ساخت برنامه پشتیبان سیستم کنترل بویلرهای پایانه شناور خلیج‌فارس

برنامه پشتیبان سیستم کنترل بویلرهای پایانه شناور خلیج‌فارس روی حافظه یدکی از سوی مهندسان واحد ابزار دقیق با اتکا به خودباوری، دانش علمی و توان فنی در این پایانه صادراتی طراحی و ساخته شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، رضا محمدی رئیس تعمیرات پایانه صادراتی خلیج‌فارس گفت: با توجه به برآورد هزینه بسیار بالای انجام این پروژه و اهمیت و حساسیت این موضوع، امکان انجام عملیات پشتیبان‌گیری از سیستم کنترل بویلرها و برنامه اختصاصی این حافظه‌ها با مطالعه در این زمینه، بررسی مدارک فنی و استخراج اطلاعات بردهای کنترل و تعداد و نوع حافظه‌های استفاده‌شده، از سوی واحد ابزار دقیق در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: پایانه شناور خلیج‌فارس دارای دو عدد بویلر است که سیستم کنترل برای فراهم کردن بهره‌برداری ایمن و عملیاتی بویلرها، داری بخش پانل کنترل محلی برای هریک از بویلرها، بخش پانل قدرت مشترک محلی و بخش کنترل و مانیتورینگ بر مبنای PC در اتاق کنترل موتورخانه است.

رئیس تعمیرات پایانه صادراتی خلیج‌فارس اظهار کرد: برای آسان شدن راه‌اندازی و نظارت بر فرآیند احتراق، پانل‌های کنترل محلی و تجهیزات مربوطه در بالای سر بویلرها نصب شدند. پانل‌های کنترل و قدرت محلی از طریق ماژول‌های ورودی - خروجی دیجیتال و آنالوگ توسط CPU و بر اساس برنامه اختصاصی نصب‌شده روی حافظه‌های برد کنترل، فرآیند کنترل و مانیتورینگ بویلرها را به‌عهده دارند.

محمدی تصریح کرد: با توجه به محل قرارگیری سیستم‌های کنترل در قسمت بالای بویلرها، دمای محیط بسیار بالا، استهلاک کنترلرها (عمر بیش از ۱۰ سال) و پایدار نبودن برق پایانه و مشکلات UPSها، احتمال آسیب این کنترلرها و از بین رفتن برنامه آنها وجود داشت. از بین رفتن سیستم کنترل بویلرها سبب از سرویس خارج شدن این تجهیزات و توقف صادرات و تولید نفت میدان‌های سروش و نوروز خواهد شد.

وی اذعان کرد: با دعوت از کارشناسان شرکت‌های پیمانکار برای برآورد امکان انجام پروژه و هزینه‌های مربوطه و دریافت پیش‌فاکتور رسمی به مبلغ ۴۴ میلیارد ریال (بدون احتساب بیمه و مالیات بر ارزش افزوده) شرح کار و شناسنامه پروژه برای این کار تدوین و برای گرفتن بودجه و اعتبار لازم به واحد برنامه‌ریزی منطقه ارجاع شد.

رئیس تعمیرات پایانه صادراتی خلیج‌فارس با بیان اینکه به‌دلیل انحصاری بودن سیستم کنترل بویلرها پشتیبان‌گیری از این کنترلرها با روش‌­های معمول امکان‌پذیر نبود و نیازمند سخت‌افزار و نرم‌افزار ویژه است، گفت: مطالعه برد پردازنده برای استخراج اطلاعات فنی حافظه‌­های مورد استفاده برای تهیه حافظه‌هایی با مشخصات مشابه در این زمینه ضروری بود و با توجه به اینکه این حافظه‌ها قطعات الکترونیکی بسیار پیچیده و حساس هستند، خارج کردن و کار روی آنها باید با دقت بسیار بالا (محافظت در برابر آسیب‌های مکانیکی و الکتروستاتیک) انجام می‌شد که این موضوع بدون اعتماد و حمایت مسئولان پایانه و منطقه امکان‌پذیر نبود.

محمدی گفت: پس از مطالعه و استخراج مشخصات فنی کامل، حافظه‌هایی با مشخصات مشابه تهیه شد که با تهیه دستگاه و نرم‌افزار مخصوص برای خواندن - نوشتن آی‌سی (IC) این حافظه‌ها از روی برد الکترونیکی سیستم کنترل بویلر با در نظر گرفتن حفاظت‌های لازم خارج و پس از خواندن اطلاعات حافظه‌ها، پشتیبان‌گیری از برنامه آنها روی حافظه‌های یدکی تهیه‌شده انجام و روی برد کنترل بویلر نصب و به‌صورت عملیاتی با موفقیت آزمایش و راه­‌اندازی شد و با توجه به‌ وجود دو  بویلر و دو پانل کنترل محلی و یک پانل مشترک قدرت، در مجموع ۹ عدد حافظه پشتیبان‌گیری شد.

وی افزود: با انجام موفقیت‌آمیز عملیات پشتیبان‌گیری از سیستم کنترل بویلرهای پایانه، با بی‌نیاز شدن از برون­‌سپاری این کار و  عملیات مشابه در این پایانه و دیگر سکوهای منطقه بهرگان، مبلغ ۴۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی حاصل و شرح نیاز پروژه مربوطه از دستور کار خارج شد.

کد خبر 476902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =