کشف ۴ میدان جدید نفت و گاز در دولت سیزدهم/ افزایش ۲.۶ میلیارد بشکه‌ای نفت و گاز قابل استحصال ایران

وزیر نفت با اشاره به کشف ۴ میدان جدید نفتی و گازی در دولت سیزدهم گفت: با کشف این میدان‌ها، ۲.۶ میلیارد بشکه به نفت و گاز قابل استحصل ایران افزوده شده است.

به گزارش شانا، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، ۱۲ مهرماه) در حاشیه نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران از کشف چهار میدان جدید نفت و گاز در کشور خبر داد و اعلام کرد: چهار میدان نفتی و گازی با عملیات اکتشاف در سراسر کشور کشف شده که این اکتشاف‌ها، معادل ۲.۶ میلیارد بشکه هیدروکربور مایع قابل استحصال است.

وی ادامه داد: این میدان‌ها شامل میدان گازی «چشمه‌شور» در شمال‌شرق کشور، میدان نفتی «هیرکان» در استان گلستان و میدان‌های نفتی «تنگو» و «گناوه» در استان بوشهر است.

وزیر نفت با بیان اینکه تحقق ضریب جایگزینی با توجه به اکتشاف‌های جدید، ۸۷ درصد در بخش هیدرو کربور مایع بوده، تأکید کرد: این موضوع به آن معناست که اگر ۱۰۰ بشکه نفت خام و میعانات گازی در کشور تولید و به مصرف داخلی و یا صادرات رسیده باشد، ۸۷ بشکه آن با اکتشاف‌های جدید جایگزین شده است.

اوجی تصریح کرد: عملیات لرزه‌نگاری سه‌بعدی در دولت سیزدهم در مقایسه با چهار سال دولت دوازدهم ۳۰۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی گفت: ایران در مقایسه با کشورهای منطقه مانند عربستان‌، عراق، کویت، امارات و قطر جایگاه نخست اکتشاف را به خود اختصاص داده، از سوی دیگر ضریب موفقیت اکتشاف در این دولت ۱۰۰ درصد است و هر چاهی که به‌منظور اکتشاف حفر شده، موفق بوده و به هیدروکربور رسیده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام طی ۲ سال گذشته محقق شده، افزود: این پروژه‌ها بیشترمربوط به رشد تولید و افزایش ارزش‌افزوده در کشور بوده است.

اوجی در پاسخ به پرسشی درباره سرقت دکل حفاری در خوزستان، ادامه داد: این دکل نه به متعلق دولت و نه متعلق به اموال بابک زنجانی است و مربوط به یک شرکت بخش خصوصی است که چند سالی در همان منطقه رها شده بود.

وی تأکید کرد: کارگروهی از شرکت ملی نفت ایران و دستگاه‌های نظارتی برای انتقال اموال بابک زنجانی به نفت تشکیل شده که دستاوردهای خوبی را نیز به دنبال داشته است.

کد خبر 631082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =