افزایش قیمت نفت برای سومین روز پیاپی/ برنت به ۹۵ دلار نزدیک شد

قیمت نفت در پی نگرانی‌های مربوط به احتمال تشدید کمبود عرضه و در عین حال بهبود تقاضای نفت چین برای سومین روز پیاپی افزایش یافت و برنت نزدیک به ۹۵ دلار معامله شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه (۲۷ شهریورماه) برای سومین روز معاملاتی پیاپی به‌دلیل پیش‌بینی تشدید کمبود عرضه در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۳ میلادی پس از تمدید کاهش عرضه داوطلبانه از سوی عربستان و روسیه تا پایان امسال و خوش‌بینی نسبت به بهبود تقاضای نفت در چین، با افزایش همراه شد.

قیمت نفت خام برنت در ساعت ۶ و ۲۲ دقیقه دادوستدهای روز دوشنبه به‌وقت گرینویچ  با ۷۱ سنت یا ۰.۸ درصد افزایش، ۹۴ دلار و ۶۴ سنت برای هر بشکه معامله شد.

در همین حال، قیمت نفت خام شاخص دبلیو تی‌آی آمریکا با ۷۸ سنت یا ۰.۹ درصد افزایش به ۹۱ دلار و ۵۵ سنت به ازای هر بشکه رسید.

تینا تنگ، تحلیلگر مؤسسه سی‌ام‌سی مارکتز با اشاره به کاهش نسبت ذخایر از سوی بانک مرکزی چین طی هفته گذشته برای تقویت نقدینگی گفت: سیاست تشویقی چین، داده‌های اقتصادی انعطاف‌پذیر آمریکا و کاهش مداوم تولید اوپک‌پلاس عوامل افزایشی برای بازار نفت هستند و سبب افزایش قیمت این کالای راهبردی می‌شوند و از اقتصاد حمایت می‌کنند.

معامله‌گران در هفته جاری از نزدیک روند تصمیم‌ها و دیدگاه‌های بانک‌های مرکزی به‌ویژه بانک مرکزی ایالات متحده را درباره سیاست‌های نرخ بهره و در عین حال داده‌های کلیدی اقتصادی خارج از چین را زیر نظر خواهند داشت.

دو شاخص برنت و دبیلیوتی‌آی آمریکا برای سه هفته پیاپی افزایشی معامله شده‌اند و اکنون به بالاترین سطح خود از نوامبر رسیده‌اند و در مسیر رسیدن به بزرگ‌ترین افزایش سه ماه خود از زمان آغاز تنش‌های روسیه و اوکراین در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی هستند.

تحلیلگران بانک ای‌ان‌زد در یادداشتی گفتند: کاهش تولید عربستان و روسیه می‌تواند بازار را در سه ماه چهارم سال جاری میلادی با روزانه ۲ میلیون بشکه کمبود عرضه روبه‌رو کند و کاهش ادامه‌دار ذخیره‌سازی‌ها می‌تواند بازار نفت را در معرض افزایش قیمت بیشتر در سال ۲۰۲۴ میلادی قرار دهد.

عربستان سعودی و روسیه به‌عنوان بخشی از برنامه‌های اوپک‌پلاس، کاهش عرضه داوطلبانه خود را تا پایان سال جاری تمدید کردند.

پالایشگاه‌های چین هم تولید خود را افزایش داده‌اند که ناشی از حاشیه‌های سود صادراتی بالاست.

کد خبر 630351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =