نقش مهم روابط‌ عمومی‌ها در آگاه‌سازی جامعه برای اصلاح الگوی مصرف انرژی گاز

نشست آموزشی رؤسای روابط عمومی شرکت‌های تابع صنعت گاز با حضور جمعی از مدیران شرکت ملی گاز ایران برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سعید عقلی، سرپرست مدیریت دیسپچینگ این شرکت در نشست دو روزه روابط‌ عمومی‌های شرکت‌های تابع شرکت ملی گاز ایران که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۸ و ۲۹ شهریورماه) برگزار شد، گفت: با توجه به توسعه شبکه گاز و استفاده از این نعمت الهی در اقصی نقاط کشور، همچنین تلاش شبانه‌روزی کارکنان این صنعت برای استمرار پایدار گاز برای ترویج مصرف بهینه، ضرورت دارد روابط‌ عمومی‌های دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها با هماهنگی میان آنها و روابط عمومی صنعت گاز به‌منظور تنویر افکار عمومی برای عواقب و مشکلات ناشی از نبود بهره‌وری از این انرژی پاک، اطلاع‌رسانی گسترده‌ای انجام دهند.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد سبد انرژی کشور را گاز تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: بنابراین هم‌اکنون با وجود ۴۳۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع، بیش از ۳۹ هزار کیلومتر خط انتقال، ۲۶ میلیون مشترک خانگی و تجاری و ۱۵۱ هزار واحد صنعتی که از نعمت گاز بهره‌مند هستند، باید اذعان کرد که شرکت ملی گاز ایران وظیفه خطیر و مهمی را در تأمین پایدار شبکه گاز به‌عهده دارد.

سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه زیر پوشش قرار گرفتن ۸۵ درصد جمعیت کشور از این نعمت الهی، نیاز به کاری جهادی و پیچیده در پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال و... دارد تا بتوان روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب را به اقصی نقاط کشور رساند، تصریح کرد: با این شرایط سخت، متأسفانه حجم بهره‌وری انرژی به‌ویژه گاز، با وجود همه قوانین موجود بسیار کم است، از این رو روابط‌ عمومی‌ها نقش مهمی در تبیین عملکرد این صنعت و تنویر افکار عمومی برای اصلاح الگوی مصرف و بهره‌وری لازم از این انرژی پاک دارند.

عقلی با بیان اینکه بهره‌وری فقط بهینه‌سازی نیست، تأکید کرد: پایین بودن بازده انرژی در بخش صنایع، رعایت نکردن استفاده از فیلترهای بدون ضرر به محیط زیست و رعایت نکردن مبحث ۱۹ و ۲۲ در ساخت‌وسازها، فشارهایی است که از جوانب مختلف فقط به شرکت ملی گاز وارد می‌شود و این شرکت، به‌تنهایی به شرکتی پاسخگو تبدیل شده است.

وی ادامه داد: باید وزارتخانه‌های دیگر مدیریت انرژی در بخش‌های خود را به‌عهده گیرند تا بتوانیم با همکاری و همیاری یکدیگر، زمستان امسال را نیز به‌خوبی پشت سر بگذاریم.

عقلی در پایان سخنانش با بیان اینکه در تابستان کار ما در بخش راهبری شبکه به خاطر تعمیرات به‌مراتب سخت‌تر از زمستان است، گفت: نیروگاه‌ها در تابستان برای نخستین بار بالاترین حجم و بیش از پارسال سوخت گاز دریافت کردند و این مهم با همت جهادی همکاران و کارکنان مناطق عملیاتی و دیگر دست‌اندرکاران محقق شده است.

عملکرد مطلوب روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران در اعتمادسازی

مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران نیز در این نشست درباره جایگاه روابط‌ عمومی‌ها در صنعت گاز کشور بیان کرد: تأمین ۷۰ درصد سبد انرژی کشور با گاز طبیعی، اهمیت همه‌جانبه این صنعت و تبیین دستاوردهای آن در کشور را ضروری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه توجه به فرآیند در بحث اطلاع‌رسانی، اهمیتی بسزا در تبیین افکار عمومی دارد، گفت: روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران در جریان ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور در جشنواره شهید رجایی امسال موفق به کسب امتیاز کامل شده و حاکی از این واقعیت است که نگاه به روابط عمومی در شرکت ملی گاز ایران یک نگاه فرآیندی است و این رویکرد سبب شده روایتگری در صنعت گاز محدود به اطلاع‌رسانی خبر و رویداد نباشد و هر واقعه‌ای در قالب یک فرآیند مدنظر قرار ‌گیرد.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران ضمن برشمردن وظایف کلی روابط عمومی‌ها، به موضوع اعتمادسازی اشاره کرد و افزود: روابط عمومی‌ها برخلاف دیگر بخش‌های شرکت که با طیف خاصی از مشترکان ارتباط دارند، با آحاد جامعه، صنایع، نهادهای اجرایی و عمومی و دستگاه‌های دولتی در ارتباط هستند و از این منظر ایجاد حسن اعتماد و حفاظت از برند شرکت نقش مهمی در پیشبرد اهداف شرکت ملی گاز ایران و حفظ پایدار جریان گاز در کشور دارد.

به گفته رحمانی، اعتمادسازی مطلوبی که در رابطه با اقدامات و خدمت‌رسانی شرکت به مردم در اقصی نقاط کشور صورت گرفت، همدلی بین مردم در زمستان گذشته را دوچندان کرد. باید در این راستا تلاش بیشتری کرد، زیرا اعتماد، بالاترین مرحله رضایتمندی است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های گاز استانی به دلیل ارتباط مستقیم با مردم در صف اول اطلاع‌رسانی خدمات و برنامه‌ها و اولویت‌های شرکت هستند، گفت: پارسال موج سرما از شرق تا غرب در دوسوم پهنه کشور به‌مدت ۶۰ روز دمای زیر صفر درجه را در این مناطق ثبت کرد، اما همکاران ما در بخش‌های مختلف گازرسانی به‌صورت شبانه‌روزی و ارائه خدمات حضوری عملیاتی اجازه ندادند جریان گاز قطع شود.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران به نقش روابط عمومی‌ها در پالایشگاه‌های گازی کشور اشاره کرد و ادامه داد: تولید و فرآورش گاز در زمستان سال ۱۴۰۱ در پالایشگاه‌ها نیز دستاوردی مهم بود که رکوردهای خارق‌العاده‌ای را هم ثبت کرد. اینکه تولید گاز حتی یک روز هم متوقف نشد، نیازمند عزم راسخ و روحیه ایثارگری بود که در مهندسان و کارکنان پالایشگاه‌ها نهادینه شده و ضروری است که مردم نیز از اهمیت و دشواری‌های تحقق این دستاورد آگاه شوند.

آگاهی از هنر اطلاع‌رسانی و راه‌های متنوع‌سازی آن برگ برنده روابط‌ عمومی‌های صنعت گاز ایران

عباس اعظمی، رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران هم در سخنانی اظهار کرد: برای تولید محتوا در زمینه مدیریت مصرف و مصرف بهینه، همکاری بیش از پیش دست‌اندرکاران در این ارتباط برای زمستان پیش رو الزامی است، ضمن آنکه باید نسبت به هنر اطلاع‌رسانی و راه‌های متنوع‌سازی آن نیز در این زمینه آگاهی کامل داشته باشیم.

وی ادامه داد: ارائه گزارش ارزیابی عملکرد روابط‌ عمومی‌ها در بخش‌های مختلف که طی ۶ ماه مورد بازنگری قرار گرفت، نشان از تلاش این عزیزان در ارائه درست و مطلوب حقایق در عرصه صنعت گاز و گازرسانی است.

رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران تغییر سبک زندگی و رفتارها در حوزه همکاری با مردم و آحاد جامعه را نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی مستمر دانست و گفت: این مهم باید با کمک مسئولان دستگاه‌ها و نهادهای متولی، کارشناسان و مردم فرهیخته کشورمان نهادینه شود؛ هرچند بخش قابل توجهی از این رویکرد، متأثر از رسانه‌ها است که باید با استفاده از ظرفیت‌های ارتباطی، اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی، فرهنگ مصرف درست و مدیریت مصرف را در اذهان عمومی نهادینه ساخت.

اعظمی همچنین با بیان اینکه دلیل ناترازی گاز به‌دلیل بهره‌وری پایین آن در صنایع است، گفت: باید از همه توان خود و نهادهای مسئول و ذی‌ربط در این مسئله، کمک بگیریم تا بتوانیم تا حد امکان، بهره‌وری گاز را افزایش دهیم؛ این مهم تنها با همکاری و همیاری و همدلی همه ارگان‌ها و مردم عزیز کشورمان امکان‌پذیر است.

اعلام برگزیدگان ارزیابی عملکرد روابط‌ عمومی‌های شرکت‌های تابع

حمید ضیایی‌پرور، مشاور رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران و یکی از داوران ارزیابی مورد نظر، بیانیه مربوط به شاخص‌های اعلامی در انتخاب روابط‌ عمومی‌های برتر را مطرح کرد و گفت: این ارزیابی در ۱۲ محور و ۵۶ شاخص انجام شد و حدود ۲۷ هزار اثر رسیده، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

وی اسامی برندگان در بخش‌های شرکت‌های ستادی، شرکت‌های گاز استانی برخوردار، شرکت‌های گاز استانی کم‌برخوردار، شرکت‌های پالایشی و مناطق عملیات انتقال گاز را به این شرح اعلام کرد: در نخستین بخش، شرکت‌ مهندسی و توسعه گاز ایران، در بخش دوم، شرکت‌های گاز استان‌های اصفهان، کرمان و آذربایجان شرقی به‌ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند. در بخش سوم، شرکت‌های گاز استان‌های چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی و کردستان به‌ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کردند، همچنین در بخش شرکت‌های پالایشی، به‌ترتیب شرکت‌های پالایش گاز فجرجم و هاشمی‌نژاد و در بخش مناطق عملیاتی، مناطق ۷ و ۵ عملیات انتقال گاز به‌ترتیب حائز رتبه‌های برتر شدند.

کد خبر 630422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =