تولید نفت اوپک در ژوئن ۵۰ هزار بشکه کاهش یافت

تازه‌ترین نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه ژوئن پیش از کاهش تولید عربستان اندکی افت داشته است.

به گزارش رویترز، نظرسنجی این خبرگزاری نشان داد با وجود توافق اعضای ائتلاف تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) برای کاهش عرضه و کاهش داوطلبانه چند عضو برای حمایت از بازار، در پی افزایش تولید نفت عراق و نیجریه در ماه ژوئن، کاهش تولید این سازمان اندک بود.

نظرسنجی رویترز حکایت از این دارد که اعضای اوپک در ماه ژوئن با کاهش روزانه ۵۰ هزار بشکه‌ای نسبت به رقم اصلاح‌شده برآورد ماه مه در مجموع ۲۸ میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه نفت تولید کرده‌اند.

بر اساس ارقام اصلاح‌شده تولید نفت اعضای اوپک در ماه مه با اعمال آخرین کاهش عرضه، روزانه ۲۴۰ هزار بشکه کاهش یافته بود.

نظرسنجی رویترز حاکی از پیشرفت اندک اوپک در محدود کردن عرضه پیش از کاهش داوطلبانه بیشتر از سوی عربستان سعودی در ماه ژوئیه است.

چند عضو اوپک‌پلاس ماه آوریل متعهد شدند افزون بر کاهش تولید مصوب روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای در سال ۲۰۲۲ که تا پایان ۲۰۲۳ پابرجا خواهد بود، به‌دلیل تضعیف چشم‌انداز اقتصادی، در مجموع روزانه و به‌صورت داوطلبانه روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند.

۶ عضو اوپک در ماه مه توافق کردند تولید روزانه خود را یک میلیون و ۴۰ هزار بشکه کاهش دهند که این رقم به حدود یک میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه کنونی افزوده می‌شود

این نظرسنجی همچنین نشان داد تولید کشورهای عضو اوپک موظف به رعایت توافق کاهش عرضه تنها ۱۰ هزار بشکه در روز کم شده، زیرا افزایش در عراق و نیجریه تأثیر کاهش تولید توسط دیگر اعضا را محدود کرده است.

تولید اوپک هنوز حدود یک میلیون بشکه در روز پایین‌تر از مقدار مورد نظر است، زیرا نیجریه و آنگولا ظرفیت تولید به اندازه سطح توافق‌شده خود را ندارند.

بر اساس این نظرسنجی، تولیدکنندگان اوپک در خلیج فارس، عربستان، کویت و امارات متحده عربی تا حد زیادی تعهد کاهش‌ داوطلبانه خود را اجرا کرده‌اند و در ماه ژوئن به پایبندی بالا ادامه دادند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد عربستان در ماه ژوئن تولید خود را روزانه ۴۰ هزار بشکه کاهش داد که بزرگ‌ترین کاهش در میان کشورهایی است که باید عرضه خود را طبق توافق محدود کنند.

تولید عراق به‌دلیل افزایش مقدار صادرات از پایانه‌های نفتی این کشور در جنوب افزایش یافت، اما با توقف صادرات از شمال، تولید این کشور بسیار پایین‌تر از حد مجاز خود باقی ماند.

بر اساس این نظرسنجی، نیجریه نیز با افزایش صادرات از تأسیسات کلیدی افزایش عرضه اندکی را به ثبت رساند، اگرچه مقدار صادراتش بسیار کمتر از حد مجاز در توافق اوپک‌پلاس است.

نظرسنجی رویترز بر اساس داده‌های حمل‌ونقل ارائه‌شده از سوی منابع ثانویه مانند داده‌های مؤسسه ریفینیتیو ایکون، اطلاعات حمل‌ونقل محموله‌ها از سوی مؤسسه‌های پترولجستیک و کپلر، منابع شرکت‌های نفتی، اوپک و شرکت‌های مشاوره‌ای آماده می‌شود.

کد خبر 475020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =