جهادگران پارس جنوبی برای کشور اقتدار می‌آفرینند

نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه استان بوشهر گفت: جهادگران صنعت گاز نه تنها تأمین‌کننده مصارف صنعتی و خانگی کشور هستند، بلکه در فضای ملی و بین‌المللی برای کشور قدرت و اقتدار می‌آفرینند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه بوشهر امروز (شنبه، ۳۱ تیرماه) در نشست شورای مدیران شرکت نفت و گاز پارس با حضور نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه استان بوشهر، مدیرعامل، معاونان، مدیران ارشد و مجریان طرح‌های این شرکت با قدردانی از تلاش همه کارکنان و جهادگران این شرکت در عرصه ستاد و صف در تأمین انرژی مورد نیاز کشور که یکی از مهم‌ترین امور بنیادین و راهبردی به‌شمار می‌رود، اظهار کرد: بی‌شک نقش این افراد در تمدن‌آفرینی و در شرایط کنونی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران غیرقابل‌انکار است و این عزیزان یکی از مؤلفه‌های تولید پیشرفت و قدرت هستند.

وی ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت سالار شهیدان و یارانش گفت: صنعت انرژی به معنای عام خود (دانش، مهارت، نظارت، بازتولید، دیپلماسی و...) یکی از امور مهم و بنیادین در جهان کنونی محسوب می‌شود و اگر حوزه انرژی از هندسه زیست‌بوم جهان و مدیریت حذف شود، قطعاً بحران و چالش جدی برای حیات حاصل می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه اگر انرژی نباشد، زیست انسان در اشکال مختلف دچار بحران توانایی و قدرت خواهد شد، گفت: به همین جهت انرژی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های حیات، حفظ حیات، ارتقای سطح بهره‌وری و تحول در حیات و مدیریت آن به شمار می‌رود.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری تأکید کرد: تمام متفکران و تئوریسین‌های بزرگ جهان در عرصه مهندسی مدیریت کلان، به دنبال این بودند که کشورها در حوزه انرژی به توانمندی برسند تا به تبع آن اقتدار داخلی، ملی و فراملی کسب کنند.

وی به تاریخ پیدایش نفت و گاز و تولید دانش در استفاده از این انرژی هیدروکربنی و ایجاد رشد فزاینده از استفاده ابتدایی تا احداث پالایشگاه‌های فوق پیشرفته نیز اشاره کرد و گفت: در فرآیند پیشرفت در این عرصه چه در حوزه اکتشاف، استحصال، پالایش، انتقال و چه در حوزه‌های تبدیلی به یک تکنولوژی مدرن دست یافته‌ایم.

امام‌جمعه استان بوشهر با تأکید بر اینکه به اذعان تمام اندیشمندان این عرصه و آمارهای جهانی، روند تاریخ این انرژی به سمت گذار از نفت به سوی گاز گام برمی‌دارد، اظهار کرد: به همین دلیل سرمایه‌گذاری دانشی و تولید و بهره‌وری بر اساس تکنولوژی‌های پیشرفته در صنعت گاز یک ضرورت محسوب می‌شود.

وی انرژی را یکی از مختصات مهندسی نظم نو آینده جهان برشمرد و یادآور شد: به‌دلیل برخورداری نفت از شرایط ویژه و توسعه‌ نیافتن گستره جغرافیایی در بخش‌های اتمی و انرژی‌های نوپیدا، همچنان تمرکز اصلی بر صنعت گاز قرار دارد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه ایران به‌عنوان کشوری که دارای منابع گازی و قدرت بهره‌مندی جامع از این نوع انرژی است، نقش مهمی در مهندسی نظم نوین آینده جهان دارد، افزود: گاز نه‌تنها در حوزه تأمین انرژی، بلکه در حوزه‌های مدیریت اقتصاد، دیپلماسی سیاسی و در حوزه تسهیل و مهندسی نظم آینده جهان یک ثروت راهبردی محسوب می‌شود، بنابراین می‌توان گفت صنعتگران و جهادگران صنعت گاز نه‌تنها تأمین‌کننده مصارف صنعتی و خانگی کشور هستند، بلکه در فضای ملی و بین‌المللی برای کشور قدرت و اقتدار تولید می‌کنند.

آیت‌الله صفایی بوشهری، افت فشار گاز میدان پارس جنوبی را موجب کاهش تولید گاز دانست و گفت: برای جبران این مسئله به نیمی از سرمایه‌گذاری که در طول سال‌های گذشته برای توسعه مرحله اول میدان پارس جنوبی انجام شد، نیازمندیم، در غیر این صورت همه آنچه در این منطقه احداث شده، رو به تعطیلی خواهد رفت، بنابراین باید برنامه‌ریزی جامعی در این بخش انجام شود.

وی بر لزوم تکمیل زنجیره ارزش تأکید کرد و گفت: باید به سمت توسعه صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی، تولید کالاهای راهبردی و فروش آنها در فضای بین‌المللی حرکت کنیم تا در کنار آن اشتغال و ثروت ایجاد شود.

امام‌جمعه استان بوشهر همچنین به مسائل دیگری از جمله ایفای تعهدات شرکت نفت و گاز پارس در زمینه مسئولیت‌ اجتماعی، کنترل مصرف و ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه گاز، مشکلات حقوق و دستمزد کارکنان مستقر در سکوهای پارس جنوبی، قرارگیری ال.پی.جی در سبد سوخت و ضرورت توسعه آن و جلوگیری از مهاجرت منابع انسانی پرداخت و راهکارهایی را در این زمینه ارائه کرد.

آماده‌باش پارس جنوبی برای افزایش تولید گاز در زمستان

در این نشست، محمدحسین متجلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت اباعبدالله امام حسین (ع)، به تشریح وضعیت تولید و توسعه طرح‌های اولویت‌دار این شرکت در هشت ماه گذشته پرداخت و گفت: با نصب نخستین سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی که با موفقیت انجام شد تا انتهای تابستان تولید از این فاز با ۴ حلقه چاه آغاز می‌شود.

وی با اشاره به نصب ۱۱۰ کیلومتر خط لوله جدید دریایی فاز ۱۶ پارس جنوبی اظهار کرد: این خط لوله هم‌اکنون در شرایط ایمن‌سازی قرار دارد و پس از اتمام این مرحله، به خط لوله خشکی وصل خواهد شد تا برای زمستان زمینه برداشت روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز از این موقعیت فراهم شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به راه‌اندازی پایانه نفتی بین‌المللی جاسک نیز اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های اجرایی این طرح که در سال‌های گذشته مجوز عملیات زودهنگام آن صادر شده بود، ازسر گرفته شده و در چند ماه گذشته با پیشرفت‌های مطلوبی همراه بوده است، از جمله اینکه نخستین گوی شناور این پایانه نصب شده و پس از ارتباط با بخش بالادستی و مخزنگاه، راه‌اندازی خط لوله انتقال نفت خام این طرح آغاز می‌شود.

متجلی با اشاره به بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهوری در اسفندماه سال گذشته افزود: عملیات تکمیلی این پالایشگاه در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود چهارمین ردیف شیرین‌سازی این پالایشگاه تا آخر شهریورماه در مرحله راه‌اندازی قرار گیرد.

وی همچنین به فعالیت‌هایی در حوزه نگهداشت تولید میدان گازی پارس جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: از جمله این اقدام‌ها اسیدکاری فازهای ۲۲ تا ۲۴، نصب شیرهای ایمنی سکوهای فازهای ۱۵ و ۱۶، اسیدکاری چاه‌های تولیدی و... است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با قدردانی از تلاش واحدهای ستادی، مدیران، مجریان، کارکنان مستقر در بخش‌های عملیاتی و سکوهای گازی پارس جنوبی گفت: پارسال رکورد برداشت روزانه گاز با ۷۰۶ میلیون مترمکعب در زمستان شکسته شد و پیش‌بینی می‌شود با تولیدی شدن فاز ۱۱ و عملیاتی شدن خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی این رقم افزایش یابد.

کد خبر 475938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =