۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
  • کد خبر: 630455
روسیه صادرات سوخت را به‌طور موقت ممنوع کرد

روسیه به‌منظور تثبیت بازارهای داخلی سوخت صادرات بنزین و گازوئیل را به‌طور موقت ممنوع کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت روسیه روز پنجشنبه (۳۰ شهریورماه) اعلام کرد صادرات بنزین و گازوئیل به همه کشورهای خارج از دایره چهار کشور پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق به‌منظور ایجاد ثبات در بازار داخلی، به‌طور موقت ممنوع شده است.

بر اساس اعلام دولت روسیه، این ممنوعیت بر اساس توافق‌های بین دولتی برای اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری مسکو، شامل عرضه سوخت به بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان نمی‌شود.

در بیانیه دولت آمده است که محدودیت‌های موقت به اشباع بازار سوخت کمک می‌کند و به نوبه خود قیمت‌ها را برای مصرف‌کنندگان داخلی کاهش می‌دهد.

وزارت انرژی روسیه اعلام کرد این اقدام از صادرات غیرمجاز بنزین جلوگیری می‌کند.

به گفته پاول سوروکین، معاون اول وزیر انرژی روسیه، ممنوعیت صادرات سوخت روسیه نامحدود است و اقدام‌های بعدی به شرایط اشباع بازار داخلی بستگی دارد.

وی افزود: ما انتظار داریم بازار این اثر را به‌سرعت احساس کند، اما پس از آن به شرایط اشباع بازار و نتایجش بستگی دارد.

روسیه در ماه‌های اخیر با کمبود بنزین و گازوئیل روبه‌رو بوده، قیمت‌های عمده‌فروشی سوخت افزایش یافته، اگرچه قیمت‌های خرده‌فروشی برای مهار آن در شرایط تورم رسمی محدود شده است.

تاجران می‌گویند بازار سوخت تحت تأثیر عواملی از جمله تعمیر و نگهداری در پالایشگاه‌های نفت، تنگناها در راه‌آهن و ضعف روبل قرار گرفته است که صادرات سوخت را تشویق می‌کند.

بر اساس داده‌های بازرگانان و داده‌های گروه بورس اوراق بهادار لندن، روسیه پیش‌تر صادرات گازوئیل و گازوئیل خود از طریق دریا را در ۲۰ روز نخست سپتامبر به حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن کاهش داده است.

در بیانیه دولت آمده است: دولت پیش از این برای تثبیت وضع بازار سوخت، حجم عرضه اجباری بنزین  و گازوئیل را به بورس کالا افزایش داده بود.

نظارت روزانه بر خرید سوخت برای نیاز تولیدکنندگان محصولات کشاورزی با تعدیل سریع حجم نیز راه‌اندازی شده است.

روسیه پارسال ۴ میلیون و ۸۱۷ هزار تن بنزین و حدود ۳۵ میلیون تن گازوئیل صادر کرد.

کد خبر 630455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =