ادامه تنش‌ها در خاورمیانه قیمت نفت را کاهش داد

قیمت‌ جهانی نفت خام در پی ارزیابی سرمایه‌گذاران از ریسک‌های درگیری‌های نظامی حماس و رژیم صهیونیستی کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت در معاملات امروز (دوشنبه، ۲۴ مهرماه) پس از طی کردن روند افزایشی هفته گذشته، در پی انتظار سرمایه‌گذاران درباره چگونگی ادامه درگیری‌های نظامی حماس و رژیم صهیونیستی و بررسی احتمال سرایت جنگ به دیگر مناطق، تحولی که به‌طور بالقوه قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و آسیبی تازه به اقتصاد جهانی وارد می‌کند، قیمت نفت کاهش یافت.

قیمت شاخص نفت خام برنت دریای شمال در ساعت ۶ و ۴۵ دقیقه معاملات امروز به وقت گرینویچ با ۳۳ سنت یا ۰.۴ درصد افت به ۹۰ دلار و ۵۶ سنت برای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۰.۳ درصد یا ۲۶ سنت کاهش به ۸۷ دلار و ۴۳ سنت برای هر بشکه رسید.

هر دو شاخص نفتی در معاملات روز جمعه (۲۱ مهرماه) نزدیک به ۶ درصد افزایش یافتند و بالاترین درصد سود روزانه خود را از آوریل ثبت کردند، زیرا سرمایه‌گذاران با احتمال گسترده‌تر  شدن درگیری‌ها در خاورمیانه قراردادها را سرمایه‌گذاری کردند.

میانگین هفتگی قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در هفته گذشته ۷.۵ درصد و دبلیوتی‌آی ۵.۹ درصد افزایش یافت.

هیرویوکی کیکوکاوا، رئیس مؤسسه ان‌اس تریدینگ در این باره گفت: سرمایه‌گذاران در تلاش هستند تأثیر تنش‌ها را ارزیابی کنند در حالی که یک حمله زمینی در مقیاس بزرگ پس از ضرب‌الاجل ۲۴ ساعته رژیم صهیونیستی به  ساکنان نیمه شمالی نوار غزه برای ترک منازل‌شان هنوز آغاز نشده است.

وی گفت: تأثیری که ممکن است کشورهای تولیدکننده نفت را درگیر کند تا حدودی در قیمت‌ها لحاظ شده است، اما اگر تهاجم زمینی واقعی رخ دهد و بر عرضه نفت تأثیر بگذارد، قیمت‌ها به راحتی از ۱۰۰ دلار برای هر بشکه فراتر می‌رود.

درگیری‌های اخیر در خاورمیانه تأثیر اندکی بر عرضه جهانی نفت و گاز داشته است، زیرا رژیم صهیونیستی تولیدکننده بزرگی نیست.

اما درگیری نظامی بین حماس و رژیم صهیونیستی یکی از مهم‌ترین خطرهای ژئوپلیتیکی برای بازارهای نفت از زمان تنش‌های مسکو و کی‌یف در سال ۲۰۲۲ میلادی است.

کد خبر 631752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =