اجرای طرح ملی میترینگ اولویت وزارت نفت است

مدیرکل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی گفت: اطمینان در مقادیر مبادله نفت، گاز، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و گازی از ابتدای زنجیره تولید تا نقطه نهایی توزیـع برای صـیانت از حقوق مردم و دولـت اهمیـت دارد.

محمدامین همت با تأکید بر اینکه طرح ملی میترینگ از اولویت‌های اصلی وزارت نفت به‌شمار می‌آید که از چند ماه پیش اجرای آن آغاز شده است، به خبرنگار شانا گفت: با توجه به نقش حاکمیتی وزارت نفت، نقش نظارتی وزارتخانه در زمینه مبادلات میان شرکت‌ها در زنجیره توزیع نفت خام و فرآورده‌های نفتی، ایجاد سامانه هوشمند انرژی برای پایش مقادیر و تجهیز همه نقاط به سامانه‌های اندازه‌گیری دقیق خودکار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: از این رو با ابتکار وزیر نفت، گام بلندی برای ایجاد سامانه یکپارچه کنترل و اندازه‌گیری مقادیر تولید، فراورش، توزیع و صادرات نفت، گاز و ۶ فرآورده اصلی برداشته شد.

مدیرکل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی با بیان اینکه در دستاورد تازه دولت سیزدهم برای نخستین بار همه نقاط مبادلات نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و گازی از سرزنجیره تولید تا توزیع مشخص و تعداد ۵۸۸ نقطه که فاقد/ دارای نقص سیستم اندازه‌گیری بودند در کل کشور شناسایی شد، گفت: در فاز اول بر اساس ابلاغیه وزیر نفت نقاط تحت راهبری هر شرکت مشتمل بر ۶۴ نقطه در شرکت ملی نفت، ۷۰ نقطه در شرکت ملی گاز و ۸۶ نقطه در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مشخص و شرکت‌ها مکلف به تجهیز نقاط به سامانه‌های اندازه‌گیری دقیق خودکار منطبق بر الزامات مبادلات تجاری/ حقوقی (Custody Transfer) شدند.

به گفته وی، مدت‌زمان اجرای طرح یک سال و بودجه لازم برای اجرای آن از محل منابع مندرج در بند «ف» تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به مقدار ۲.۸ هزار میلیارد تومان در شرکت ملی نفت ایران، ۲.۸ هزار میلیارد تومان در شرکت ملی گاز ایران و ۲.۴ هزار میلیارد تومان در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأمین اعتبار می‌شود.

همت با اشاره به اینکه ناظر عالی اجرا، معاونت نظارت بر منابع هیدروکربوری است، افزود: همه اقدام‌های مربوط به اجرای این طرح باید با تأیید اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی انجام شود.

وی افزود: برای ایجاد سامانه اندازه‌گیری و پایش مبادلات مواد نفتی وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران باید زمینه لازم را برای انتقال داده‌های ۵۸۸ نقطه شناسایی‌شده به مرکز رصد وزارت نفت فراهم کند.

مدیرکل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی گفت: بر این اساس شرکت‌های ملی نفت، گاز و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مکلف شدند مراکز دیسپچینگ خود را به مرکز مانیتورینگ وزارت نفت متصل کنند.

همت تأکید کرد: با توجه ‌به حساسیت‌های مطرح‌شده توسـط نهادهـای نظـارتی، مجلـس شـورای اسـلامی و دولت، طرح «ایجاد سامانه یکپارچه پایش تولید، فرآورش، توزیع و صادرات مواد نفتی» در اولویـت تصمیم‌گیری قرارگرفته و اقدام‌های لازم در این ‌خصوص در حال انجام است.

به گزارش شانا، طرح ملی میترینگ برای مجهز کردن همه نقاط مبادلاتی شرکت‌های تابع وزارت نفت و بخش خصوصی، پایانه‌های صادرات و واردات مواد نفتی، مبادله‌های میان شرکت‌های تابع وزارت نفت، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و بر اساس تکلیف تعیین‌شده در برنامه توسعه ملی کشور، به‌عهده وزارت نفت است و مجری آن شرکت‌های تابع اصلی هستند.

این طرح طی مرحله نخست در ۲۲۰ نقطه و ازسوی شرکت‌های ملی نفت ایران، ملی گاز ایران و ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به مدت ۱۲ ماه اجرا می‌شود و بیشتر شرکت‌های عملیاتی، درگیر اجرای این طرح هستند.

اجرای طرح ملی میترینگ برای شفاف‌سازی تراز هیدروکربوری کشور و رفع ابهام از ارقام تحویل و تحول مواد نفتی، تشخیص و مهار مقدار هدررفت/ عرضه خارج از شبکه مواد نفتی، ایجاد زمینه مناسب برای امضای قراردادهای فروش خوراک به مشتریان و تسهیل در پیاده‌سازی اصل ۴۴ انجام می‌شود.

کد خبر 475092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =