صادارت گاز مایع امسال نسبت به پارسال حدود ۲۰ درصد افزایش داشته‌ است

وزیر نفت گفت: صادرات گاز مایع امسال نسبت به پارسال نزدیک ۲۰ درصد رشد داشته‌ است، همچنین نسبت به آغاز دولت نزدیک به ۵۰ میلیون مترمکعب تولید گاز خام ما بیشتر شده است.

به گزارش شانا، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، ۲۴ آبان‌ماه) در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اقدام‌های وزارت نفت برای کاهش آلودگی هوا، اظهار کرد: وزارت نفت اقدام‌ها و برنامه‌های اساسی برای کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی دارد و به‌تازگی همسو با این اقدام‌ها یک واحد تولید گازوئیل یورو ۵ با تولید روزانه ۲۰ میلیون لیتر در پالایشگاه اصفهان به بهره‌برداری رسید، در دیگر پالایشگاه‌ها هم بحث کیفی‌سازی محصولات را دنبال می‌کنیم تا سقف استاندارد فرآورده‌های تولیدی را افزایش دهیم، طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه‌های شیراز و تبریز هم امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

وی افزود: وزارت نفت طی هفت ماه امسال به‌طور میانگین روزانه ۳۶ میلیون مترمکعب گاز بیشتری به نیروگاه‌ها تحویل داده است و ۲۰ میلیون لیتر سوخت مایع یعنی گازوئیل یا نفت کوره کمتری در نیروگاه‌ها مصرف شده است. به صنایع بزرگ نیز نسبت به پارسال روزانه ۶ میلیون مترمکعب گاز بیشتری داده‌ایم.

وزیر نفت تصریح کرد: درباره جمع‌آوری گازهای مشعل نیز تا امروز به‌طور میانگین روزانه ۱۱.۵ میلیون مترمکعب گاز مشعل در میدان‌های غرب و شرق کارون جمع‌آوری شده است و تا پایان سال این رقم به ۱۹ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد که معادل مقدار گاز یک فاز پارس جنوبی است و  گا جمع‌آوری شده پس از فرآوری به خوراک مجتمع‌های پتروشیمی‌ تبدیل می‌شود.

وی درباره مقدار صادرات گاز ایران نیز گفت: در زمینه صادارت گاز مایع امسال نسبت به پارسال نزدیک ۲۰ درصد رشد داشته‌ایم، همچنین نسبت به آغاز دولت نزدیک به روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب تولید گاز خام ما بیشتر شده است.

اوجی درباره همکاری با ترکمنستان برای تأمین گاز در زمستان اظهار کرد: قرارداد سوآپ گازی ما با ترکمنستان برقرار است و در حال مذاکره برای امضای قرارداد گازی بزرگ‌تری هستیم.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره شایعه استعفای خود اظهار کرد: اختلافی بین من و وزارت نفت با دولت نیست و مسائل مطرح شده شایعه است، دولت از مسائل حوزه وزارت نفت حمایت می‌کند، باید از رئیس‌جمهوری تشکر کنم که نگاه پشتیانی به وزارت نفت دارند.

کد خبر 633117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =