گوگردزدایی از نفت‌کوره پیش از مصرف بهترین روش برای کاهش گوگرد است

رئیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت گفت: گوگردزدایی با هدف ارزش‌افزوده پیش از استفاده مازوت و تبدیل آن به فرآورده بهتر، مناسب‌ترین راه کاهش گوگرد در نفت کوره است.

به گزارش خبرنگار شانا، اسماعیل کفایتی صبح امروز (دوشنبه ششم شهریورماه) در آیین رویداد گوگردزدایی و ارتقای کیفیت نفت کوره با تأکید بر توسعه زنجیره ارزش نفت خام گفت: مازوت برشی از برج تقطیر است که به‌دلیل گوگرد بالا، کیفیت پایین، مسائل سوء برای محیط زیست، باران‌های اسیدی، خوردگی و... نسبت به برش‌های دیگر ارزش کمتری دارد.

وی افزود: افزون‌ بر گوگردزدایی مازوت می‌توانیم آن را به ارزش‌ افزوده تبدیل کنیم، از این رو افزون بر تولید محصولاتی نظیر گازوئیل، بنزین و ... می‌توانیم فرآورده با ارزش بالاتر نیز از مازوت بگیریم.

رئیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت اظهار کرد: ماده ۱۸ قانون هوای پاک استانداردسازی سوخت مازوت تحویلی به صنایع را تکلیف کرده است که نفت کوره با گوگرد ۳.۵ درصد به نفت کوره با نیم درصد تبدیل شود و ماده ۵۹ اصلاح الگوی مصرف انرژی، دولت را مکلف به کاهش سالانه ۲ درصد نفت کوره کرده است تا مازاد نفت کوره به زیر ۱۰ درصد در پالایشگاه‌ها برسد.

کفایتی با اشاره به کاهش روند مازاد نفت کوره پالایشگاه‌ها از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ به‌دلیل وجود فناوری در پالایشگاه‌ها گفت: از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۴۰۰ این روند کاهش یافته است و تحقق هدف مقدار گوگرد مازاد نفت کوره به زیر ۱۰ درصد بدون حمایت دولت و سرمایه‌گذاری در این زمینه محقق نخواهد شد.

وی گوگردزدایی پیش از استفاده از نفت کوره، گوگردزدایی از دودکش پس از مصرف و جایگزین کردن با سوخت‌های دیگر را از راهبردهای مهم جهانی برای رفع مشکل محیط زیست دانست و اظهار کرد: برای گوگردزدایی مازوت نشستی را با یک شرکت چینی برگزار کرده‌ایم.

رئیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت گفت: گوگردزدایی باید از دو جنبه پسا احتراق و پیش از استفاده بررسی شود، اما به‌دلیل مسائل محیط زیستی، پسا احتراق گزینه مناسبی نیست، از این رو با هدف ارزش‌افزوده باید پیش از استفاده مازوت گوگردزدایی انجام و تبدیل به فرآورده بهتر شود.

وی در پایان افزود: برای مدیریت ناترازی گاز باید از مازوت استفاده شود، از این رو باید کیفیت مازوت بهبود یابد و برای این کار سیستم‌های جدیدی را برای کاهش مازوت استخراج کنیم.

رویداد گوگردزدایی و ارتقای کیفیت نفت کوره با تأکید بر توسعه زنجیره ارزش نفت خام صبح امروز با حضور وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، عظیم کلانتری‌اصل، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، رضا کاظم‌نژاد، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی (کوشک) برگزار شد.

در پایان این رویداد نمایندگانی از پالایشگاه‌های نفت تهران، کرمانشاه، پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت‌های دانش‌بنیان گزارشی از تازه‌ترین دستاوردها و اقدام‌های خود در زمینه گوگردزدایی از مازوت ارائه کردند.

کد خبر 477642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =