۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
  • کد خبر: 477671
توسعه صنعت نفت بر بستر شرکت‌های دانش‌بنیان

توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان‌ از موارد مهمی است که در دو سال اخیر در وزارت نفت اهمیت یافته است، به‌طوری که این وزارتخانه با افزایش تعداد همکاری با دانش‌بنیان‌ها از ۱۵۰ به ۵۵۰ شرکت، گامی مهم در توسعه نقش این شرکت‌ها در صنعت نفت برداشته است.

به گزارش شانا، وزارت نفت ضمن امضای ۷۵۱ قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان به ارزش ۳۴۰ میلیون دلار و ۷۲۰۰ میلیارد تومان، ۵۱ قرارداد تولید بار اول اقلام راهبردی و تحریمی به ارزش ۶۲ میلیون دلار امضا کرده است که موفق به کسب رتبه نخست در تولید بار اول شده و ۶۵ درصد این طرح‌ها و ۷۴ درصد ارزش این قراردادها تولید بار اول در دولت سیزدهم است.

عملکرد وزارت نفت در تولید بار اول در دوره اول (۱۳۹۹-۱۳۹۸) ۵ میلیون دلار بوده که این رقم در دوره سوم (۱۴۰۰-۱۴۰۱) به ۱۶ میلیون دلار افزایش یافته و در دوره چهارم (۱۴۰۲-۱۴۰۱) به ۳۰ میلیون دلار رسیده است.

از مهم‌ترین اقدام‌های دیگر وزارت نفت امضای ۸۱ قرارداد با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به ارزش ۷۷ میلیون دلار و ۱۳۹۸ میلیارد تومان و هفت قرارداد به ارزش ۲ میلیون دلار و ۱۰۰۰ میلیارد تومان با شرکت‌های فناور وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.

جلوگیری از خروج ارز با تکیه بر توان داخلی

وزارت نفت ضمن اجرای ۵۱ قرارداد تولید بار اول که سالانه ۳۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی دارد، با اعلام ممنوعیت خرید کالای خارجی ۲۰۰ قلم کالا و تجهیزات مصرفی با تکیه بر توان داخلی توانسته از خروج حجم زیاد ارز از کشور جلوگیری کند.

وزارت نفت با افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۱۵۰ شرکت به ۵۵۰ شرکت، اعلام ۵۴۴ قلم کالای راهبردی مورد نیاز وزارت نفت و ثبت بیشترین طرح‌های پژوهشی اولویت‌دار در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان)، اجرای طرح احیای چاه‌های بسته و کم‌بازده نفتی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور که تاکنون با هشت شرکت دانش‌بنیان قرارداد بسته شده و ۱۰ حلقه چاه واگذار شده است و جایگزینی شناورهای اجاره‌ای خارجی با شناورهای ایرانی با اعتبار یک میلیارد یورو در چارچوب خرید بلندمدت خدمات توانسته بازار مناسب را برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کند تا از نظر مالی دغدغه‌ای نداشته باشند.

وزارت نفت با بومی‌سازی و ساخت تجهیزات گلوگاهی مورد نیاز نظیر فناوری مایع‌سازی گاز طبیعی مقیاس‌کوچک (Mini-LNG)، تأمین سوخت پشتیبان (SNG) صنایع در فصول سرد سال، دکل‌های حفاری آب‌های کم‌عمق، ساخت Coil Tubing، ساخت لوله‌های (CRA)، ساخت تجهیزات حفاری جهت‌دار (RSS)، ساخت پمپ (Cryogenic) و ساخت تجهیز(ZLD) توانسته تقاضاها و نیازهای وارداتی خود را با تکیه بر توان داخلی تأمین کند.

ارائه تسهیلات و تضامین به شرکت‌های دانش‌بنیان

۲۲۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه قراردادی به ۲۳۰ شرکت‌ و ۷۰۰ میلیارد تومان ضمانت تسهیلات دریافتی، ترهین مطالبات قراردادی ۲۴ شرکت به ارزش ۲۷۰ میلیارد تومان، ارائه تسهیلات تبصره ۱۸ به شرکت‌های دانش‌بنیان به میزان ۵۵۰۰ میلیارد تومان و افزایش پنج برابری سرمایه صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت (افزایش دو برابری در سال ۱۴۰۰ و ۵.۲ برابری در سال ۱۴۰۲) از جمله خدماتی است که وزارت نفت به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرده است.

صادر کردن کاتالیست پتروشیمی به ارزش ۸ میلیون دلار برای نخستین‌ بار به روسیه و کاتالیست واحد بنزین‌سازی از سوی شرکت دانش‌بنیان و با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت به ونزوئلا و انجام تعمیرات اساسی و تکمیل ظرفیت عملیاتی پالایشگاه ۱۴۰ هزار بشکه‌ای ال‌پالیتوی ونزوئلا و صادرکردن ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تجهیزات و کالا از جمله کمپرسور و قطعات یدکی واحد بنزین‌سازی، امضای قرارداد بین شرکت دانش‌بنیان ایرانی و بخش گاز شرکت ملی نفت ونزوئلا در زمینه احداث و تعمیرات ایستگاه‌های گاز، انجام تعمیرات اساسی بندر نفتی خوزه، بازسازی و نوسازی واحد آمونیاک مجتمع پتروشیمی از مهم‌ترین خدمات فنی و مهندسی وزارت نفت در امور بین‌المللی است.

کد خبر 477671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =