صرفه‌جویی بیش از ۱۴ میلیارد لیتر سوخت مایع با توسعه گازرسانی

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که در دو سال فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۱۴ میلیارد لیتر سوخت مایع با توسعه گازرسانی صرفه‌جویی شده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مسلم رحمانی در آستانه هفته دولت گفت: بیش از ۴۰۱ هزار خانوار جدید در مناطق شهری و روستایی فاقد گاز در دو سال اخیر از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شدند که با گازرسانی‌های انجام‌شده، بهره‌‏مندی خانوار شهری به ۹۸.۶۳ درصد و روستایی به ۸۶.۳ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی ۱۵۲۳۸ مشترک صنعتی جدید در کشور از سبد انرژی گاز بهره‌‏مند شدند که ۲۲۸۶ مورد از آنها، جزو صنایع عمده هستند.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران افزود: برای نقشه راه مقاوم‏‌سازی نیز با شرکت گاز استان گیلان به نیابت از شرکت‌های گاز استانی قراردادی امضا و مقاوم‌‏سازی تأسیسات و تجهیزات نیز امسال آغاز شده است.

اهم دستاوردها در حوزه گازرسانی

رحمانی توضیح داد: توسعه گازرسانی به بیشتر مناطق فاقد گاز و ایجاد زیر‏ساخت برای جایگزینی سوخت مایع برای صنایع تولیدی از اهم دستاوردهای این دو سال است.

وی تصریح کرد: به‌صورت ویژه می‌توان به عملیات گازرسانی به مناطق فاقد گاز در استان سیستان و بلوچستان با استفاده از همکاری چند شرکت گاز استانی، به‌عنوان یکی از تکالیف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد که هم‌اکنون نیز در حال اجراست.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: در دو سال اخیر، ۷ شهر و ۱۴۵ روستا در استان سیستان و بلوچستان و ۳ شهر و ۲۴ روستا در استان هرمزگان از نعمت گاز بهره‌مند شدند و برنامه توسعه گازرسانی به این دو استان به صورت ویژه‌ در دستور کار است.

صرفه‌جویی ۱۴ میلیارد لیتر سوخت مایع

رحمانی گفت: با توسعه گازرسانی در بخش خانگی و صنعتی، حدود ۱۴.۱ میلیارد لیتر سوخت مایع در کشور صرفه‌جویی شده و این در حالی است که در همین بازه زمانی، ۷۴ هزار واحد موتورخانه بهینه‏‌سازی و حدود یک میلیون اتصالات مفصلی تاکنون نصب یا جایگزین شده است.

وی همچنین درباره مصوبه‌های شورای اقتصاد توضیح داد: مقدار گاز صرفه‏‌جویی شده مطابق با جدول مصوبه شورای اقتصاد، برای ۷۴ واحد موتورخانه بیش از ۴۳۵ میلیون مترمکعب و برای حدود یک میلیون اتصال مفصلی در یک سال، بیش از ۳۲ میلیون مترمکعب پیش‌‏بینی شده که این مهم، بر اساس مصوبه انجام شده است.

به گفته مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، با ایجاد زیرساخت گازرسانی به مناطق فاقد گاز و دسترسی صنایع به گاز طبیعی، ضمن استفاده از سوخت پاک به‌جای سوخت‌‏های مایع، این مهم افزون بر کاهش آلایندگی، سبب ایجاد ارزش افزوده ناشی از جایگزینی سوخت مایع می‌شود.

رحمانی در پایان اظهار کرد: به‌طور کلی، گازرسانی به صنایع و روستاها از لحاظ اقتصادی و محیط زیستی، بازدهی بالایی دارد و به پیشرفت و توسعه پایدار کشور کمک شایانی می‌کند.

کد خبر 477298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =