نفوذ و خوش‌نامی صنعت نفت ایران در کشورهای حوزه کارائیب/ وزارت نفت معبر صدور خدمات فنی - مهندسی برای دیگر صنایع کشور را گشود

قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به کسب اعتبار و خوش‌نامی و نفوذ صنعت نفت ایران در کشورهای حوزه دریای کارائیب گفت: وزارت نفت با صدور خدمات فنی - مهندسی در حوزه صنایع پالایشی برای نخستین بار، معبر صدور خدمات فنی مهندسی برای دیگر صنایع کشور را گشود.

علی زیار در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در این باره اظهار کرد: غیر از پالایشگاه‌های کشورهای حوزه کارائیب که درخواست همکاری با ما داشتند، کشورهای آفریقای جنوبی، آسیای میانه و آسیای شرقی نیز خواهان این هستند که در حوزه نوسازی، راه‌اندازی و تعمیرات پالایشگاه‌ها با آنها همکاری کنیم که تفاهم‌نامه‌هایی نیز در این زمینه منعقد شده است.

وی افزود: در قالب قرارداد تعمیرات اساسی پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا به ارزش ۱۱۰ میلیون یورو، ۲ میلیون قطعه ساخته، تجهیز و تهیه شده است که یکی از مهم‌ترین آنها کمپرسور و کاتالیست ساخت داخل کشور است.

قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های با اشاره به اینکه در تلاش هستیم با حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان، صدور خدمات فنی و مهندسی به‌ویژه در حوزه ساخت داخل را افزایش دهیم، تأکید کرد: این موضوعدافزون بر ایجاد ارزش افزوده و نرخ بالای اشتغال‌زایی، محصولات ما را به‌عنوان سفیر صنایع ما در کشورهای دیگر معرفی و مسیر را برای دیگر صنایع کشور باز می‌کند.

زیار افزود: پس از این صنایع دیگر کشور هم می‌توانند با خوشنامی و اعتباری که صنعت نفت ایران در این کشورها به‌دست آورد، به حوزه صدور خدمات فنی - مهندسی در دیگر زمینه‌ها ورود کنند.

وی درباره مشخصات فنی کمپرسور ساخت داخل صادراتی به کشور ونزوئلا گفت: این کمپرسور از نوع تک‌مرحله‌ای دابل اکتیو (با راندمان بالا) ‌ و دومنظوره (اویل‌فری و روانکار) بوده که در واحدهای فرآیندی پالایشگاه ال پالیتو نصب می‌شود و تماماً ساخت داخل است. بسیاری از کمپرسورهایی که ما در صنایع پالایشی استفاده می‌کنیم، حتی کمپرسورهای ساخت هیتاچی ژاپن لرزش بسیار بالایی دارند، اما این کمپرسور ساخت داخل با بالاترین کیفیت و با کمترین لرزش و صدا توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی (آرا صنعت آسیا) ‌ و در بالاترین سطح دانش فنی ساخته شده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: کمپرسورهای اویل‌فری از نظر دانش فنی و فناوری ساخت در سطح و تراز بالاتری هستند و دانش فنی آن‌ تاکنون در اختیار کمپرسورسازهای معروف دنیا در کشورهای اروپایی و آمریکایی بوده و در صنعت نفت موفق شدیم برای نخستین بار در کشور به دانش فنی این کمپرسورها دست یابیم.

زیار درباره روند دستیابی به دانش فنی کمپرسورهای صنایع نفت گفت: دانش فنی این کمپرسورها به‌تدریج از دهه ۷۰ در کشور بومی‌سازی شد و کمپرسورهای فرآیندی (با استانداردهای بالاتر) که دارای استانداردهای متفاوتی با کمپرسورهای غیرفرآیندی (مورد استفاده در سرویس‌های هوا) مورد مطالعه و طراحی قرار گرفت و خوشبختانه امروز در موقعیتی هستیم که شرکت‌های توانمند داخلی این کمپرسورها را تولید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه با ارسال این کمپرسور داخلی، معبر صادرات کمپرسورهای ساخت ایران و دیگر تجهیزات داخلی به کشورهای حوزه کارائیب باز شده است، اظهار کرد: کمپرسورهای فرآیندی ویژه واحدهای فرآیندی هستند و از این نوع کمپرسور در آینده در دیگر واحدهای پالایشگاه ال‌پالیتو و دیگر پالایشگاه‌ها که تفاهم‌نامه‌های آنها در حال پیگیری است، استفاده خواهیم کرد.

کد خبر 630947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =