افزایش بیش از ۳ میلیارد مترمکعبی حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها در بهار ۱۴۰۲/ ۵۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی شد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: حجم گاز ارسالی به نیروگاه‌ها از ابتدای امسال تا پایان بهار، ۲۱ میلیارد و ۸۱۴ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۱، بیش از ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی با بیان اینکه این شرکت در تعامل حداکثری با وزارت نیرو و شرکت مدیریت شبکه برق ایران با گازرسانی به نیروگاه‌ها نقش بی‌بدیلی در حفظ جریان پایدار برق کشور دارد، اظهار کرد: توجه نکردن مسئولان وقت در سال‌های گذشته به ضرورت سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای، ذخیره‌سازی گاز و پالایش سبب شده شرکت ملی گاز ایران در این سال‌ها با چالش ناترازی دست و پنجه نرم کند.

وی ادامه داد: مجموعه همکاران ما اما با وجود مشکلاتی از این دست در بخش‌های مختلف از فرآورش، انتقال، توزیع و دیگر بخش‌ها، اهتمام خود را به حفظ جریان پایدار گاز در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، نیروگاهی و صنایع عمده حفظ کرده‌اند.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه چالش ناترازی محدود به فصل سرد سال نیست و در دوره گرم سال هم این شرایط برقرار است، گفت: با وجود این وضع، شرکت ملی گاز ایران در ایامی که به‌طور معمول باید مشغول تعمیرات اساسی تأسیسات عظیم خود در بخش‌های پالایش، خطوط لوله سراسری و ایستگاه‌های تقویت فشار باشد، با پیش‌بینی و مدیریت شرایط موجود، خلأهای ناشی از ناترازی انرژی در دیگر بخش‌ها را جبران کرده است.

ثبت رکورد تازه تحویل گاز به نیروگاه‌ها

چگنی در ادامه با تأکید بر روند صعودی و افزایش حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ نسبت به پارسال افزود: شرکت ملی گاز ایران در فرآیند گازرسانی به نیروگاه‌ها برای تولید برق در بخش‌های مختلف خانگی و صنعتی کشور، نسبت به سال ۱۴۰۱ روند افزایشی و رو به رشد خود را حفظ کرده تا جایی که روز ۱۲ تیرماه امسال، نزدیک به ۳۱۳ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده و در این زمینه رکوردشکنی کرده است.

وی با بیان اینکه بهار امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، بیش از ۳ میلیارد و ۳۸۹ میلیون مترمکعب گاز بیشتری به نیروگاه‌ها تحویل شده است، تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و همسو با تلاش حداکثری همکاران ما، میانگین گازرسانی به نیروگاه‌ها در سه ماه نخست سال، روزانه ۲۳۷ میلیون مترمکعب ثبت شده و در این مدت در مجموع ۲۱ میلیارد و ۸۱۴ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گازرسانی به صنایع و نیرگاه‌ها را یکی از محرک‌های اصلی پیشرفت اقتصاد کشور به ویژه در زمینه اشتغال برشمرد و اظهار کرد: رشد گازرسانی به صنایع به‌ویژه نیروگاه‌ها به منزله حرکت همسو با منویات مقام معظم رهبری درباره تحقق اهداف شعار سال با عنوان «مهار تورم - رشد تولید» است که تداوم تپندگی قلب اقتصاد و رفاه کشور را برای مردم به ارمغان می‌آورد.

چگنی ادامه داد: بر این اساس شرکت ملی گاز ایران از ابتدای امسال در مقاطع مختلف با وجود افزایش مصرف گاز در دیگر بخش‌ها، فراتر از برنامه تعهد خود به نیروگاه‌ها گازرسانی کرده است. 

معاون وزیر نفت در امور گاز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه صنعت گاز پارسال ۷۹.۱ درصد از سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها برای تولید برق حرارتی کشور را تأمین کرده است، بیان کرد: امسال نیز سهم گاز در تولید کل برق حرارتی کشور همانند سال‌های گذشته بیشتر از دیگر بخش‌هاست.

۵۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی با افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها

چگنی به آثار مهم محیط زیستی ارسال گاز به نیروگاه‌ها و منافع اقتصادی آن برای کشور اشاره کرد و گفت: با در نظر گرفتن مابه‌التفاوت قیمت گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی، افزایش حجم گاز طبیعی ارسال‌شده به نیروگاه‌ها، از ابتدای امسال تا پایان بهار، نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۵۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است.

وی در پایان تأکید کرد: این در حالی است که این اقدام مهم، افزون بر منافع اقتصادی حاصل از جایگزینی بیشتر گاز طبیعی با فرآورده‌های نفتی، انتشار دی اکسیدکربن در این بازه زمانی را نیز تا ۱.۵ میلیون تن کاهش داده است.

براساس این گزارش، بخش نیروگاهی با سهم ۳۳ درصدی از کل مصرف سالانه گاز کشور در کنار مصارف صنعتی، بیشترین سهم را از سبد مصرف گاز طبیعی کشور به خود اختصاص داده و این در حالی است که با توجه به پراکندگی نیروگاه‌ها در همه استان‌های کشور، زیرساخت‌های لازم در شبکه انتقال و توزیع گاز کشور به‌منظور تأمین گاز این بخش از سوی شرکت ملی گاز ایران اجرایی شده است.

شرکت ملی گاز ایران در بخش نیروگاه‌های حرارتی بزرگ‌مقیاس و مقیاس متوسط از طریق شبکه انتقال گاز و  در بخش مولدهای مقیاس کوچک از طریق شبکه تغذیه و توزیع، تأمین گاز بخش نیروگاهی را برعهده دارد.

بر اساس آمار وزارت نیرو در سال ۱۴۰۱ هم حجم تولید کل برق در کشور، ۳۷۰ میلیارد کیلووات ساعت بوده که از این مقدار، ۹۳.۸ درصد از طریق نیروگاه‌های حرارتی تولید شده که این مهم نشان‌دهنده نقش بارز شرکت ملی گاز ایران به‌عنوان اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین تأمین‌کننده سوخت مورد نیاز بخش نیروگاهی در تأمین پایدار انرژی مورد نیاز در همه بخش‌های کشور است.

کد خبر 475183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =