افزایش صادرات نفت ایران نشانه شکست سیاست تحریم نفتی از سوی آمریکاست

آمریکا به هیچ‌وجه از راهبرد فشار و جنگ اقتصادی علیه ایران با ابزار تحریم عقب ننشسته و برخی خبرسازی‌ها که گویی افزایش صادرات نفت حاصل اراده آمریکاست تنها برای کتمان شکست سیاست‌های تحریمی است.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه کیهان، در روزها و هفته‌های گذشته گزارش‌های چندی از سوی برخی شرکت‌های رصد بازار نفت درباره افزایش قابل توجه فروش نفت ایران و رسیدن صادرات نفتی ایران به نزدیکی دوران پیش از تحریم مخابره شده است.

پس از اینکه چند گزارش از سوی نهادهای بین‌المللی درباره افزایش فروش نفت ایران در بازار جهانی با وجود تحریم‌های آمریکا منتشر شد، محافل آمریکایی در واکنش با انتشار گزارش‌هایی بدون سند و مدرک می‌خواهند به‌گونه‌ای القا کنند که گویی این افزایش حاصل اراده آمریکاست و دولت آمریکا در توافقی نانوشته با ایران چشم خود را به اجرا و اعمال تحریم‌های نفتی ایران بسته است!

اما این خبرسازی‌ها دروغی بیش نیست و دلایل آشکار و غیرقابل تردیدی دارد که آمریکا به هیچ‌وجه از راهبرد فشار و جنگ اقتصادی علیه ایران با ابزار تحریم عقب ننشسته است و این خبرسازی‌ها تنها برای کتمان شکست سیاست تحریم نفتی ایران از سوی آمریکاست. به بیان دیگر، با این خبرسازی‌ها می‌خواهند طوری القا کنند که سیاست تحریم نفتی به شکست نرسیده و این افزایش صادرات با نظر مثبت آمریکاست.

آنها چرا به چنین چیزی نیاز دارند؟ چون به هیچ‌وجه نمی‌خواهند این باور شکل گیرد که کارایی ابزار تحریم از بین رفته و ایران در میان چند ده کشور تحت تحریم آمریکا به‌عنوان الگویی موفق عمل کرده است. بالای ۳۰ کشور دنیا مورد تحریم‌های آمریکاست که ایران با شدیدترین تحریم‌ها در صدر این جدول است، البته نگارنده طرفدار تحریم نیست و نمی‌خواهد تأثیر تحریم را تخفیف دهد و به‌راستی بر این نکته ‌اشراف و اطلاع دارد که تحریم‌های یک‌جانبه نفتی و بانکی آمریکا علیه ایران چه ضرباتی وارد کرده، اما نکته در این است که رسانه‌های غربی در جنگ روایت‌ها علیه ایران همواره با روایت‌سازی در صف مقدم جنگ اقتصادی علیه ایران به ایفای نقش پرداخته و می‌کنند و شوربختانه برخی هم در داخل عمق ماجرا را در نظر نمی‌گیرند.

اما چرا ادعای توافق نانوشته بین ایران و آمریکا برای افزایش فروش نفت ایران درست نیست؟ همین چند روز پیش آمریکا محموله یک نفتکش توقیفی از نفت ایران را در سواحل خود تخلیه کرد و طی هفته‌های گذشته چندمرتبه تحریم‌های جدیدی  را علیه شرکت‌هایی که در دور زدن تحریم‌ها ایفای نقش می‌کنند، وضع کرده است. اگر آمریکا به ادعای بلومبرگ، در توافقی نانوشته چشم بر تحریم‌های نفتی ایران بسته، چرا همچنان تحریم‌های جدید وضع می‌کند و چرا همین چند روز پیش محموله نفت ایران را به سرقت برد!؟

از سوی دیگر، کدام کشور از متحدان آسیایی و اروپایی آمریکا جدیدا و اخیراً به سلک خریداران نفت ایران وارد شده‌اند؟ اگر آمریکا چشم روی تحریم نفتی ایران بسته، باید کشورهایی مثل ژاپن، کره جنوبی و ایتالیا و... فهرست خریداران جدید نفت ایران باشند، در حالی که همه اطلاعات نشان می‌دهد عمده نفت صادراتی ایران روانه بازارهایی مثل چین و ونزوئلا می‌شود، دو کشوری که تره هم برای آمریکا خُرد نمی‌کنند و در سلک دوستان نزدیک ایران هستند.

واقعیت این است که هیچ تغییری در سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران حاصل نشده است. ادعای چشم‌پوشی از تحریم‌های نفتی ایران، به احتمال زیاد از سوی محافلی در دولت آمریکا به رسانه‌های این کشور درز داده می‌شود تا در برابر انبوهی از واقعیات غیرقابل کتمان مبنی بر رسیدن صادرات نفت ایران به بیش از ۲ میلیون بشکه در ماه میلادی (آگوست ۲۰۲۳) بهانه‌ای پیدا کنند و ضمن پوشاندن واقعیت شکست تحریم‌های نفتی، دستاورد ایران در خنثی کردن تحریم‌های نفتی آمریکا را کم‌اهمیت جلوه دهند و از سیاست تحریم پاسداری و صیانت کنند.

کد خبر 477604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =