عصر سوخت‌های فسیلی به پایان نزدیک است

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی از پایان دوران سوخت‌های فسیلی در دهه جاری خبر داد.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، آژانس بین‌المللی انرژی برای نخستین بار پیش‌بینی کرد که تقاضا برای نفت، گاز طبیعی و زغال‌سنگ تا پیش از سال ۲۰۳۰ میلادی به اوج می‌رسد و جهان در آستانه آغاز دوران پایان عصر سوخت‌های فسیلی قرار گرفته است.

تازه‌ترین برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد مصرف نفت، گاز و زغال‌سنگ به‌دلیل رشد سریع انرژی‌های تجدیدپذیر و گسترش وسایل نقلیه برقی در دهه جاری به دوران پایانش نزدیک می‌شود.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی درباره این پیش‌بینی‌ها گفت: ما شاهد آغاز پایان دوران استفاده از سوخت‌های فسیلی هستیم و باید خود را برای دوره بعدی آماده کنیم، این شرایط نشان می‌دهد سیاست‌های آب‌وهوایی کارساز بوده‌اند.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی در مقاله‌ای برای فایننشال تایمز ضمن استقبال از یک نقطه عطف تاریخی از سیاست‌گذاران خواست با وجود موانع سیاسی برای کربن‌زدایی، به‌منظور تسریع در مسیر انتقال انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بیشتر تلاش کنند.

دولت‌ها در سراسر جهان سرمایه‌گذاری‌های خود در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را در واکنش به تغییرات آب‌وهوایی و بحران انرژی ناشی از تنش‌های مسکو - کی‌یف افزایش داده‌اند، اما بسیاری از آنها در طول بحران هزینه‌های زندگی با واکنش منفی نسبت به هزینه‌ها روبه‌رو شده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی که بیشتر از سوی کشورهای عضو سازمان  توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اوئی‌سی‌دی OECD) تأمین مالی می‌شود، سال گذشته میلادی اعلام کرده بود تقاضا برای سوخت‌های فسیلی در مجموع می‌تواند حدود سال ۲۰۳۰ میلادی به اوج خود برسد، اما اکنون برآوردهای خود را با توجه به تسریع در توسعه فناوری‌های تجدیدپذیر طی ۱۲ ماه گذشته تغییر داده ست.

بیرول همچنین با تأیکد بر تغییر ساختاری در اقتصاد چین گفت: این کشور آسیایی از صنعت سنگین به سمت صنایع و خدمات کم‌مصرف انرژی گام بر می‌دارد.

وی افزود: طی ۱۰ سال گذشته، چین حدود یک‌سوم رشد تقاضای گاز طبیعی در سطح جهان و دوسوم رشد تقاضای نفت را به خود اختصاص داده است، در عین حال مشاهده می‌شود که انرژی خورشیدی، بادی و هسته‌ای رشد بالقوه زغال سنگ در چین را از بین خواهند برد.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی تصریح کرد: سیاست‌گذاران باید برای تحقق اهداف انتقال انرژی چابک عمل کنند که این موضوع می‌تواند از طریق پیگیری جدی سیاست‌های آب‌وهوایی شتاب گیرد.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را برای حمایت از رشد انرژی‌های تجدیدپذیر راه‌اندازی کرده‌اند، اما با انتقاد مخالفان سیاسی درباره هزینه‌ها روبه‌رو شده‌اند.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، به‌تازگی هشدار داد که سیاست‌های آب‌وهوایی اتحادیه اروپا خطر سوق دادن رأی‌دهندگان به سمت احزاب پوپولیست را به همراه دارد، در حالی که در بریتانیا دولت از مجوزهای تازه برای حفاری نفت و گاز حمایت کرده و از گسترش مناطق با انتشار پایین کربن انتقاد کرده است.

بیرول گفت: پروژه‌های بزرگ سوخت‌های فسیلی خطر تبدیل شدن به دارایی‌های به اصطلاح سرگردان را تقویت می‌کند.

وی همچنین تصریح کرد که برای محاسبه کاهش میدان‌های فعال موجود به سرمایه‌گذاری در منابع نفت و گاز نیاز است.

آژانس بین‌المللی انرژی با هجمه‌هایی از سوی تولیدکنندگان بزرگ سوخت‌های فسیلی روبه‌روست و آنها هشدار می‌دهند که پیش‌بینی‌ها برای اوج مصرف بیش از حد خوش‌بینانه است و سرمایه‌گذاری اندک در منابع نفت و گاز خطر بحران‌های انرژی در آینده را به همراه خواهد داشت.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ماه آوریل آژانس بین‌المللی انرژی را متهم کرد که در خواست‌هایش برای توقف سرمایه‌گذاری در توسعه‌های میدان‌های نفتی، نوسان در بازارها را رقم می‌زند.

بیرول گفت: شرکت‌های نفت و گاز نه‌تنها ممکن است افکار عمومی را نادرست ارزیابی کنند، انتظارشان درباره رشد بیشتر تقاضای نفت و گاز در این دهه ممکن است با ارزیابی‌ها صحیح فاصله داشته باشد.

وی افزود: پروژه‌های تازه سوخت‌های فسیلی در مقیاس بزرگ نه تنها خطر عمده آب و هوایی بلکه خطرهای مالی بزرگی را به همراه دارد.

بیرول از سیاستگذاران خواست از خود راضی نباشند و هشدار داد که انتشار گازهای گلخانه ای پس از اوج‌گیری در اواسط دهه ۲۰۲۰ به‌سرعت کاهش می‌یابد تا شانسی برای محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد وجود داشته باشد.

بیرول گفت: ما انتظار داریم در اواسط این دهه انتشار گازهای گلخانه‌ای و کربن در سطح جهانی به اوج خود برسد، اما هنوز تا رسیدن به اهداف اقلیمی حتی با سیاست‌های اضافه فاصله دارد.

به گفته رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، اگر سیاست‌های جدید درستی را در پیش بگیریم، می‌توانیم این روند را تسریع کنیم و این در دست ماست.

کد خبر 630260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =