ساخت دومین دستگاه تفکیک‌گر سیار نفت در شرکت نفت و گاز مارون

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز از آغاز پروژه ساخت دومین دستگاه تفکیک‌گر سیار نفت (MOS) از سوی کارشناسان این شرکت در زمینه صیانت از محیط زیست و منابع هیدروکربوری خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون، قباد ناصری با بیان اینکه ایده استفاده از دستگاه MOS برای نخستین بار در اوایل دهه ۸۰ از سوی کارشناسان شرکت ارائه و نخستین نمونه آن در کشور ساخته و عملیاتی شد، گفت: امسال با هدف تسریع راه‌اندازی چاه‌های تعمیری و دارای افت فشار، ساخت یک دستگاه دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: ظرفیت فرآورشی پیش‌بینی‌شده برای این تفکیک‌گر سیار، ۵ هزار بشکه در روز است که می‌تواند از نفت‌ریزی به محیط پیرامونی جلوگیری کند، هرچند هم‌اکنون این پدیده در تأسیسات فرآیندی شرکت مشاهده نمی‌شود، اما باید با اقدام‌ پیشگیرانه، ریسک آن را به حداقل رساند.

در سال‌های گذشته، نفت تعدادی از چاه‌ها به‌دلیل داشتن آب‌نمک و افت فشار ناشی از آن، به گودال سوخت هدایت می‌شد تا فشار آن به بیش از ۶۰۰ پوند بر اینچ مربع (پام) برسد، اما با ورود MOS، این نفت به‌ جای سوختن، در این دستگاه تفکیک می‌شود و به مدار تولید باز می‌گردد. حدود دو دهه از توسعه تفکیک‌گر سیار نفت از سوی کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون می‌گذرد و اکنون تعدادی از شرکت‌های داخلی این دستگاه را تولید می‌کنند.

کد خبر 475604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =