صنعت نفت در حوزه سلامت بانوان شاغل پیشروست

مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده گفت: صنعت نفت در حوزه سلامت بانوان شاغل پیشرو است و خدمات و امکانات بسیاری از طریق بهداشت و درمان و مرکز مشاوره و امور ورزش در اختیار بانوان قرار داده است.

به گزارش شانا، مریم مقدسی روز یکشنبه (۳۰ مهرماه) در نخستین همایش سلامت بانوان به هفته سلامت بانوی ایرانی (سبا) اشاره کرد و گفت: صنعت نفت در حوزه سلامت بانوان شاغل پیشروست و خدمات و امکانات بسیاری از طریق بهداشت و درمان و مرکز مشاوره و امور ورزش در اختیار زنان قرار داده است.

وی ادامه داد: همایش امروز نیز به این منظور و برای حساس‌سازی بانوان همکار نسبت به مقوله سلامتی برگزار شده است.

ضرورت ارتقای سواد سلامت، خودمراقبتی و اصلاح سبک زندگی

کوروش هاشمی، رئیس سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت نیز در این همایش با اشاره به عملکرد واحد بهداشت خانواده، بیماری‌های غیرواگیر را عامل ۸۲ درصد مرگ‌ومیرهای کشور عنوان و اظهار کرد: سرطان‌ها با شیوع ۱۶درصدی در جایگاه دوم قرار دارند.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی، مهم‌ترین دلیل افزایش سرطان را نامناسب بودن شیوه زندگی دانسته و مواردی همچون کاهش مصرف میوه، فعالیت بدنی کم، افزایش وزن، کلسترول بالا و مصرف سیگار را از جمله مهم‌ترین مصادیق نادرست بودن شیوه زندگی سبب بروز سرطان اعلام کرده است.

رئیس سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت تأکید کرد: مهم‌ترین رویکرد در راهبرد پیشگیری از سرطان، ارتقای سواد سلامت، خودمراقبتی و اصلاح سبک زندگی است و مطالعات نشان داده است که با اتخاذ همین راهکارها سرطان تا ۴۰ درصد قابل پیشگیری می‌شود.

هاشمی به مطالعات انجام‌شده در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: از منظر اقتصادی میانگین هزینه تشخیص زودهنگام سرطان سینه در هر نفر حدود ۲۴۰ هزار تومان است، در حالی که هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم درمان این سرطان بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

اهمیت بهداشت حرفه‌ای در سلامت شاغلان

در ادامه این همایش، سیما شجاعی، رئیس بهداشت شغلی و اچ‌اس‌ئی وزارت نفت به بیان اهمیت بهداشت حرفه‌ای (شغلی) در سلامت شاغلان پرداخت و عوامل زیان‌آور محیط کار را عنوان کرد.

وی ارگونومی و عوامل زیان‌آور روانی را از جمله استرس‌های شغل و زیان‌آور سلامت زنان در محیط کاری اداری نام برد.

سمیه سروش، عضو شورای تخصصی سلامت زنان نیز در این همایش به تعریف سلامت روان پرداخت و برقراری تعادل میان کار و زندگی را از جمله شاهکارهای زندگی زنان شاغل برشمرد.

این روان‌شناس خودمراقبتی را از جمله مهم‌ترین عوامل حفظ سلامت زنان شاغل نام برد و گفت: خودآگاهی، برنامه‌ریزی روزانه و مدیریت زمان، حفظ تعادل میان نقش‌های مختلف، تعادل میان ابعاد متعدد شخصیتی و حفظ هویت زنانه، ذهن آگاه، مهارت‌های ارتباط بین فردی، مدیریت پرخاشگری، تحمل پریشانی و تنظیم هیجانی و مهارت حل مسئله از جمله عوامل خودمراقبتی هستند.

عضو شورای تخصصی سلامت زنان، فرهنگ‌سازی در جامعه، آموزش به خانواده و اصلاح و ایجاد قوانین شغلی را به‌عنوان سرفصل‌های ایجاد آرامش روانی در زنان شاغل مطرح کرد.

در انتهای همایش، مژگان غلامی، متخصص زنان به سرطان‌های شایع زنان پرداخت و با طرح هزینه‌های روانی و مالی درمان آنها بر اهمیت انجام معاینات دوره‌ای تأکید و اظهار کرد: با توجه به همه‌ این موارد پیشگیری مقدم بر درمان است.

بسته خودمراقبتی به‌زودی در شرکت ملی نفت ابلاغ می‌شود

خدیجه گودرزی، مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت هم در حاشیه‌ این همایش در امور زنان و خانواده با تأکید بر اهمیت سلامت جسمی و روانی بانوان شاغل، توجه به این موضوع را از رسالت‌های امور زنان و خانواده برشمرد و گفت: به این منظور با همکاری سازمان بهداشت و درمان اقدام به تهیه‌ بسته‌ خودمراقبتی کرده‌ایم که با توجه به موافقت مدیرعامل به‌زودی برای اجرا در سطح شرکت ملی نفت ابلاغ خواهد شد.

وی همچنین به وجود زنان متخصص شاغل در نفت اشاره کرد و ادامه داد: اقدام به راه‌اندازی شبکه راهبردی زنان متخصص به‌منظور ارتقای جایگاه شغلی بانوان متخصص کرده‌ایم و تاکنون سه نشست تخصصی با استفاده از توان و دانش آنها برگزار و با استقبال مدیران و کارشناسان روبه‌رو شده است.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور زنان و خانواده از بانوان متخصص علاقه‌مند به حضور در این شبکه‌ راهبردی خواست با مراجعه به سایت zanan.nioc.ir اقدام به ثبت‌نام کنند تا در نشست‌های تخصصی آتی از آنها دعوت به عمل آید.

گودرزی همچنین از حمایت‌های مدیرعامل از حوزه‌ زنان و خانواده قدردانی و ابراز امیدواری کرد با پیگیری مدیران و همراهی بانوان شاغل بتوان با رفع چالش‌های این حوزه از جمله اجرای اسناد و قوانین بالادستی مانند قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و اصلاح قوانین مبتنی بر جنسیت، گام مؤثری در خدمت به زنان شاغل صنعت نفت و خانواده‌های کارکنان برداشت.

نخستین همایش سلامت بانوان روز یکشنبه (۳۰ مهرماه) با شعار «پیشگیری مقدم بر درمان است» به همت امور زنان و خانواده شرکت ملی نفت و امور زنان و خانواده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در سالن شهید بهشتی وزارت نفت برگزار شد.

در حاشیه این همایش غرفه‌های پرستاری، تغذیه، مامایی، بهداشت حرفه‌ای و سلامت روان با حضور کارشناسان برپا و به پرسش مراجعان پاسخ داده شد.

کد خبر 632023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =