خودکفایی در زمینه آزمایش بدافزار در صنایع نفت و گاز در آینده نزدیک

مدیرکل پدافند غیرعامل مدیریت بحران وزارت نفت از راه‌اندازی آزمایشگاه آزمون بدافزار خبر در صنایع نفت و گاز و رسیدن به خودکفایی در این زمینه طی آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی‌اصغر حق‌بین امروز (چهارشنبه، دهم آبان‌ماه) در دومین آیین نکوداشت پدافند غیرعامل در صنعت نفت که به میزبانی شرکت ملی گاز ایران در سال همایش‌های شرکت ملی نفت ایران (باشگاه کوشک) برگزار شد، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که اگر حفاظت و پدافند غیرعامل نباشد همه دستاوردهای انقلاب به هدر می‌رود، گفت: صنعت نفت یکی از صنایع عظیم با فرآیند پیچیده و کارکرد منحصربه‌فرد است که هر جزء آن می‌تواند مورد تهدید قرار بگیرد و کل چرخه استخراج، تولید، انتقال، توزیع و صادرات نفت را به خطر بیندازد.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های موجود با ورود به فصل سرما بحث گاز است و همه صنایع مادر به شرکت ملی گاز ایران وابسته‌اند و زمانی که گاز وجود نداشته باشد دیگر آب، برق و... نیز تولید نمی‌شود، از این رو اقتصاد کشور وابسته به صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش است.

مدیرکل پدافند غیرعامل مدیریت بحران وزارت نفت اظهار کرد: سامانه‌های سوخت در سال ۱۴۰۰ هدف حمله سایبری قرار گرفت و همه پمپ‌بنزین‌های کشور برای مدت مزانی غیرعملیاتی شدند اما پس از این حمله، اقدام‌هایی مطلوب از سوی سازمان حراست صنعت نفت، پدافند و امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات ریاست جمهوری انجام شد و با تشکیل این مثلث طی مدت این دو سال تاکنون شاهد هیچ‌گونه قطعی در سیستم‌های توزیع سوخت نبوده‌ایم.

حق‌بین گفت: تهدیدهای سایبری روزآمد، فعال و بالفعل هستنداما با وجود شیوه‌نامه‌های پدافند غیرعامل هیچ‌گونه خطری ما را تهدید نمی‌کند. در پدافند غیرعامل پنج اصل تداوم کارکردهای ضروری، تسریع مدیریت بحران، استمرار فعالیت‌ها، کاهش آسیب‌پذیری و تاب‌آوری مدنظر است.

وی ادامه داد: در سامانه نفت، گاز و پتروشیمی شماری سطوح عملکردی وجود دارد که با توجه به استانداردهای بالای جهانی عملکرد این سطوح با هم فرق می‌کند.

مدیرکل پدافند غیرعامل مدیریت بحران وزارت نفت با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۹ هزار کیلومتر خط لوله گاز، ۲۷ هزار کیلومتر خط لوله فرآورده‌های نفتی و بیش از ۲ هزار کیلومتر خط لوله صنایع پتروشیمی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: امروزه با وجود تیم بسیار آماده، دشمن قید خرابکاری در خطوط لوله انتقال کشور را زده است.

حق‌بین تصریح کرد: نخستین سند راهبردی وزارت نفت در سال ۱۴۰۰ ابلاغ و ازسوی کارشناسان در همه حوزه‌ها با کمک سازمان پدافند غیرعامل جمع‌بندی شد و برای هدفمند کردن هزینه‌های پدافند غیرعامل باید نقشه راه و برنامه‌ اصولی داشته باشیم و یکی از دستاوردهای وزارت نفت تدوین و ابلاغ نظام‌نامه آموزش پدافند غیرعامل در مدیریت بحران است.

وی گفت: سعی داریم طرح‌ها را از حالت حیاتی و حساس خارج کنیم تا طبقه‌بندی مهم پیدا کنند، با موازی‌کاری و سیستم‌های پشتیبان طرح راهبردی انتقال نفت از گوره به جاسک را انجام می‌دهیم که جایگزین منطقه حیاتی خارک می‌شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل مدیریت بحران وزارت نفت از راه‌اندازی آزمایشگاه آزمون بدافزار خبر داد و افزود: در آینده نزدیک در آزمایش بدافزار در صنایع نفت و گاز به خودکفایی دست خواهیم یافت.

حق‌بین در پایان یادآور شد: امروزه جنگ، جنگ زیرساخت‌هاست و زیرساخت‌هایی که ما با آنها سرکار داریم حیاتی و مردم به آن وابسته هستند و باید به‌خوبی از آنها محافظت شود.

کد خبر 632469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =