افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی اقتدار ایران در حوزه مهندسی را اثبات کرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد بهره‌برداری فاز ۱۱ پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهوری گفت: این فاز از لحاظ فنی، پیچیدگی خاصی داشت، از این رو زمانی که به‌دست متخصصان ایرانی ساخته شد و به بهره‌برداری رسید، اقتدار علمی و جایگاه فنی و مهندسی ایران در حوزه نفت و گاز را در دنیا به نمایش گذاشت.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، هادی بیگی‌نژاد در این باره اظهار کرد: برنامه استخراج گاز از پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی از اواسط سال ۱۳۷۹ آغاز و رایزنی‌هایی برای آغاز به‌کار این فاز انجام شد، زیرا لایه‌های هیدروکربنی این فاز بسیار پیچیده است و از لحاظ فنی فناوری بالایی می‌خواهد که بتواند استخراج را انجام دهد، از این رو دولت گذشته به‌دنبال رایزنی برای حضور شرکت‌های خارجی بود تا این کار انجام شود و به مجموعه متخصصان داخلی اعتماد نکرد.

وی اضافه کرد: مطالعات فنی و مهندسی برای توسعه فاز ۱۱ ادامه داشت و از شرکت فرانسوی توتال دعوت شد که برای عملیاتی کردن این پروژه وارد قرارداد شود، اما هیچ کاری انجام نشد. دولت سیزدهم این کار را با اعتماد به توان داخلی انجام داد و این پروژه با حضور رئیس‌جمهوری بر مبنای اعتماد به متخصصان داخلی افتتاح شد.

نمایند ملایر در مجلس افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی را نشانه اقتدار ایران اسلامی در حوزه فنی و مهندسی بیان کرد و گفت: این فاز از لحاظ فنی، پیچیدگی خاصی داشت، از این رو زمانی که به‌دست متخصصان ایرانی ساخته و بهره‌برداری شد، اقتدار علمی و جایگاه فنی و مهندسی ایران در حوزه نفت و گاز را در دنیا به نمایش گذاشت.

بیگی‌نژاد افزود: اجرای هر پروژه گازی و نفتی حداقل پنج سال زمان می‌برد، اما با ابتکاری که شرکت ملی نفت به خرج داد در این پروژه استخراج زودهنگام گاز انجام شد و اجرای این پروژه حدود دو سال زمان برد.

وی تصریح کرد: تولید اولیه فاز ۱۱ گاز پارس جنوبی روزانه ۱۵ میلیون مترمکعب گاز است که تا ۵۶ میلیون مترمکعب در گام‌های بعدی افزایش می‌یابد، همچنین تولید ۵۰ هزار بشکه میعانات گازی، یک تن گوگرد در شبانه‌روز از دیگر ویژگی‌های فاز ۱۱ پارس جنوبی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افتتاح این فاز را هنر و ابتکار دولت سیزدهم خواند و با توجه به صرفه‌جویی انرژی گفت: اگر این پروژه امسال افتتاح نمی‌شد و ۱۲ میلیون مترمکعب گاز را استخراج نمی‌کردیم، مجبور بودیم در زمستان و اوج مصرف گازوئیل بسوزانیم و از این بابت روزانه ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل به نفع کشور است که ما توانستیم چنین برداشت زود هنگامی را داشته باشیم.

بیگی‌نژاد با قدردانی از اقدام‌های دولت سیزدهم اظهار کرد: از اقدام‌ها، ابتکار، برنامه‌ریزی و سرعت عمل دولت در این زمینه تشکر می‌کنم. کار بسیار جالبی بود و دستاوردهای خوبی برای کشور به همراه دارد.

کد خبر 556185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =