آغاز تولید گاز در فاز ۱۱ پارس جنوبی اقدامی بزرگ و ماندگار در صنعت نفت کشور است

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه آغاز تولید گاز در فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی اقدامی بزرگ و ماندگار در حوزه صنایع نفت و گاز کشور است، گفت: اجرای این طرح از سوی متخصصان توانمند داخلی در حالی انجام شد که شرکت‌های خارجی طرف قرارداد برای اجرای آن به بهانه تحریم تعهدهای خود را رها کرده بودند و کشور تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به عسلویه، سیدابراهیم رئیسی امروز (دوشنبه، ششم شهریورماه) در آیین آغاز رسمی برداشت گاز از فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی در عسلویه، راه‌اندازی این فاز را اقدامی بزرگ و ماندگار در حوزه صنایع نفت و گاز کشور دانست و اظهار کرد: اجرای این طرح از سوی متخصصان توانمند داخلی در حالی صورت گرفت که شرکت‌های خارجی طرف قرارداد برای اجرای آن به بهانه تحریم تعهدهای خود را رها کرده بودند و کشور تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت.

وی انتقال سکوی گازی از فاز ۱۲ میدان عظیم پارس جنوبی به این میدان و راه‌اندازی این طرح سه سال زودتر از زمان لازم برای اجرای آن را از دیگر ویژگی‌های این پروژه برشمرد و افزود: در اجرای این طرح همچنین صرفه‌جویی‌های مالی قابل‌توجهی هم حاصل شده است.

رئیس‌جمهوری اجرای این طرح را یک عملیات فنی پیچیده و به نوعی منحصربه‌فرد و درآمدزا برای کشور برشمرد و تصریح کرد: با راه‌اندازی این فاز بخش قابل‌توجهی از حق کشورمان از میدان‌های مشترک احصا خواهد شد، از این رو جا دارد از زحمات همه کارکنان و تلاشگران صنعت نفت در این بخش و صبوری خانواده‌های آنها صمیمانه قدردانی کنم.

رئیسی با اشاره اینکه تولید روزانه ۷ میلیون مترمکعبی این فاز تا بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت، گفت: امروز اقدام‌ها و طرح‌های حوزه نفت و گاز و به‌طور کلی انرژی در کشور با انگیزه بالایی دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: امروز باید افتخار کنیم که نه‌تنها دیگر صنعت نفت کشور وابسته به حضور و اقدام‌های مستشاران خارجی نیست، بلکه توانمندی‌های فنی و مهندسی متخصصان صنعت نفت کشور به سطحی رسیده که جمهوری اسلامی به‌عنوان کشوری توانمند و فناور به دیگر کشورها و به‌ویژه کشورهای تحت تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه نیز خدمات فنی و مهندسی ارائه می‌کند.

رئیس‌جمهوری در ادامه توانمندی متخصصان ایرانی در ساخت و تکمیل پروژه‌های عظیم صنعتی را از دیگر مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی در کنار اقتدار دفاعی نیروهای مسلح دانست و افزود: امروز توانمندی متخصصان کشورمان با قدرت‌افزایی در اقتصاد و در بخش انرژی موجب شده ما در بهره‌مندی از میدان‌های مشترک عقب نمانیم و حق ملت را از این منابع احصا کنیم.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی مسائل و مشکلات مردم منطقه عسلویه، دیر، جم و کنگان از جمله آب شرب، کالاهای وارداتی لنج‌داران، آلایندگی گازهای همراه نفت و کمبود مراکز درمانی اشاره و تصریح کرد: درباره مسئله آب شرب، استاندار بوشهر مسئله را به‌صورت جدی و تا رفع کامل آن دنبال خواهد کرد، کالاهای وارداتی لنج‌داران با قید کالاهای مورد نیاز کشور در فهرست وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب خواهد شد، موضوع جمع‌آوری گازهای مشعل از ابتدای آغاز به‌کار دولت در دستور کار بوده و امروز ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان طرف قرارداد شرکت نفت، مهار و تبدیل گازهای مشعل به گاز قابل استفاده برای مردم را اجرا می‌کنند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا دو سال آینده گازهای مشعل به‌طور کامل مهار خواهد شد.

وی اظهار کرد: درباره کمبود مراکز درمانی در این منطقه نیز از سوی وزارت نفت ۶.۵ همت در قالب مسئولیت‌های اجتماعی برای توسعه‌یافتگی بوشهر و رفع نیازهای این منطقه تخصیص یافته که از این اعتبارات برای احداث مراکز درمانی مورد نیاز استفاده خواهد شد.

رئیس‌جمهوری در ادامه جذب نیروی بومی و بومی‌گزینی را از اولویت‌های دولت در سراسر کشور اعلام کرد و خطاب به استانداران، وزیران و مدیران دولتی گفت: اگر نیروی توانمند و کارآمدی در منطقه باشد که بتواند گره‌ای از مشکلات باز کند حتماً باید در اولویت‌ جذب قرار گیرد.

رئیسی رفع کمبودها و زدودن محرومیت از چهره این منطقه را نیازمند کار جهادی و شبانه‌روزی دانست و با بیان اینکه در طول سال‌های پس از انقلاب کارهای بسیاری در استان بوشهر صورت گرفته است و باید با تلاش مضاعف استمرار یابد، افزود: نیاز امروز کشور کار جهادی است. امروز روزگار جنگ اراده‌هاست، خواست دشمن توقف پیشرفت، تولید و رشد اقتصادی ایران است و اراده ملت ما مهار تورم، ‌افزایش تولید و رشد اقتصادی است که در دو سال گذشته توفیق‌های خوبی به‌دست آمده و از رشد اقتصادی صفر درصد به رشد اقتصادی ۴ درصدی رسیده‌ایم و آینده را نیز بسیار روشن‌تر می‌بینیم.

وی تکمیل و بهره‌برداری فاز ۱۱ پارس جنوبی به دست متخصصان ایرانی را نشانه تمایز گفتمان این دولت با دوره گذشته که حل مشکلات کشور را به اخم و لبخند بیگانگان گره زده بود، دانست و تصریح کرد: ما برخلاف دوره گذشته که نگاه‌شان به دستان بیگانگان بود با تکیه بر باور عمیق «ما می‌توانیم»، نگاه به دستان توانمند متخصصان داخلی و ظرفیت‌های موجود در کشور، مشکلات را حل خواهیم کرد، این شعار نیست، بلکه یک حقیقت انکارناپذیر است و امروز در دیدار با سران کشورهای مختلف، ایران را کشوری توانمند می‌شناسند.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه توانمندی ساخت این پروژه‌های بزرگ در کنار حضور مردم در عرصه‌های مختلف برای کشور خلق قدرت کرده است، گفت: این قدرت‌افزایی مرهون خون مطهر شهدا، کار و تلاش مجاهدانه متخصصان ایرانی، حضور پرشور مردم در صحنه و نیروهای مسلح جان بر کف است که باید به خاطر این نعمت بزرگ شکرگزار خدای متعال بود.

رئیسی وحدت و انسجام موجود در میان اقوام و مذاهب در استان بوشهر را از دیگر نعمت‌های بزرگ الهی در این منطقه و در کشور دانست و افزود: دشمنان تلاش کردند با ایجاد گروهک‌های تروریستی، به ‌راه ‌انداختن جنگ و خونریزی در کشورهای اسلامی، توهین به مقدسات و آیات نورانی قرآن کریم، عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و بهره‌گیری از امپراتوری رسانه در میان ملت‌ها اختلاف‌افکنی کنند، اما در این توطئه نیز با شکست روبه‌رو شدند.

وی اظهار کرد: امروز هرکس با اقدام، قلم و تلاش خود به ایجاد انسجام و وحدت در کشور کمک کند در جهت راهبرد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حرکت کرده و هر کس بخواهد یا نخواهد، بداند یا نداند، موجب اختلاف‌افکنی در کشور شود در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

کد خبر 477619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =