طرح کیفی‌سازی نفت‌کوره در پالایشگاه تهران اجرایی می‌شود/ تولید روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ با راه‌اندازی واحد CCR

مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران از اجرای کیفی‌سازی نفت‌کوره در پالایشگاه تهران با استفاده از توان‌ شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی خبر داد و گفت: با اجرای واحد بنزین‌سازی در پالایشگاه تهران، روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۵ در جنوب پایتخت تولید خواهد شد.

حامد آرمان‌فر درباره پروژه‌های توسعه‌ای این پالایشگاه به خبرنگار شانا گفت: ظرف چند روز آینده، مطالعات طرح کیفی‌سازی نفت‌کوره برای اجرا ازسوی شرکت‌های مطرح دانش‌بنیان داخلی آغاز خواهد شد. برای ارتقای محصول نفت‌کوره حدود ۱۱ طرح را بررسی کردیم و با یک شرکت وارد قرارداد شدیم. مطالعات امکان‌سنجی آن به اتمام رسیده است و در حال ورود به فاز طراحی تفصیلی و پایه و خرید لایسنس (دانش فنی) هستیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۵ درصد محصولات تولیدی این پالایشگاه را نفت‌گاز تشکیل می‌دهد که پروژه‌های توسعه‌ای آن انجام شده است، افزود: به‌طور میانگین روزانه ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ (گوگرد کمتر از ۵۰ پی‌پی‌ام) در پالایشگاه تهران تولید می‌شود که با توجه به اینکه همه نیاز شهر تهران به نفت‌گاز را تأمین می‌کند، نقش مهمی در کاهش آلودگی هوای پایتخت دارد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران تأکید کرد: حدود ۱۳ درصد از محصولات تولیدی پالایشگاه تهران را نیز بنزین تشکیل می‌دهد که از نظر گوگرد مطابق استانداردهای یورو است، اما از نظر اکتان و بنزن با استانداردهای یورو مطابقت ندارد و به همین منظور طرح محیط‌زیستی (CCR) بنزین‌سازی این پالایشگاه طراحی شد و فروردین‌ماه ۱۴۰۰ کلنگ آن به زمین خورد که هدف آن تولید بنزین یورو بوده است، همچنین مقداری نفتا در پالایشگاه تهران تولید می‌شود که آن محصول نیز پس از راه‌اندازی وارد این واحد شده و به بنزین یورو تبدیل می‌شود.

آرمان‌فر مقدار بنزین تولیدی پالایشگاه تهران را روزانه ۶.۵ میلیون لیتر اعلام و بیان کرد: با اجرای طرح‌ بنزین‌سازی و ورود نفتای تولیدی این پالایشگاه به واحد ‌سی‌سی‌آر، به‌طور میانگین روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۵ در این پالایشگاه تولید خواهد شد.

پیشرفت ۵۲ درصدی پروژه بنزین‌سازی (ccr)

وی از پیشرفت ۵۲.۵ درصدی پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه نفت تهران خبر داد و گفت: برآورد اولیه برای سرمایه‌گذاری در این پروژه حدود ۲۸۰ میلیون یورو است. هیچ‌وقت به‌دنبال سودجویی صرف نبودیم و هدف عمده طرح‌های این پالایشگاه، کیفی‌سازی محصولات و تأکید عمده بر سلامت و بهداشت شهروندان بوده و افزایش کمیت در هیچ‌کدام از پروژه‌های پالایشگاه تهران در سال‌های گذشته مطرح نبوده است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران درباره تکلیف قانون بودجه مبنی بر اختصاص ۴۰ درصد از سود واحدهای پالایشی به اجرای طرح‌های توسعه‌ای گفت: این طرح فرصتی سازنده برای پالایشگاه‌داران به‌منظور سرعت بخشیدن به پروژه‌های ارتقای کیفیت است. پالایشگاه تهران و بندرعباس با در نظر گرفتن ظرفیت پالایشی دارای بالاترین سوددهی طی پارسال در کشور بودند و امیدواریم طبق برنامه طرح‌های توسعه‌ای خود را پیش ببریم.

دورخیز پالایشگاه تهران برای پتروپالایشی شدن

آرمان‌فر حرکت به سمت‌ پتروپالایشی شدن را مهم‌ترین برنامه برای تحقق چشم‌انداز آینده این شرکت اعلام کرد و افزود: طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان، از سال‌ ۲۰۳۵ مصرف فرآورده‌های نفتی در جهان افت کرده و ما ناگزیر به حرکت به این سمت هستیم و تلاش می‌کنیم از سوخت‌محوری صرف خارج شویم و به سمت سودمحوری حرکت کنیم. در این باره برای خرید پتروشیمی شازند برنامه‌ریزی کردیم. در آینده خروجی واحد آراف‌سی‌سی و آرسی‌دی یک بنزین کرک شده (مصنوعی) خواهد بود که تصمیم داریم آن را خوراک واحدهای ‌الفین‌پلانت کنیم و وارد فاز پتروشیمیایی شویم که دو سود برای ما دارد، اولاً دیگر سوخت‌محور نیستیم و از طرفی خوراک واحدهای پتروشیمی نیز تأمین می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مصمم هستیم پالایشگاه تهران را به پتروپالایشگاه تبدیل کنیم، افزود: پتروشیمی شازند نزدیک‌ترین پتروشیمی خوراک مایع به پالایشگاه تهران است که محصولات آن بسیار متنوع بوده و زیرساخت‌های خط لوله آن نیز موجود است و می‌توانیم از همان بستر استفاده کنیم. این طرح مزایای زیادی برای پالایشگاه تهران و پتروشیمی شازند خواهد داشت و تأمین خوراک پتروشیمی شازند نیز تضمین خواهد شد. امسال توان خرید آن را داریم که امیدواریم با موافقت هیئت مدیره بتوانیم آن را نهایی کنیم.

صرفه‌جویی ۳۱۷ میلیارد تومانی در حوزه مصرف انرژی

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران درباره مقدار سوخت مصرفی در پالایشگاه نفت تهران تأکید کرد: سال ۱۴۰۱ با ۲۲۳ هزار بشکه پالایش در روز، سوخت مصرفی نسبت به خوراک ۷.۶ درصد بوده و میانگین انرژی مصرفی بیش از ۶۸۵ هزار و ۸۵۰ گیگاژول در روز بوده است. متوسط معیار مصرف انرژی نیز ۳.۳۴ بوده است که همه این موارد را بر اساس انواع انرژی مصرفی به نسبت خوراک به‌صورت مجزا بررسی می‌کنیم و با پالایشگاه‌های دیگر مقایسه می‌کنیم. در این حوزه نیز مشوق‌هایی نیز برای همکاران در نظر گرفته‌ایم.

آرمان‌فر با اشاره به اینکه پارسال ۳۱۷ میلیارد تومان در حوزه انرژی صرفه‌جویی داشته‌ایم، گفت: پروژه استفاده از برق شهری نیز حدود ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که آن هم یک پرش و گام بزرگ در حوزه مدیریت مصرف انرژی پالایشگاه تهران به شمار می‌آید. پروژه اکونومایزر چهارم نیز پروژه مفید دیگری است که در حوزه کاهش مصرف انرژی تعریف شده و در حال اجرایی شدن است.

نفت کوره مصرفی پالایشگاه تهران به صفر رسید

وی افزود: بخشی از سبد سوخت مصرفی پالایشگاه تهران را نفت کوره تولیدی خود این شرکت تشکیل می‌داد که علاوه بر آلودگی، ضرر و زیان برای شرکت داشت و استفاده از گاز صرفه اقتصادی بالایی داشت. به‌منظور رفع این چالش نیز اقدام‌هایی با بررسی موردبه‌مورد و کوره به کوره در دستور کار قرار گرفت و از آبان‌ماه ۱۴۰۰، نفت کوره مصرفی پالایشگاه تهران به صفر رسید، همچنین یک گروه کاری زیر نظر شرکت ملی پالایش و پخش نیز به‌صورت مستمر مصرف انرژی پالایشگاه‌ها را بررسی می‌کنند و هدف ما این است که به استانداردهای جهانی در این حوزه دست یابیم.

وابستگی پالایشگاه تهران به آب شرب به صفر می‌رسد

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران با تأکید بر اینکه در حوزه آب، پالایشگاه تهران در هر ساعت بیش از هزار مترمکعب مصرف آب دارد، گفت: سیاست ما تکیه بر آب شرب نیست، بلکه هدف و سیاست‌گذاری ما از سال‌ها پیش، استفاده از پساب شهری، افزون بر استفاده از پساب خود پالایشگاه است، اما طی قراردادی با شرکت آب‌ و فاضلاب تهران، تمام مصرف پالایشگاه تهران و پروژه‌های پالایشگاه با استفاده از پساب شهری خواهد بود و عملاً وابستگی ما به آب شرب صفر خواهد شد. به این منظور قراردادی منعقد شده است که بر اساس آن ۶۰۰ لیتر در ثانیه (۲۱۶۰ مترمکعب در ساعت) آب تأمین خواهد شد و پالایشگاه دیگر نیازی به آب شهری و شرب نخواهد داشت که فاز مقدماتی این طرح هم‌اکنون راه‌اندازی شده است.

رکورد ۲۸۰ هکتاری فضای سبز پالایشگاه تهران

آرمان‌فر با بیان اینکه پالایشگاه تهران ۴۷۰ هکتار اراضی دارد، افزود: از این ۴۷۰ هکتار، ۲۸۰ هکتار جنگل و فضای سبز است که رکوردی جهانی به‌شمار می‌رود. این در حالی است که طبق قوانین موظف هستیم ۲۰ درصد فضای سبز ایجاد کنیم. در سه سال پیش به لحاظ کم‌آبی وضعیت جنگل ما خوب نبود، اما با راه‌اندازی فاز نخست این پروژه و دریافت پساب شهری، وضعیت جنگل‌ بسیار مساعد شده است.

اجرای پروژه‌ استحصال مواد نفتی همسو با مسئولیت اجتماعی

وی در تشریح پروژه‌های مسئولیت اجتماعی گفت: درباره ایفای مسئولیت‌های اجتماعی، در حوزه آب قرار شد چند حلقه چاه آب حفر کنیم و در سال ۱۴۰۰، با ۱۹ میلیارد تومان هزینه، طی توافق‌نامه‌ای با آبفای منطقه ۶ تهران، یک پروژه آب‌رسانی به مردم بخش کهریزک تعریف کردیم که مردم از آب چاه استفاده نکنند (این پروژه با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست)، همچنین هم‌زمان با همکاری یک گروه فنی و اجرایی و یک تیم مشاوره از سوی دانشگاه شهید بهشتی در حال جمع‌آوری و استحصال نفت از آب‌های زیرزمینی منطقه هستیم که در قالب آن استحصال مواد نفتی به مرور زمان انجام شده و ارتفاع مواد نفتی کاهش یافته است. تمام خطوط در منطقه روکار شدند و منشأ آلودگی جمع شده، اما استحصال کامل آن زمان‌بر است، همچنین در حال رصد برای جلوگیری از پراکندگی مواد نفتی هستیم.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران با تأکید بر اینکه منشأ این آلودگی‌ها پالایشگاه تهران نبوده است، افزود: پالایشگاه تهران برای استحصال این مواد پیشقدم شده است و خوشبختانه این مورد، دیگر معضل زیست‌محیطی منطقه نیست.

آرمان‌فر تأکید کرد: علاوه بر کمک‌های مناسبتی به روستاهای اطراف، تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد امام خمینی (ره) منعقد شده است که در قالب این تفاهم‌نامه، تسهیلات اشتغال‌زایی با نظر کمیته امداد پرداخت خواهد شد. در این طرح حدود ۱۰ خانواده بی‌بضاعت کارآفرین مشغول به‌کار شده‌اند، همچنین قرارداد احداث یک باب مدرسه ۹ کلاسه نیز با آموزش و پرورش کهریزک و اداره کل نوسازی مدارس استان تهران منعقد شده است که عملیات اجرایی آن در دست اقدام است.

احداث ایستگاه پایش هوا در شهرداری باقرشهر با هزینه ۱۵ میلیارد تومانی

وی در تشریح دیگر اقدام‌های انجام‌شده در شرکت پالایش نفت تهران در حوزه مسئولیت اجتماعی از احداث یک ایستگاه پایش هوا در شهرداری باقرشهر در سال ۱۴۰۰ با هزینه ۱۵ میلیارد تومانی خبر داد و گفت: این ایستگاه افزون بر پایش آلاینده‌های محیط زیستی در حوزه هواشناسی نیز فعالیت می‌کند، همچنین تعدادی آنالایزر روی کوره‌ها نصب شده است که خروجی آن به‌طور مستقیم به محیط زیست مخابره می‌شود و نقش مهمی در بهینه‌سازی مصرف انرژی خواهد داشت.

کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی

مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران با تأکید بر اینکه وظیفه ما تنها تأمین سوخت نیست، بلکه تأمین انرژی با استفاده از روش‌های تجدیدپذیر و پاک است، بیان کرد: پالایشگاه تهران خود را ملزم به اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی می‌داند که به این منظور برای سرمایه‌گذاری در احداث یک نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات اقدام کردیم که در صورت اجرایی شدن آن، برق تولیدی در پالایشگاه در اختیار برق منطقه‌ای قرار داده می‌شود و وابستگی به انرژی‌های فسیلی کمتر خواهد شد. به‌منظور اجرای این طرح در ابتدای سال ۱۴۰۱ در یک مناقصه شرکت کردیم که به نتیجه نرسید و امیدواریم در آینده با موافقت هیئت مدیره این طرح نیز نهایی شود.

کد خبر 620537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =