ثبت رکوردی تازه در تاریخ صنعت گاز ایران/ اجرای همزمان ۱۰ تأسیسات تقویت فشار گاز در گستره کشور

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با احداث همزمان ۱۰ تأسیسات تقویت فشار گاز، موفق به ثبت رکوردی تازه در تاریخ صنعت گاز ایران شد.

به گزارش شانا، صمد رحیمی، مجری طرح تأسیسات تقویت فشار گاز در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در تشریح دلیل این موفقیت، توربوکمپرسور را مهم‌ترین تجهیز و قلب تأسیسات تقویت فشار گاز توصیف کرد و گفت: یکی از ارکان اصلی موفقیت پروژه‌های طرح تأسیسات تقویت فشار گاز، همکاری هدفمند و مؤثر با دو شرکت‌ بزرگ سازنده توربوکمپرسور کشور است.

>>> بیشتر بخوانید؛

ایرانی‌ترین ایستگاه تقویت فشار گاز به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

خودکفایی تولید ۷۵۰ کالای اساسی ایستگاه‌های تقویت فشار گاز

وی ادامه داد: فرآیند ساخت ۲۰۰ دستگاه توربوکمپرسور از سوی شرکت‌های ایرانی مپنا و اوتی‌سی به‌گونه‌ای مدیریت شده که به‌موازات روند انتخاب و آغاز به‌کار پیمانکار، توربین‌ها نیز ساخته و به سایت حمل می‌شوند. بی‌شک ساخت این توربین‌ها با سرمایه‌گذاری حدود ۲ میلیارد دلار، در ‌ردیف مگاپروژه‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز به‌شمار می‌رود.

تأسیسات «نورآباد»، «پل‌کله» و « آرادان» آماده بهره‌برداری رسمی

مجری طرح تأسیسات تقویت فشار گاز در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه تأسیسات «نورآباد»، «پل‌کله» و « دوراهان» بر روی خط لوله دهم سراسری قرار دارند، اظهار کرد: تأسیسات «پل‌کله» با توجه به اینکه در انتهای خط است از آرایش توربین ۲+۱ بهره می‌برد، اما نورآباد و دوراهان دارای آرایش  ۳+۱ هستند.

ثبت رکوردی تازه در تاریخ صنعت گاز ایران/ اجرای همزمان ۱۰ تأسیسات تقویت فشار گاز در گستره کشور

رحیمی پروژه دوراهان را از سخت‌ترین پروژه‌های تأسیسات تقویت فشار گاز از منظر جغرافیایی دانست و تصریح کرد: از آنجا که محل اجرای این پروژه در دامنه کوه و شیب تند قرار دارد به‌صورت پله‌ای اجرا و  یک دیوار حائل ۱۲ تا ۱۳ متری در سرتاسر تأسیسات احداث شد، از سویی اکنون خوشبختانه هر ۴ کمپرسور آن تأمین شده و در مرحله پیش‌راه‌اندازی است که پیش‌بینی می‌شود در زمستان این ایستگاه هم راه‌اندازی و زنجیره خط دهم سراسری عملاً کامل شود.

به گفته وی، تأسیسات تقویت فشار گاز آرادان نیز زودتر از موعد مقرر روی خط ۴۸ اینچ شمال - شمال شرق راه‌اندازی شد و به این ترتیب  اکنون ایستگاه‌های آرادان، پل کله و نورآباد در انتظار بهره‌برداری‌ هستند.

۲ ایستگاه «خورموج» و «آب‌پخش» در شُرف راه‌اندازی

مجری طرح تأسیسات تقویت فشار گاز در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره زمان راه‌اندازی تأسیسات «خورموج و آب‌پخش» که در استان بوشهر و روی خط ششم سراسری احداث می‌شوند و برای کریدور غرب حیاتی هستند، گفت: با توجه به اینکه در طرح تأسیسات از تجهیزات دارای فناوری بالا استفاده می‌شود، راه‌اندازی چند توربوکمپرسور به‌صورت همزمان کار بسیار سنگینی است و یکپارچه کردن کل پروژه شامل سیستم‌های برق، کنترل و ابزار دقیق و رساندن کار به نتیجه و راه‌اندازی ایستگاه، مسیر سختی است اما امیدواریم اواخر آبان‌ماه اگر مشکلی در بحث فنی توربین‌ها نداشته باشیم، خورموج و متعاقب آن آب‌پخش را راه‌اندازی کنیم. 

ثبت رکوردی تازه در تاریخ صنعت گاز ایران/ اجرای همزمان ۱۰ تأسیسات تقویت فشار گاز در گستره کشور

پیشرفت ۶۰ درصدی احداث تأسیسات «دهشیر و اردستان»

رحیمی همچنین درباره تأسیسات در حال اجرا روی خط لوله هشتم سراسری گاز توضیح داد: دو تأسیسات «دهشیر و اردستان» روی خط هشتم سراسری گاز قرار دارند که تکمیل آنها به‌صورت ویژه در حال اجراست. ساخت این دو ایستگاه اکنون با پیشرفت حدود بالای ۶۰ درصد دنبال می‌شود و ۵۰ درصد توربین‌های مورد نیاز ساخته و به سایت منتقل شده است و بقیه توربین‌ها هم در مرحله آزمون و ساخت هستند.

وی با اشاره به آرایش توربین‌ها و توان هر ایستگاه بیان کرد: همه ایستگاه‌های روی خط هشتم به‌دلیل ظرفیت بالای این خط (حدود ۱۱۰ میلیون مترمکعب)، از  آرایش ۳+۱ بهره می‌برند، همچنین با توجه به اینکه اکثر خطوط ایران ۵۶ اینچ یا سایز کوچک‌تر هستند هرکدام از توربین‌های نصب‌شده در هر ایستگاه، توانی معادل ۲۵ مگاوات تولید می‌کنند.

مجری طرح تأسیسات تقویت فشار گاز در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه در سرویس قرار گرفتن پروژه‌های جاری، افزایش قابل توجه ظرفیت انتقال گاز کشور را در پی دارد، تأکید کرد: خطوط لوله سراسری گاز بر اساس ظرفیتی مشخص (اغلب برای انتقال ۱۱۰ میلیون مترمکعب در روز) طراحی شده‌اند و بدیهی است هنگامی امکان انتقال این مقدار گاز ایجاد می‌شود که همه ایستگاه‌های طراحی‌شده عملیاتی شوند.

ثبت رکوردی تازه در تاریخ صنعت گاز ایران/ اجرای همزمان ۱۰ تأسیسات تقویت فشار گاز در گستره کشور

ظرفیت انتقال گاز در خط هشتم سراسری به ۱۱۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد

مجری طرح تأسیسات تقویت فشار گاز با بیان اینکه در خط هشتم سراسری گاز، قبلاً برخی ایستگاه‌ها از جمله خنج، جهرم و صفاشهر و ارسنجان، خیرگو، کاشان و نائین بهره‌برداری شده و ظرفیت آن را تا حدی بالا برده‌اند، اعلام کرد: با تکمیل و راه‌اندازی ۲ تأسیسات باقی‌مانده «دهشیر و اردستان»، زنجیره ایستگاه‌های خط هشتم تکمیل شده و به ظرفیت نامی ۱۱۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و به این ترتیب از عسلویه تا مرکز کشور و شمال شرق و شمال غرب را از مواهب آن استفاده می‌کنند. 

رحیمی با اشاره به برنامه‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز برای هدایت گاز از منابع تولید به سمت جنوب‌شرق کشور و یادآوری اقدام‌های این شرکت در به‌ثمر نشاندن ضربتی طرح‌های توسعه‌ای در استان سیستان و بلوچستان و چابهار، همچنین وجود ظرفیت صادرات گاز در این خطه، از احداث دو ایستگاه تقویت فشار گاز «لامرد و بستک» روی خط لوله هفتم سراسری گاز خبر داد و گفت:  ۶ ماه است که فعالیت‌ها آغاز شده و پس از تکمیل روند طراحی، تجهیز کارگاه و کارهای خرید در حال اجراست.

به گفته وی، با توجه به اهمیت ویژه خط هفتم سراسری گاز، احتمالاً در آینده نیز همسو با افزایش مصارف، حداقل سه یا چهار ایستگاه دیگر به جز «لامرد و بستک» روی این خط احداث می‌شود.

ثبت رکوردی تازه در تاریخ صنعت گاز ایران/ اجرای همزمان ۱۰ تأسیسات تقویت فشار گاز در گستره کشور

مواهب یک اقدام دوراندیشانه

مجری طرح تأسیسات تقویت فشار گاز در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به اقدام‌ سال ۱۴۰۱ در این شرکت برای کمک به تأمین نیاز فوری دیگر شرکت‌های تابع وزارت نفت به سیستم‌های فشارافزایی در فصل زمستان گفت: پارسال تعدادی از توربین‌ها و core engine ایستگاه‌های آرادان، خورموج، دوراهان و نورآباد تقدیم شرکت‌های POGC -  SPGC و انتقال گاز شد که برای تداوم روند تولید نیاز مبرمی به این تجهیزات داشتند. 

رحیمی با تأکید بر اینکه امروز دامنه بهره‌مندی از برکات و آثار داخلی‌سازی توربین، فراتر از مرزهای شرکت مهندسی و توسعه گاز گسترش یافته و به دیگر بخش‌های صنعت نفت رسیده است، یادآور شد: مایه مباهات است که سرریز فناوری‌هایی که طی سال‌ها با حمایت مالی و از محل قراردادهای انتقال فناوری مهندسی و توسعه گاز با کارخانه‌های سازنده داخلی به‌دست آمده، سبب پیشرفت و رفع نیاز بخش‌های دیگر صنعت می‌شود.

کد خبر 632527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =