مسئولیت اجتماعی در تاریخ صنعت نفت آشکار است

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: اجرای طرح‌های مسئولیت اجتماعی از آغاز شکل‌گیری صنعت نفت در تاریخ این صنعت آشکار است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی در نشست هماهنگی پیگیری پروژه‌های عام‌المنفعه (مسئولیت اجتماعی)، گفت: باید با نگاه علمی به مقوله مسئولیت اجتماعی، مسیر را به سوی داشتن زیرساخت‌هایی برد که مردم مناطق پیرامون تأسیسات تولید نفت را توانمند کرد که درنتیجه به امنیت پایدار دست بیابیم.

وی خواستار مطالعه آمایش سرزمینی برای مولدسازی اجرای طرح‌های عام‌المنفعه شد و پیشنهاد ایجاد رسانه آنلاین برای اطلاع‌رسانی به‌صورت پیوسته و ویژه عملکرد کمیته مسئولیت اجتماعی (CSR) صنعت نفت را داد و افزود: زیرساخت و نیروی انسانی برای تشکیل این رسانه در مناطق نفت‌خیز جنوب موجود است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی صنایع، یکی از مباحث جدی و اثرگذار است، تصریح کرد: این خدمات از دیرباز در صنعت نفت مرسوم بوده است به‌گونه‌ای که وقتی به تاریخ این صنعت نگاه می‌کنیم مشهود است که در حوزه‌های پیرامونی تلاش‌های بسیاری شده است.

دانشی با تأکید بر اینکه بحث تولید و امنیت دو مقوله درهم‌تنیده است، افزود: برای اثربخشی در حوزه مسئولیت اجتماعی باید نگاه به محیط‌های پیرامون تأسیسات نفتی باشد، به‌گونه‌ای که مردم منطقه را توانمند کند، این کار نیاز به مطالعات و آمایش سرزمینی در حوزه نفت دارد.

بر اساس این گزارش، بابک دارابی، مشاور اجتماعی وزیر نفت در این نشست نیز اذعان کرد: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با محیط پیرامون خود دوستی دارد و این مهم را در حضور به‌موقع عوامل انسانی و لجستیکی این سازمان در حوادث غیرمترقبه می‌شود مشاهده کرد.

وی افزود: رویکرد نظام‌نامه مسئولیت اجتماعی وزارت نفت برای بهره‌مندی ساکنان پیرامونی صنعت نفت و ایجاد زنجیره ارزش برای آنها برای کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی این ساکنان است.

مشاور اجتماعی وزیر نفت تصریح کرد: در صورت نیاز این شیوه‌نامه می‌تواند اصلاح شود که با زیست‌بوم تأسیسات نفتی جنوب هم‌خوانی بیشتر داشته باشد و هدف نهایی ما در کمیته مسئولیت اجتماعی وزارت نفت، راه‌اندازی سامانه جامع اطلاع‌رسانی این کمیته به‌منظور رسانه‌ای کردن خدمات ارائه‌شده است.

دارابی با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت ایران از دیرباز در زمینه انجام مسئولیت اجتماعی در همه‌ مناطق تحت تأثیر خود اقدام‌های مثبت و مثمری انجام داده است، گفت: بازخوردهای مثبت و منفی‌ای که شرکت‌های مجری مسئولیت اجتماعی نسبت به شیوه‌نامه ارسال کرده‌اند، در کمیته‌ای بررسی و منجر به تغییراتی در شیوه‌نامه شد، به‌گونه‌ای که افزون بر اینکه قابل اجرا باشد قوانین را مدنظر قرار بدهد، از این رو رویکرد این شیوه‌نامه هدفمند و نظام‌مند، استفاده از ظرفیت موجود در شرکت‌ها برای توانمندسازی، آموزش و بهره‌مندی ساکنان بوده است و برای اینکه بتواند زنجیره ارزش در شرکت‌ها را توسط جامعه پیرامونی ایجاد کند، مباحث لجستیک و پشتیبانی از صنایع و قراردادهای نفتی از سوی آنها تأمین شود.

وی افزود: نقش پررنگ اجرای مسئولیت اجتماعی از سوی وزارت نفت در دولت جدید کاملاً مشهود است و اولویت انجام این امور با مناطق نفت‌خیز است، به‌گونه‌ای که بالای ۵۰ درصد اعتبارات به خوزستان تعلق گرفته است.

بهزاد صالح‌بیگی، مشاور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز گفت: این نشست به دعوت و برنامه‌ریزی مجموعه مشاور وزیر نفت در امور اجتماعی برای تبیین و بررسی نظام‌نامه مسئولیت اجتماعی و پرسش و پاسخ در این باره و بحث و تحلیل نقشه راه اجرای مسئولیت اجتماعی و شنیدن نظرات و دیدگاه‌های مدیرعامل درباره‌ خدمات عام‌المنفعه برگزار شده است.

وی افزود: مطالب بر مبنای وحدت رویه و ایجاد نقشه راهی واحد در شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران مستقر در جنوب است.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: با توجه به اینکه صنعت نفت در هفت استان همجوار، درگیر ارائه خدمات مسئولیت اجتماعی است و سمت و سوی افق‌های مدون وزارت نفت به صیانت از تولید است، از این رو باید محوریت آشتی دادن محیط‌های پیرامونی با صنعت نفت را در دستور کار قرار داد، به نحوی که حس تعلق نسبت به صنعت نفت در مردم ایجاد شود.

صالح‌بیگی گفت: با توجه به اینکه یکی از اهداف نظام‌نامه سازمان نگاه به درون سازمان برای رسیدن به اهداف در بیرون سازمان است باید چالش‌ها و مسائل درون‌سازمانی در مباحث بررسی شود.

کد خبر 477340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =