کاهش تولید اوپک‌پلاس فشار بر بازار نفت را تشدید می‌کند

آژانس بین‌المللی انرژی از تأثیر ادامه کاهش عرضه داوطلبانه نفت از سوی عربستان و روسیه بر کمبود قابل‌توجه در بازار نفت در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۳ میلادی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه (۲۲ شهریورماه) اعلام کرد که تداوم کاهش عرضه داوطلبانه از سوی عربستان سعودی و روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳ بازار را با کسری قابل‌توجهی در سه ماهه چهارم روبه‌رو خواهد کرد.

اعضای ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانشان (اوپک‌پلاس) برای تقویت بازار نفت از سال ۲۰۲۲ عرضه خود را کاهش داده‌اند. پس از آنکه عربستان سعودی و روسیه کاهش داوطلبانه عرضه در مجموع روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای را تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید کردند، قیمت نفت برنت در این ماه برای نخستین بار امسال از ۹۰ دلار برای هر بشکه فراتر رفت.

به گفته آژانس ین‌المللی انرژی، کاهش عرضه روزانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه‌ای اعضای اوپک‌پلاس از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون با افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان خارج از این ائتلاف، از جمله ایالات متحده، برزیل و ایران جبران شده است.

این سازمان در گزارش ماهانه نفت خود اعلام کرد: با این حال، کاهش تولید اوپک‌پلاس از ماه سپتامبر به بعد سبب کمبود قابل‌توجه عرضه در سه ماه چهارم خواهد شد.

با این وجود این نهاد انرژی با اشاره به اینکه نبود کاهش تولید از ابتدای سال آینده تعادل بازار را به سمت مازاد عرضه تغییر خواهد داد، تأکید کرد که ذخیره‌ها در سطح نامطلوبی پایین خواهد بود و این موضوع خطر افزایش دوباره نوسان در یک محیط اقتصادی شکننده را افزایش می‌دهد.

نگرانی‌های اقتصادی به‌دلیل روند کند بهبود اقتصادی چین پس از پایان شیوع بیماری کرونا با نگرانی‌ها درباره بالا ماندن نرخ‌های بهره بانکی در آمریکا شدت گرفته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که با این حال رکود اقتصادی چین تاکنون تأثیر قابل‌توجهی بر تقاضای نفت بزرگترین واردکننده نفت جهان نداشته است.

بر اساس گزارش این نهاد، چین نقشی بسیار مهم دارد.،هرگونه کاهش ناگهانی در فعالیت صنعتی و تقاضای نفت چین می‌تواند به کل جهان سرایت کند و فضای چالش‌برانگیزتری را برای بازارهای نوظهور در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین ایجاد کند.

برآوردهای مربوط به تقاضا و عرضه جهان در سال‌ 2023 و سال آینده میلادی بسته به نهاد پیش‌بینی‌کننده به‌طورقابل‌توجهی متفاوت هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک هر دو روز سه‌شنبه (21 شهریورماه) با انتشار گزارش ماهانه خود ضمن اعلام خوش‌بینی نسبت به تقاضای چین در سال ۲۰۲۳، برآوردهای خود را درباره تقاضای جهان در سال جاری میلادی و سال آینده میلادی تغییر زیادی ندادند.

در همین حال، اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز سه‌شنبه به‌طورکلی نسبت به تقاضا در سال ۲۰۲۴ خوش‌بین نبود اما نسبت به عرضه خوش‌بینی بیشتری ابراز کرد.

این نهاد همچنین پیش‌بینی خود را درباره مصرف انرژی به‌طورقابل‌توجهی کاهش داد و پیش‌بینی کرد عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان غیراوپک افزایش اندکی داشته باشد.

کد خبر 630286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =