال نیک گرفته و امید دارم تا با بهره‌برداری از این طرح بتوان گام بلندی در مسیر ظرفیت‌سازی تولید گاز و تامین پایدار و مطمئن گاز زمستانی برداشت.

در پایان لازم می‌دانم از تلاش، همت، کار جهادی و کارآمدی همکاران عزیزم در شرکت ملی نفت ایران، هیئت مدیره محترم و شرکت‌های نفت و گاز پارس، پتروپارس و تأسیسات دریایی و همچنین همه پیمانکاران، کارکنان و کارگران زحمتکشی که در اجرای این عملیات بزرگ نفش‌آفرینی داشته‌اند، تشکر و قدردانی نمایم.»

کد خبر 474916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =