حفظ حریم خطوط لوله انتقال نفت تهران با همکاری شورای تأمین استان

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از همکاری این شرکت با شورای تأمین استان تهران برای حفظ حریم خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده خبر داد.

ارسلان رحیمی در این باره به خبرنگار شانا گفت: نقشه کامل خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده تهران و مشخصات خطوط شامل مقدار فشار، حجم خطرهای احتمالی و شعاع عملکردی آن را در اختیار شورای تأمین استان تهران خواهیم گذاشت تا در نشست‌های شورا، تذکرهای لازم برای حفظ حریم به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در نقاطی از کشور تعرض، ساخت‌وساز و انشعاب غیرمجاز باعث خسارات و اخلال در روند کار می‌شود، افزود: اختلاف قیمت سوخت باعث شده آمار انشعاب غیرمجاز خطوط لوله بیشتر شود، اما با امکاناتی که در اختیار داریم همه انشعاب‌های غیرمجاز خطوط لوله نفت کشور را کشف می‌کنیم و آمار کشفیات ما در دولت سیزدهم به مقدار قابل‌توجهی افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۳۱ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده‌های نفتی از مسیر خطوط لوله کشور منتقل شده است، تأکید کرد: عمر برخی تأسیسات مراکز انتقال نفت به چند ۱۰ سال و عمر خطوط لوله انتقال نفت نیز به حدود سال ۱۳۴۱ باز می‌گردد، اما نگهداری صحیح خطوط در اولویت قرار گرفته و نیروی انسانی که سرمایه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به شمار می‌آید باعث شده است حتی در پاره‌ای از مواقع ضعف تأسیسات ما پوشش داده شود.

رحیمی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون هیچ وابستگی به شرکت‌های خارج از کشور نداریم و همه امکانات موردنیاز ما از داخل تأمین می‌شود، بیان کرد: حدود ۱۰ سال پیش توربین‌های‌ ما برای تعمیر به خارج از کشور ارسال می‌شد و پس از تعمیر به داخل باز می‌گشت، اما امروز علاوه بر تعمیرات کامل توربین‌ها در داخل، ساخت توربین‌ها نیز در داخل محقق شده است.

وی کاهش مخاطره‌های جاده‌ای و  نبود آلودگی‌ محیط زیستی را از مزایای استفاده از خطوط لوله نفت به جای تانکرهای حمل سوخت دانست و گفت: طبق محاسبات انجام‌شده، اگر معادل حجم انتقال خطوط لوله نفت کشور از نفتکش‌ها استفاده شود، هر ۳۰ ثانیه باید یک نفتکش ۳۰ هزار لیتری از مبادی انتقال به سمت جاده‌های کشور حرکت کند، ضمن اینکه هزینه انتقال با نفتکش ۱۰ برابر هزینه انتقال با خطوط لوله نفت است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت درباره بازرسی خطوط لوله و تجهیزات مورد نیاز گفت: ما برای بازرسی خطوط به پیگرانی هوشمند نیاز داریم که دانش آن فقط در اختیار بعضی از کشورها است، اما تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های دانش‌بنیان برای بومی‌سازی تجهیزات موردنیاز پیگرانی امضا شده است و به‌زودی این تجیزات در داخل کشور طراحی و تولید خواهد شد.

کد خبر 586094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =