اگر نفت‌ به محصولات با ارزش تبدیل می‌شد تحریم‌ها دیگر اثری نداشت

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: معتقدم اگر نفت‌ ایران به محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی تبدیل می‌شد، تحریم‌ها دیگر اثری برایمان نداشت، زیرا اکنون برای خرید بنزین، گازوئیل و محصولات پتروشیمی سر و دست می‌شکنند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، محمد مخبر که امروز (دوشنبه، ۱۶ مردادماه) در آیین روز خبرنگار در خبرگزاری جمهوری اسلامی حضور یافته بود، در سخنانی با گرامیداشت یاد امام راحل (ره) و شهدای جنگ تحمیلی و شهدای خبرنگار، خطاب به اهالی این رسانه اظهار کرد: هیچ‌کس به اندازه شما نمی‌داند که این حرفه از چه اهمیت و سختی برخوردار است.

وی با بیان اینکه هر صحنه خطری که در کشور وجود داشته، خبرنگاران حاضر بوده‌اند به دوران جنگ تحمیلی و حضور مردم در عرصه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در زمان بروز بحران‌ها نیز خبرنگاران برای انعکاس مسائل مردم همواره حضور داشته‌اند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب عمیق‌ترین کلام را در حوزه رسانه اظهار کرده‌اند، افزود: این واقعیتی است که ما در یک جنگ تن‌به‌تن در عرصه رسانه قرار داریم، امروز جبهه دشمن، جبهه جنگ، تانک و توپ و هواپیما نیست، خاکریزی که جلو ما صف کشید یک جنگ رسانه‌ای است و مرتب هم شاهد هستیم که سنگرها جابه‌جا می‌شوند.

مخبر با اشاره به مشکلاتی که در کشور در ابتدای دولت سیزدهم وجود داشت، تصریح کرد: دولت در این دو سالی که گذشت، روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشت و خطراتی را از کشور رفع کرد.

وی به موضوع فروش نفت در ابتدای دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در آن زمان روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروختیم و به پول‌های آن هم نمی‌توانستیم دسترسی داشته باشیم یعنی ضبط می‌شد و نمی‌توانستیم آن را جابه‌جا و از آن استفاده کنیم. پول‌های مسدودشده‌ کشور هم وضعی داشت که نمی‌توانستیم از آن استفاده کنیم. حتی برای تهیه کالاها اساسی، از پول‌هایی که در کشورهای همسایه خودمان داشتیم نمی‌توانستیم استفاده کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار کرد: وضع درآمدهای دولت به شکلی بود که باید از بانک مرکزی و چاپ پول استفاده می‌کردیم تا هزینه‌های جاری را پوشش دهیم که تبعات آن هم ایجاد تورم‌های سنگین بود. شما خاموشی‌های گسترده تابستان و قطع گاز در زمستان را به یاد دارید نه اینکه یک شهر یا دو شهر یا یک کارخانه این‌گونه باشد بخش زیادی از کشور دچار این مسائل بود.

مخبر با بیان اینکه دولت سیزدهم ابتدا باید این مشکلات و کسری‌ها را رفع می‌کرد تا بتواند برای توسعه کشور برنامه‌ریزی کند، اظهار کرد: تا امروز دولت همچنان با این مسائل درگیر است. مردم هنوز با مشکلات روبه‌رو هستند، اما به امید خدا تلاش می‌کنیم تا رضایت مردم را تأمین کنیم.

وی با اشاره به برخورداری ایران از یک درصد جمعیت جهان و رتبه نخست در مجموع ذخایر نفت و گاز در جهان افزود: با این وجود در حوزه گاز واردات داریم. معتقدم اگر نفت‌ ایران به بنزین، پتروشیمی و فرآورده تبدیل می‌شد، تحریم‌ها دیگر اثری برایمان نداشت، زیرا اکنون برای خرید بنزین، گازوئیل و پتروشیمی سر و دست می‌شکنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بعضی از کشورها کمتر از ایران منابع گازی دارند، اما سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار گاز صادر می‌کنند، تصریح کرد: در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ۲۴ فاز داریم که برای فشارافزایی به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشیم.

مخبر با برشمردن اقدام‌های دولت در حوزه نفت، پتروشیمی، کشاورزی، معدن و دریا و اقتصاد دیجیتال اظهار کرد:‌ باید دلمان قرص باشد و همت کنیم و نعمت‌ها را در اختیار مردم قرار دهیم تا مردم با عزت زندگی کنند.

کد خبر 476618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =