احتمال تداوم کاهش داوطلبانه تولید نفت عربستان در دسامبر ۲۰۲۳

تحلیلگران بر این باورند که کاهش عرضه داوطلبانه نفت عربستان سعود در دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۶ تحلیلگر به این خبرگزاری گفتند که احتمال می‌رود عربستان در روزهای آینده کاهش داوطلبانه عرضه روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت خام خود را  تا پایان دسامبر امسال تمدید کند.

قیمت‌ نفت خام شاخص برنت دریای شمال در سپتامبر امسال به ۹۸ دلار برای هر بشکه و بالاترین حد خود در سال جاری میلادی رسید، اگرچه از آن زمان به بعد رو به کاهش گذاشته است و اکنون در سطوح ۸۶ دلار برای هر بشکه معامله می‌شود.

با وجود اثر تنش‌ها در خاورمیانه بر قیمت نفت خام، نگرانی درباره رشد اقتصادی و تقاضا بر قیمت‌ها تأثیر کاهشی داشته است.

عربستان ابتدا کاهش عرضه داوطلبانه نفت در ماه ژوئیه امسال را به‌عنوان اقدامی اضافه بر توافق کاهش عرضه ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) در نظر گرفت.

عربستان در ماه سپتامبر اعلام کرد که کاهش داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت خام خود را تا پایان سال جاری تمدید و این تصمیم را ماهانه بررسی می‌کند.

جیووانی استونوو، تحلیلگر مؤسسه یوبی‌اس در این باره گفت: از آنجا که عربستان و اوپک‌پلاس سیاست پیشگیرانه و احتیاطی را دنبال می‌کنند، با توجه به نگرانی‌های مداوم رشد اقتصادی، انتظار می‌رود ریاض این کاهش را تمدید کند.

پنج تحلیلگر دیگر به رویترز گفتند که آنها همچنین انتظار دارند عربستان کاهش عرضه داوطلبانه نفت را برای ماه دسامبر امسال حفظ کند و این احتمال وجود دارد که در ماه‌های بعد هم ادامه داشته باشد.

بر اساس رویه عربستان در ماه‌های گذشته، تصمیم درباره حفظ کاهش عرضه داوطلبانه برای دسامبر، احتمال می‌رود در بیانیه‌ای در اوایل نوامبر اعلام شود.

پیش از نشست وزارتی اوپک‌پلاس طی ۲۶ نوامبر (پنجم آذرماه) در وین، هرگونه کاهش عرضه‌ای درباره سال ۲۰۲۴ میلادی بعید است، آخرین نشست اوپک‌پلاس در ژوئن امسال برگزار شد و اعضا تصمیم گرفتند در سال ۲۰۲۴ میلادی کاهش عرضه نفت خود را ادامه دهند.

ریچارد برنز، تحلیلگر شرکت مشاوره انرژی اسپکتس، به رویترز گفت: ما فکر می‌کنیم که عربستان احتمالاً کاهش داوطلبانه خود را پس از پایان دسامبر هم تمدید خواهد کرد.

احتیاط کلیدواژه‌ای برای سیاست نفتی عربستان در طول سال بوده است و با فعال شدن هشدارهای مختلف برای اقتصاد جهانی و تقاضای نفت، ریاض درباره افزایش تولید بسیار محتاط خواهد بود.

اوله هانسن از بانک ساکسو، تاماس وارگا از مؤسسه کارگزاری نفت پی‌وی‌ام (PVM)، کالوم مکفرسون از مؤسسه اینوستک (Investec) و هلیمه کرافت از مؤسسه آربی‌سی کپیتال (RBC Capital Markets) هم گفتند که شانس تمدید کاهش عرضه داوطلبانه نفت در ماه دسامبر امسال و احتمالاً دوره‌ای طولانی‌تر وجود دارد.

هانسن گفت: بعید است با توجه به سطح کنونی قیمت و ضعف تقاضای فصلی، عربستان برای دسامبر و به احتمال زیاد در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی، افزایش تولید را در نظر گیرد.

کد خبر 632539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =