تجهیز کلیدی پایانه شناور خلیج‌ فارس تعمیر شد

لوله صادراتی پایانه شناور خلیج‌ فارس که هنگام عملیات بارگیری و صادرات نفت‌خام دچار آسیب شده بود، با تلاش کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران تعمیر و عملیات صادرات نفت در کمترین زمان ممکن از سر گرفته شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، پس از مشاهده نشتی یکی از شاخه‌های لوله (Hose) صادراتی پایانه شناور خلیج‌ فارس هنگام عملیات صادرات نفت، عملیات بارگیری بلافاصله قطع و ایزولاسیون خطوط انجام شد و ضمن تلاش برای جلوگیری از ریزش نفت در دریا و کنترل نفت واردشده، تانکر مهمان از پایانه جدا شد و در شرایط ایمن به لنگرگاه میدان سروش انتقال یافت.

هم‌زمان به‌وسیله شناور آماده‌ به‌کار در میدان، عملیات پاشش (OSE) روی لکه اولیه در اطراف محل نشتی برای جلوگیری از گسترش آن آغاز شد. با توجه به قابل استفاده نبودن بوم جمع‌آوری نفت به‌دلیل مواج بودن دریا و محل نشتی، هم‌زمان از سوی مسئولان و همکاران گروه عملیات دریایی منطقه بهرگان، برنامه‌ریزی برای تعویض یا حذف شاخه معیوب هوز صادراتی آغاز شد.

با مناسب شدن شرایط دریا، عملیات تعمیر آغاز شد و از آنجا که بزرگ‌ترین چالش، چگونگی انتقال قطعه معیوب روی عرشه شناور مورد استفاده به‌عنوان کارگاه تعمیرات بود، به‌علت منتظر بودن تانکر مهمان در لنگرگاه برای دریافت نفت از پایانه، مسئله طول زمان تعمیرات بسیار پراهمیت بود.

از آنجا که امکان حضور شناور تعمیراتی مجهز به جرثقیل به‌دلیل زمان مورد نیاز برای رسیدن شناور در این عملیات فراهم نبود، باید از جرثقیل یکی از شناورهای پشتیبانی استفاده می‌شد و استفاده از جرثقیل‌های پایانه ممکن نبود، بنابراین برنامه‌ریزی‌های مختلف و سناریوهای گوناگون بررسی شد و سرانجام با روش‌های خلاقانه توسط همکاران عملیات دریایی، همچنین به کمک وینچ‌های عقبی پایانه، شاخه معیوب روی عرشه شناور قرار گرفت.

با توجه به اینکه یک شاخه هوز کارکرده و سالم روی پایانه قرار داشت برای جایگزینی در نظر گرفته شد و پس از حدود ۱۲ ساعت کار سخت و مداوم در زیر آفتاب مستقیم و در دما و شرجی بالا، کار جابه‌جایی قطعه معیوب با موفقیت انجام شد. در همه مراحل عملیات یکی از یدک‌کش‌های مجهز به تجهیزات پاشش (OSE) در محل حاضر بود تا در صورت ریخته‌ شدن کمترین نفت به دریا عملیات مهار را انجام دهد.

کد خبر 475437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =