انجام عملیات کابل‌گذاری دریایی بین سکوهای سروش و نوروز

سرپرست برنامه‌ریزی و هماهنگی عملیات بندری، دریایی و حمل‌ونقل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: با استفاده از تجهیزات ساخته‌شده به همت دانش‌بنیان‌ها، همچنین بهره‌مندی از امکانات شناور لنگرانداز، عملیات کابل‌گذاری دریایی بین چاه‌های درون‌میدانی میدان‌های سروش و نوروز به طول حدود ۳ کیلومتر با موفقیت پایان یافت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، امیر بغلانی اظهار کرد: در این عملیات، با حمایت این شرکت، دستگاه‌ DP (Dynamic Positioning) پرتابل توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای دریافت سیگنال‌های DGPS از ماهواره، طراحی و ارتباط سیگنالی با کنسول DP شناور برقرار و با این اقدام، عملیات کابل‌گذاری بدون انحراف در مسیر تعیین‌شده امکان‌پذیر شد.

وی با بیان اینکه این عملیات به‌منظور تأمین برق مورد نیاز برای راه‌اندازی پمپ‌های درون‌چاهی چند حلقه چاه و افزایش تولید در میدان‌های سروش و نوروز انجام ‌شده است، ادامه داد: کابل‌گذاری در دریا با مشکلات و پیچیدگی‌های بسیار زیادی روبه‌روست و شناوری که برای این کار استفاده می‌شود باید از نوع کابل‌گذار باشد. افزون بر اینکه تعداد این شناورها در ایران بسیار کم است، نرخ و هزینه به‌کارگیری آنها نیز بسیار بالاست. از سوی دیگر شناور کابل‌گذار هم باید مجهز به سامانه DP باشد، بنابراین با استفاده از تجهیزات پرتابل DP، عملیات کابل‌گذاری به‌وسیله شناور لنگرانداز تحت اجاره شرکت نفت فلات قاره انجام شد.

سرپرست برنامه‌ریزی و هماهنگی عملیات بندری، دریایی و حمل‌ونقل شرکت نفت فلات قاره ایران اظهار کرد: DP تجهیزی است که با برقراری ارتباط با ماهواره و دریافت سیگنال از آن به شناور کمک می‌کند با حداقل میزان خطا در یک خط مستقیم حرکت و از انحراف مسیر جلوگیری کند و از این جهت اهمیت دارد که در صورت کابل‌گذاری با شناور فاقد DP، کابل‌گذاری به‌صورت مارپیچ صورت گرفته و محاسبات پروژه مختل می‌شود، بنابراین به‌دلیل محدودیت طول کابل‌ها، با استفاده از خدمات یک شرکت دانش‌بنیان داخلی، تجهیز یادشده به‌صورت پرتابل روی شناور نصب و سیگنال‌های مورد نظر از ماهواره دریافت شد و با کمترین خطا عملیات کابل‌گذاری با موفقیت پایان یافت.

کد خبر 485554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =