توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نتیجه اعتماد به متخصصان ایرانی است/ دیپلماسی موفق انرژی افزایش صادرات نفت را رقم زد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را نتیجه اعتماد به متخصصان ایرانی دانست و گفت: با تکمیل توسعه این فاز روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده می‌شود که درآمد سالانه ۵ میلیارد دلاری به همراه خواهد داشت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته‌مهر، شامگاه دوشنبه (۱۲ تیرماه) با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما گفت: با آغاز به کار دولت سیزدهم، رویکردهای مهمی در شتاب بخشیدن به توسعه میدان‌های مشترک در شرکت ملی نفت ایران ترسیم شد که بر اساس آن برای بخش‌هایی از میدان‌های مشترک که دچار تأخیر در توسعه بود، یک برنامه هشت ساله تدوین شد.

وی با بیان اینکه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در گذشته معطل حضور خارجی‌ها مانده بود، گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و بهره‌گیری از فرصت‌ها و توان داخل و با یک ابتکار هوشمندانه روند توسعه این فاز به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: با تأکیدهای رئیس‌جمهوری و اولویت‌دهی به طرح توسعه فاز ۱۱ در سال ۱۴۰۰، شاهد شتاب‌بخشی توسعه این فاز در بخش‌های مختلف از جمله حفاری و تأمین خطوط لوله بودیم، همچنین به جای ساخت سکو که در خوش‌بینانه‌ترین حالت سه سال به طول می‌انجامد تصمیم بر آن شد که از سکوی فاز ۱۲ که دیگر راندمان بالایی نداشت، استفاده کنیم.

خجسته‌مهر با اشاره به جابه‌جایی سکوی ۱۲C و نصب موفقیت‌آمیز آن در موقعیت فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی به‌وسیله شناور «اوشنیک» گفت: با توجه به نبود تجربه جابه‌جایی سکو در دریا با قاطعیت می‌توان گفت این اقدام دستاورد بزرگ در دولت سیزدهم رقم خورده است. به بیان روشن‌تر جابه‌جایی سکویی با وزن بیش از ۳۲۰۰ تن که به فعالیت‌های دقیق و پیچیده مهندسی با ریسک بالا نیاز دارد، اقدامی است که به همت مهندسان ایرانی و برای نخستین بار در کشور انجام شده و از این جهت ستودنی است.

آغاز شمارش معکوس تولید از فاز ۱۱ پارس جنوبی

وی با تبریک به ملت شریف ایران و جامعه صنعت نفت از انجام اقدام‌های لازم برای پیش‌راه‌اندازی و آغاز شمارش معکوس برای تولید از فاز ۱۱ پارس جنوبی خبر داد و گفت: از منظر اقتصادی و افکار عمومی و منطقه‌ای، توسعه فاز ۱۱ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود که خوشبختانه توسعه این فاز با اعتماد به متخصصان ایرانی و سیاست تولید حداکثری با حداقل زمان و هزینه در دولت سیزدهم به ثمر نشست.

معاون وزیر نفت تأکید کرد که توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی به‌صورت مرحله‌ای و از طریق چهار حلقه چاه به‌زودی آغاز می‌شود.

 افزایش صادرات نفت با دیپلماسی موفق انرژی

خجسته‌مهر با اشاره به افزایش چشمگیر صادرات نفت در دولت سیزدهم در مقایسه با دولت گذشته گفت: مجموعه صنعت نفت در دولت سیزدهم با درایت وزیر نفت و به‌کارگیری دیپلماسی موفق انرژی، توانست صادرات نفت را به مقدار قابل‌توجهی افزایش دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت موضوع حفاری در تولید گفت: بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های توسعه یک میدان نفتی مربوط به بخش حفاری است، ‌از این رو می‌طلبد که به این بخش نگاه ویژه داشته باشیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به رویداد گام معکوس بهبود بهره‌وری در عملیات حفاری که چندی پیش با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد، افزود: اهمیت بحث حفاری، کاهش هزینه‌ها و بهبود فرآیندها، همچنین چالش‌های این حوزه برای شرکت‌های فناور تشریح شده است و امید می‌رود این شرکت‌ها بتوانند اقدام‌ها و گام‌های مثبتی را در این حوزه رقم بزنند.

افزایش نقش‌آفرینی شرکت‌های خصوصی در بخش حفاری

خجسته‌مهر تصریح کرد: در بخش حفاری دریایی نیز نیازمند دستگاه حفاری هستیم که در این حوزه هم شرکت ملی نفت ایران با نگاه حمایتی و خرید خدمت پنج ساله با شرکت‌های بخش خصوصی مذاکره انجام داده است و انتظار می‌رود با این اقدام هم کمبود دکل برطرف شود و هم شرکت‌های بخش خصوصی صاحب دکل ‌شوند.

وی با بیان اینکه تمامی اقدام‌های شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم به رشد تولید منتهی شده است، تأکید کرد: طرح توسعه میدان‌های مشترک یاران شمالی و جنوبی، سهراب، فاز ۱۱ و ۱۴ پارس جنوبی، بلال، لایه نفتی پارس جنوبی، فرزاد و... با توان بخش خصوصی و بهره‌گیری از توان پیمانکاران داخلی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به پرسشی درباره مردمی ‌کردن صنعت نفت گفت: خوشبختانه سازوکارهای مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های مردم در جایی که هم جذاب و هم سودده باشد فراهم شده و حتی امروز می‌توانیم ادعا کنیم در بخش بورس نفت و انرژی اتفاق‌های مهمی رقم خورده است.

خجسته‌مهر با اشاره به فروش اوراق در بورس نیز اظهار کرد: حجم اوراق فروش رفته در بورس بسیار قابل توجه بود، به‌طوری که در حال رایزنی برای عرضه این اوراق در خارج از کشور هستیم.

تلاش برای ارتقای سهم بخش خصوصی و مردمی در صنعت نفت

وی توضیح داد: تاکنون نقش بانک‌ها در اقتصاد اعطای تسهیلات بوده این در حالی است که شرکت ملی نفت ایران در سال گذشته با امضا توافق‌نامه برای توسعه میدان آزادگان بانک‌ها را به انجام سرمایه‌گذاری تشویق کرده است؛ ابن اتفاق مهمی است و انتظار می‌رود که بانک‌ها سهم مردم را در این سرمایه‌گذاری افزایش دهند.

معاون وزیر نفت ادامه داد: شرکت دشت آزادگان اروند با هدف توسعه میدان آزادگان نیز در پی توافق با بانک‌ها تشکیل شده و به‌زودی قرارداد توسعه آن امضا خواهد شد.

خجسته مهر در پایان تأکید کرد: تمام تلاش شرکت ملی نفت ایران ارتقای سهم بخش خصوصی و مردمی در صنعت نفت است.

کد خبر 475160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =