صرفه‌جویی سالانه تا ۴۰ درصد مصرف گاز مشترکان با بهینه‌سازی موتورخانه‌ها/ نتیجه کار را در گازبها ببینید

رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز استان خراسان رضوی از صرفه‌جویی سالانه تا ۴۰ درصد مصرف گاز مشترکان با بهینه‌سازی موتورخانه‌ها خبر داد و اعلام کرد که تاکنون موتورخانه ۱۴۶۰ مشترک در این استان بهینه شده است.

 به گزارش شانا، حدود سه سال پیش بود که شرکت ملی گاز ایران در آیینی از طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری رونمایی کرد و همسو با سیاست‌های کلان وزرات نفت مبنی بر بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و هزینه مشترکان، همچنین ایجاد اشتغال در کشور اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفت تا با حمایت مالی و فنی از آن دسته از مشترکان گاز طبیعی که سیستم موتورخانه مرکزی گرمایشی دارند، نسبت به بررسی وضع فنی آنها به‌صورت رایگان اقدام شود.

بر اساس اعلام شرکت ملی گاز ایران، تعداد بهینه‌سازی موتورخانه‌ها در سال نخست اجرا ۹ هزار و سال دوم ۳۴ هزار بوده و اکنون به حدود ۸۰ هزار رسیده است که از روند رو به افزایش استقبال مشترکان از اجرای این طرح حکایت دارد. 

>>> بیشتر بخوانید؛

رونمایی از ۴ طرح بزرگ شرکت ملی گاز ایران برای بهینه‌سازی مصرف

بر این اساس، با اختصاص و پرداخت هزینه‌های لازم توسط شرکت ملی گاز ایران، سیستم موتورخانه مشترکان در بخش‌های سرویس و تنظیم مشعل، عایق‌کاری تأسیسات و نصب دستگاه ضدرسوب مغناطیسی ارزیابی، اصلاح و بهینه‌سازی می‌شود که مشترکان واجد شرایط و شرکت‌های دارای رتبه یک تا پنج تأسیسات از سازمان برنامه و بودجه یا شرکت‌های معرفی‌شده توسط اتحادیه شوفاژکاران می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و تکمیل فرم ثبت‌نام از این سامانه استفاده کنند.

اکنون پس از گذشت بیش از سه سال، سراغ برخی شرکت‌های گاز استانی به‌ویژه استان‌های بزرگ و پرمصرف رفتیم تا چند و چون اجرای آن را جویا شویم.

صرفه‌جویی سالانه تا ۴۰ درصد مصرف گاز مشترکان با بهینه‌سازی موتورخانه‌ها/ نتیجه کار را در گازبها ببینید

۳۶۰۰ مشترک داوطلبِ بهینه‌سازی موتورخانه‌ها

حمیدرضا افشون، رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز استان خراسان رضوی با اشاره به تازه‌ترین آمار درخواست و اجرای این طرح در خراسان رضوی، به خبرنگار شانا گفت: تاکنون ۳۶۰۰ مشترک در این استان برای بهینه‌سازی موتورخانه‌های خود ثبت نام کردند، البته برای نمونه دانشگاه فردوسی یک مشترک است، اما ۸۴ موتورخانه دارد، بنابراین تعداد مشترک با تعداد موتورخانه متفاوت است.

به گفته وی، در سامانه اعلام‌شده و طبق مصوبه شورای اقتصاد برای تفکیک این دو، از واحد موتورخانه استفاده کردند به این معنا که به ازای هر ۵۰۰ متر زیربنای مجموعه،  یک واحد موتورخانه محاسبه می‌شود، به همین دلیل در آمار، تعداد مشترک و تعداد موتورخانه متفاوت است.

رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز استان خراسان رضوی تصریح کرد: از مجموع ۳۶۰۰ واحد مشترک ثبت‌نام‌شده تاکنون ۱۴۶۰ مورد بهینه‌سازی تکمیل شده که معادل ۷۵۴۰ واحد موتورخانه است.

هزینه‌کرد ۳۵۰ میلیارد ریالی شرکت گاز خراسان رضوی و صرفه‌جویی ۲۲ درصدی

افشون با تأکید بر اینکه اجرای طرح همچنان ادامه دارد، افزود: شرکت گاز خراسان رضوی تاکنون ۳۵۰ میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه کرده و به‌طور میانگین شاهد صرفه‌جویی سالانه ۲۲ درصدی گاز طبیعی برای واحدهای بهینه‌سازی شده هستیم (البته این مقدار میانگین است و در برخی موارد به ۴۰ درصد هم می‌رسد).

وی با انتقاد از نحوه نگهداری موتورخانه‌ها و هدررفت حجم بالای انرژی در آنها توضیح داد: بسیاری از موتورخانه‌ها به لحاظ نگهداری و عایق‌کاری شرایط بسیار بدی دارند، حتی در واحدهایی که انتظار می‌رفت وضع مناسب باشد!

صرفه‌جویی سالانه تا ۴۰ درصد مصرف گاز مشترکان با بهینه‌سازی موتورخانه‌ها/ نتیجه کار را در گازبها ببینید

رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز استان خراسان رضوی تأکید کرد: نکته مورد توجه این است که به‌دلیل قیمت پایین گاز طبیعی، متأسفانه هدررفت آن هم برای برخی موضوعیتی ندارد تا جایی که در بازدیدهای میدانی دیدیم برخی موتورخانه‌ها حتی ۴۰ درصد هم بازدهی نداشتند و می‌توان گفت گاز به بدترین شکل ممکن مصرف می‌شد.

نمود بیرونی بهینه‌سازی موتورخانه‌ها در گازبها

افشون با اشاره به تبلیغات گسترده در سطح ملی و استانی، از استقبال مطلوب مشترکان برای شرکت در این طرح خبر داد و گفت: مردم در ابتدای آغاز به‌کار طرح کمی نگران بودند که شاید رایگان نباشد، اما با گذشت زمان و اجرا در چند واحد، به مرور متوجه شرایط شدند، زیرا مشترکان رضایت داشتند و تأثیر آن را در قبوض دریافتی دیدند.

وی در پایان با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی مصرف بهینه انرژی و گاز، ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی و استقبال مردم، حداقل روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب از ناترازی ۲۰۰ میلیون مترمکعبی در روز، با چنین اقدام‌هایی رفع شود.

کد خبر 632531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =