لزوم تبیین شفاف موضوع هدررفت انرژی از سوی مجلس/ دولت برای هدررفت انرژی و افزایش بهره‌وری برنامه روشنی دارد

سخنگوی دولت گفت: مجلس اگر نگاه یا برنامه‌ای در بحث هدررفت انرژی دارد، آن را در قالب قانون تصویب کند.

به گزارش شانا، علی بهادری‌جهرمی امروز (سه‌شنبه، سوم مردادماه) در نشست خبری درباره سخنان اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی در زمینه هدررفت سالانه ۱۰۴ میلیارد دلاری در بخش انرژی اظهار کرد: هدررفت انرژی موضوع بسیار قدیمی در نظام حکمرانی است، مجلس اگر نگاه یا برنامه‌ای در این حوزه دارد آن را در قالب قانون تصویب کند، اگر بناست برای هدررفت انرژی تدبیری داشته باشیم باید در برنامه تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه باید در این زمینه شفاف صحبت شود که یارانه پنهان یا رفع هدررفت انرژی به چه معناست، افزود: یعنی می‌خواهند قیمت چه حامل انرژی جابه‌جا شود؟ قیمت گاز است؟ قیمت نفت است؟ قیمت بنزین است؟ مقصود چه چیزی است؟ شفاف بیان شود تا مردم هم متوجه شوند، ضمن اینکه مشخص شود برنامه مجلس در این زمینه چیست؟ دولت در جهت انجام کار کارشناسی همراه و مشاور امینی در تصمیم‌گیری نهایی برای مجلس بوده و مسئولیت‌پذیر است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر قانون موضوعی را تعیین تکلیف کند، دولت مسئولیت خود را انجام می‌دهد، تصریح کرد: باید به واقعیت‌های اجرایی در هنگام تصمیم‌گیری توجه داشت. نمی‌شود امروز تصویب کنیم و از فردا بگوییم کالابرگ الکترونیکی اجرا شود، اما هنوز زیرساخت‌های آن فراهم نباشد، ضمن اینکه وقتی قانون تصویب می‌شود دیگر یک صدا از مجلس شنیده شود و شاهد چندصدایی نباشیم.

بهادری‌جهرمی اظهار کرد: زمانی که مجلس در موضوع نرخ خوراک پتروشیمی تعیین‌تکلیف می‌کند دیگر یک کمیسیون و یک نماینده حرف دیگری در آن موضوع واحد بر زبان نیاورند و همه یکصدا باشند. دولت در زمینه هدررفت انرژی و افزایش بهره‌وری برنامه روشنی دارد و سازمان ملی بهره‌وری متولی این کار است.

وی درباره پرداخت طلب ایران از سوی عراق و اینکه میزان دقیق این بدهی چه میزان است و طرح مباحثی چون نفت در برابر غذا از سوی جریان مخالف دولت نیز گفت: درباره قسمت اول سؤال بانک مرکزی باید آن را اعلام کند. چون در شرایط تحریم قرار داریم و اقدام‌ها به روش‌های خنثی‌سازی است. مسیرها و توافق‌های نادرست در دولت قبل صورت گرفته بود که اینستکس یکی از آن است. دولت سیزدهم میراث‌دار این‌ مسائل بود که بخشی از آن حل شده و بخشی در حال حل شدن است. قدرت دلار در سطح جهان کاهش یافته و طبیعی است که برخی کاسبان تحریم‌ها برنمی‌تابند، البته با روش‌های مختلف هم‌زمان با مذاکرات این تحریم‌ها کاهش می‌یابد.

کد خبر 476150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =