آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک بر تداوم روند افزایش تولید نفت ایران صحه گذاشتند/ تثبیت جایگاه چهارم تولید نفت در اوپک

آژانس بین‌المللی انرژی و دبیرخانه اوپک در تازه‌ترین گزارش‌های خود بر روند افزایشی و ادامه‌دار تولید نفت ایران طی ماه‌های حضور دولت سیزدهم صحه گذاشتند.

به گزارش خبرنگار شانا، آژانس بین‌المللی انرژی (آی‌ئی‌ای) در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی خود در ماه ژوئیه اعلام کرد تولید نفت ایران در ماه ژوئن به ۳ میلیون و ۱۰ هزار بشکه در روز رسیده و این رقم مشابه ماه مه امسال بوده است.

این نهاد بین‌المللی مستقر در پاریس به‌تازگی در گزارشی اعلام کرده است تولید نفت خام ایران از آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی تاکنون با ۳۵۰ هزار بشکه افزایش همراه بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که تولید نفت خام ایران با وجود تحریم‌های شدید در سال ۲۰۲۲ میلادی هم با افزایش ۱۳۰ هزار بشکه‌ای روبه‌رو بوده و به میانگین ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک بر تداوم روند افزایش تولید نفت ایران صحه گذاشتند/ تثبیت جایگاه چهارم تولید نفت در اوپک///

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در ماه مه امسال اعتراف کرده بود تحریم‌های یکجانبه اعمال‌شده علیه ایران بی‌اثر بوده است.

به گفته تحلیلگران حوزه انرژی به نقل از بلومبرگ، صادرات نفت ایران پس از اعمال دوباره تحریم‌ها علیه این کشور هرگز به این اندازه بالا نبوده است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در میان اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بیشترین افزایش تولید نفت را داشته است، در حالی که دیگر اعضا شاهد تثبیت یا حتی کاهش تولید خود بوده‌اند.

در همین حال، دبیرخانه اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود (ژوئیه) به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد تولید نفت خام ایران در ماه ژوئیه به  ۲ میلیون ۷۵۴ هزار بشکه در روز رسیده است که در مقایسه با ثبت رقم روزانه ۲ میلیون و ۶۷۹ هزار بشکه‌ای در ماه مه، افزایش روزانه ۵۶ هزار بشکه‌ای را نشان می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک بر تداوم روند افزایش تولید نفت ایران صحه گذاشتند/ تثبیت جایگاه چهارم تولید نفت در اوپک///

گزارش‌های ماهانه سه ماه اخیر دبیرخانه اوپک به نقل از منابع ثانویه نشان می‌دهد تولید نفت خام ایران در ماه‌های آوریل، مه و ژوئن روندی افزایشی را طی کرده است، به‌طوری که ایران از ماه مه امسال توانست دوباره جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت در اوپک را که برای سال‌ها از آن دور شده بود دوباره به‌دست آورد و تثبیت کند.

به گزارش شانا، با روی‌ کار آمدن دولت سیزدهم، توجه به بازیابی بازارهای نفتی ایران و احیای ظرفیت‌های تولید نفت در اولویت قرار گرفت تا آنجا که پس از چند ماه اعلام شد صادرات نفت ایران ۴۰ درصد افزایش داشته است.

روند رشد تولید و صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۱ هم تدام داشت و در همین زمینه جواد اوجی، وزیر نفت با تأیید افزایش صادرات نفت ایران پیش از این گفته بود در سال ۱۴۰۱، ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰  صادر شد و پیش‌بینی می‌شود امسال رکوردی تازه در صادرات نفت ثبت شود.

اوجی به‌تازگی در هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک در وین با اشاره به ظرفیت تولید روزانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی و بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز غنی (ترش) در ایران گفته بود: با توجه به وجود ظرفیت بالای توان تولید نفت و گاز، ایران در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی مدونی برای افزایش توان تولید در نظر گرفته است.

وی همچنین پیش‌تر درباره به صفر رسیدن میعانات گازی شناور در سواحل نیز یادآور شده بود: در شهریورماه ۱۴۰۰، ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی شناور روی آب از چالش‌های مهم و مشکل اساسی و پاشنه آشیل دولت بود و مشتری‌یابی برای این میعانات گازی که حتی دو فاز شده بودند و تغییر رنگ هم داده بودند، کاری بسیار سخت بود و همه مخازن در خشکی و دریا پر شده بود.

وزیر نفت گفته بود: با تولید روزانه نزدیک ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی و با همت دولت سیزدهم اکنون نه‌تنها میعانات تولیدشده، فروخته شده است و بشکه‌ای به ذخیره‌سازی‌های روی آب اضافه نمی‌شود، بلکه میعانات گازی از پیش ذخیره‌شده هم با وجود سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌ها فروخته و میعانات گازی روی آب صفر شده است.

وی با اشاره به اینکه ما با تحریم‌های ظالمانه یک کشور روبه‌رو هستیم و تحریم‌ها علیه اقتصاد و صنعت نفت ایران مربوط به سازمان ملل متحد نیست، تصریح کرده بود: با تجربه خودمان در سال‌های طولانی تحریم در زمینه توسعه میدان‌های نفت و گاز و ساخت پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی‌، امروز ظرفیت افزایش تولید نفت و گاز را داریم.

در همین باره، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران چندی پیش با اشاره به افزایش خیره‌کننده صادرات نفت در دولت سیزدهم در مقایسه با دولت گذشته گفت: مجموعه صنعت نفت در دولت سیزدهم با درایت وزیر نفت و به‌کارگیری دیپلماسی موفق انرژی، توانست صادرات نفت را به مقدار قابل‌توجهی افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تولید روزانه نفت خام ایران در ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود و امروز به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است، تصریح کرده بود: تولید نفت سنتزی (مخلوطی از میعانات گازی و نفت سنگین ایران) از عوامل مهم در افزایش صادرات و مشتریان تازه است، در ۲۰ ماه اخیر یک میلیون بشکه به تولید و صادرات نفت کشور افزوده‌ایم.

به گزارش شانا و به نقل از داده‌های هفتادودومین نسخه گزارش «بررسی آماری انرژی جهان» که به بررسی عملکرد صنعت انرژی جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی می‌پردازد، تولید نفت خام و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی ۳ میلیون و ۳۱۳ هزار بشکه ثبت شده است، در حالی که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی ۴.۱ درصد (روزانه ۱۲۹ هزار بشکه) افزایش نشان می‌دهد. تولید نفت خام و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی ۳ میلیون و ۱۸۴ هزار بشکه در روز ثبت شده بود.

کد خبر 475695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =