چالش طراحی، ساخت و بهره‌برداری لوله‌های CRA چاه‌های نفت و گاز

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و شرکت ملی نفت ایران به‌منظور ارتقای تاب‌آوری ملی و رقابت‌پذیری بین‌المللی و کاهش ارزبری و بهره‌مندی از ظرفیت زیست‌بوم فناوری و نوآوری، چالشی با عنوان «طراحی، ساخت و بهره‌برداری لوله‌های CRA چاه‌های نفت و گاز» را مطرح و از طرح‌های فناورانه و نوآورانه در این زمینه حمایت می‌کنند.

به گزارش شانا، صنعت نفت و گاز به‌عنوان صنعت مادر در کشور همواره در ایجاد فضا برای رشد و توسعه دیگر صنایع پیشگام بوده است. در سال‌های اخیر با الزام به استفاده از کالاهای ساخت داخل در میدان‌های نفت و گاز این مسئله پررنگ‌تر شده است.

لوله آلیاژ مقاوم در برابر خوردگی (CRA ) از جمله تجهیزات پرمصرفی است که در عمر بیش از صد ساله صنعت نفت ایران، همواره از طریق واردات تأمین شده است و امضای قرارداد با صاحبان فناوری در این زمینه با هدف انتقال فناوری، کسب دانش فنی و بی‌نیازی از واردات طی سال‌های آینده، از مصادیق اقتصاد مقاومتی است که در سایه گشایش‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) امکانپذیر شده است.

تکمیل چاه‌های نفت و گاز ترش نیازمند ادوات ضدخوردگی است و مهم‌ترین آنها لوله‌های مورد نیاز برای تکمیل چاه با آلیاژ مخصوص موسوم به CRA است. هزینه‌های گزاف تأمین لوله‌های یادشده از خارج از کشور و نیز زمان‌بندی تحویل بسیار طولانی (۱۲ تا ۱۵ ماه) از زمان امضای قرارداد تا تحویل کالا و طرح‌های توسعه‌ای آینده میدان‌های نفت و گاز سبب‌شده است تا به ساخت این لوله‌ها در داخل کشور توجه شود.

در همین زمینه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و شرکت ملی نفت ایران به منظور ارتقای تاب‌آوری ملی و رقابت‌پذیری بین‌المللی و کاهش ارزبری و بهره‌مندی از ظرفیت زیست‌بوم فناوری و نوآوری، چالشی با عنوان «طراحی، ساخت و بهره‌برداری لوله‌های CRA چاه‌های نفت و گاز» را مطرح کرده و از طرح‌های فناورانه و نوآورانه در این زمینه حمایت می‌کنند.

هدف از برگزاری این چالش ارائه طرح‌های فناورانه، نوآورانه و بدیع در زمینه «طراحی، ساخت و بهره‌برداری ‌طراحی، ساخت و بهره‌برداری لوله‌های CRA چاه‌های نفت و گاز» با توجه به استانداردها، معیارها و رویکردهای پیشنهادی یادشده در راهنمای چالش به منظور بومی‌سازی، تست مکرر و استفاده عملیاتی در میدان‌های نفت و گاز کشور است. بنابراین از نخبگان، صاحبان ایده و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کشور دعوت می‌شود، طرح‌های فناورانه و نوآورانه خود را از طریق سایت innoten.ir ارسال کنند.

چالش طراحی، ساخت و بهره‌برداری لوله‌های CRA چاه‌های نفت و گاز

کد خبر 631768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =