دستیابی به ضریب پیچیدگی ۱۶ و سود سالانه ۱۲۰ همت در چشم‌انداز توسعه پالایشگاه اصفهان

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایشی اصفهان گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای توسعه هلدینگ پتروپالایشی اصفهان به‌صورت یکپارچه در همه بخش‌های فنی و ساختاری، در چشم‌انداز توسعه‌ای این شرکت به ضریب پیچیدگی ۱۶ و سود سالانه ۱۲۰ همت دست خواهیم یافت.

محسن قدیری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار شانا در تشریح روند پیشرفت پروژه‌های کمّی و کیفی محصولات و برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین پتروپالایش منطقه بیان کرد: هلدینگ پتروپالایش اصفهان از چند سال قبل مطابق صنایع روز دنیا برای توسعه محصولات پالایشی و به‌روز شدن استانداردها، اصلاح محصولات خود را آغاز کرد و اصلاح محصول بنزین خود را در دستور کار قرار داد و موفق شد محصول بنزین خو را با گوگرد زیر ۱۰ پی‌پی‌ام، آروماتیک ۳۵ درصد و بنزن زیر یک درصد عرضه کند. با توجه به وجود پتروشیمی اصفهان در جوار پالایشگاه نفت اصفهان، سه محصول از بنزین جداسازی می‌شود و کیفیت بنزین ما از کیفیت بنزین سایر پالایشگاه‌ها بهتر و آروماتیک آن از ۳۵ درصد نیز کمتر است.

تولید روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ در پالایشگاه نفت اصفهان

وی تأکید کرد: با احداث واحد حیاتی تصفیه گازوئیل (DHT) مقدار گوگرد را با کاتالیست ایرانی از ۱۰ هزار پی‌پی‌ام به کمتر از ۱۰ پی‌پی‌ام رساندیم. این واحد در ۲۱۰ هکتار احداث شده و ۵۱۱ میلیون یورو و بیش از ۶ همت در این پروژه سرمایه‌گذاری شده است که اخیرا با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. کاتالیست ایرانی به‌کار گرفته شده در این واحد، میزان گوگرد را حتی تا ۵ پی‌پی‌ام پایین آورده و ظرفیت این واحد از ۱۶ میلیون لیتر روزانه، به ۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

استحصال روزانه ۷۰۰ تن گوگرد در افق ۱۴۰۵ / تولید ۱۲ محصول شیمیایی در پارک گوگردی هلدینگ اصفهان 

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایشی اصفهان تصریح کرد: با راه‌اندازی این واحد (KHT)، روزانه ۳۰۰ تن گوگرد استحصال می‌شود که این میزان به پارک گوگردی منتقل و ۱۲ محصول شیمیایی از آن تولید می‌شود. تا سال ۱۴۰۵ میزان گوگرد تولیدی پالایشگاه اصفهان به ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن در روز خواهید رسید که توسط پارک گوگردی، به محصولات با ارزش در زنجیره گوگرد تبدیل خواهیم کرد.

سودآوری سالانه ۱۲۰ میلیون دلاری با احداث واحد ارتقای کیفی نفت سفید

قدیری همچنین از نصب تجهیزات واحد تصفیه نفت سفید (KHT) و پیش‌راه‌اندازی آن تا بهمن ماه سال جاری (همزمان با دهه فجر) خبر داد و گفت: این نخستین واحد در صنعت نفت است که ظرف هشت ماه با ظرفیت یک هزار بشکه در روز راه‌اندازی می‌شود. پایان خردادماه امسال کلنگ این واحد زده شد و با راه‌اندازی آن، سالانه ۱۲۰ میلیون دلار در سال سودآوری نصیب شرکت خواهد شد. ۲۶ میلیون یورو صرف خرید تجهیزات این واحد (تجهیزات بلااستفاده در پالایشگاه نفت بندرعباس) شده است و در مجموع با ۴۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری خواهد رسید و بازگشت سرمایه آن نیز کمتر از دو سال محقق خواهد شد.

پیشرفت ۴۵ درصدی واحد RHU

وی ساخت و احداث واحد تصفیه ته‌مانده سنگین برج‌های تقطیر (RHU) را اتفاق مثبت دیگر در این مجموعه خواند و گفت: میزان پیشرفت فیزیکی این واحد حدود ۴۵ درصد بوده و در برنامه داریم تا انتهای سال ۱۴۰۳ یا ابتدای سال ۱۴۰۴، نخستین فاز این واحد را وارد مدار کنیم. این نخستین واحدی است که مقدار گوگرد را از ۳.۵ درصد به نیم درصد می‌رساند و فلزات را حذف خواهد کرد. واحد RHU در دو فاز با ظرفیت ۸۱ هزار بشکه در روز طراحی شده است که در دولت‌های قبلی با چالش روبه‌رو شده و بلاتکلیف مانده بود، اما با استقرار دولت سیزدهم، چالش‌های این پروژه برطرف شده و خوشبختانه با سرعت در حال پیشرفت است.

تولید روزانه ۲۴ میلیون لیتر بنزین با راه‌اندازی واحد بنزین‌سازی

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان تأکید کرد: واحد تبدیل برش‌های سنگین و کم‌ارزش نفتی به فرآورده‌های باارزش و سبک (RFCC) از واحدهای پایین‌دستی این واحد (RHU) است که هم‌اکنون حدود ۱۲ درصد پیشرفت دارد. با راه‌اندازی این واحد تولید روزانه بنزین پالایشگاه نفت اصفهان با ۸.۵ میلیون لیتر افزایش، از روزانه ۱۲ میلیون لیتر به روزانه ۲۴ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. عملیات اجرایی این پروژه در دولت سیزدهم (سال ۱۴۰۱) آغاز شده و تا سال ۱۴۰۵ راه‌اندازی خواهد شد.

پایان طراحی اصلی واحدهای پتروشیمی تا ۸ ماه آینده

قدیری همچنین از دیگر پروژه‌های مهم این مجموعه را احداث واحدهای پتروشیمی اعلام کرد و گفت: امیدواریم در هشت ماه آینده طراحی اولیه این واحد به اتمام برسد و ساخت این واحدها آغاز شود که اتفاق بزرگی برای تبدیل این مجموعه به یک شرکت پتروپالایشی خواهد بود.

وی افزود: با راه‌اندازی این واحد ۵۲۰ هزار تن پلی‌اتر، ۴۰۰ هزار تن پروپیلین و ۷۶۰ هزار تن ام‌تی‌بی‌ایی (متیل ترشیو بوتیل اتر) تولید خواهد شد و افزون بر آن بنزین تولیدی در پالایشگاه اصفهان در مجموع به ۲۴.۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

تولید الکل‌های چرب‌ صنعتی برای نخستین بار در کشور در هلدینگ اصفهان

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش نفت اصفهان همچنین با اشاره به راه‌اندازی واحدی برای تولید الکل‌های چرب صنعتی در ادامه واحد KHT بیان کرد: الکل‌های چرب صنعتی در مجموعه زنجیره ارزش شوینده‌ها قرار می‌گیرد و این برای نخستین بار است که الکل‌های چرب در یک مجموعه پتروپالایشی در منطقه تولید خواهد شد. چهار واحد این پروژه در حال طراحی اولیه است و تا چند ماه آینده خریدهای مربوط به تجهیزات این پروژه که توسط خانم‌های نخبه در شرکت اکسیر ایرانیان (زیرمجموعه‌های هلدینگ اصفهان) در حال اجراست، نهایی خواهد شد.

قدیری همچنین به برنامه این مجموعه برای پیشروی در زنجیره ارزش روغن اشاره کرد و گفت: روغن‌های کلاس دو و سه را برای نخستین بار در ایران در هلدینگ پتروپالایش اصفهان تولید خواهیم کرد که طراحی اولیه این واحد در حال انجام است.

احداث نیروگاه هزار مگاواتی در هلدینگ پتروپالایشی اصفهان

وی همچنین به ورود این مجموعه پتروپالایشی به تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و انعقاد قراردادی با وزارت نیرو برای راه‌اندازی نیروگاه هزار مگاواتی در مجموعه مشعل‌پویا اشاره کرد و افزود: ۲ هزار هکتار زمین برای احداث این نیروگاه اختصاص یافته است و امیدواریم تا پایان سال آینده، ۲۰۰ مگاوات از این نیروگاه راه‌اندازی شود.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان تأکید کرد: در شرکت مشعل‌پویا نیز تمامی تجهیزات های‌تک صنایع مختلف تولید خواهد شد، برای نخستین بار، سیستم کنترل ایرانی که جزو محصولات های‌تک است، در این مجموعه بومی‌سازی و تولید شده و در واحد KHT در حال نصب است.

قدیری بیان کرد: خنثی‌سازی تحریم‌ها طبق دستورات مقام معظم رهبری در دستور کار ما است و در حوزه ساخت تجهیزات برای نخستین بار اسمبل راکتور واحد ‌KHT در مجموعه مشعل‌پویا در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم آوازه این شرکت با ساخت تجهیزات بار نخست، در کل صنعت نفت ایران و جهان بپیچد.

وی همچنین از برنامه‌ریزی این شرکت برای ورود به زنجیره ارزش محصولات سیلیکونی، باتری‌های برقی، فست شارژرها و ساخت تجهیزات پمپ‌ بنزین خبر داد و گفت: شرکت «راهبر ترابر انرژی» تا پایان امسال ۳۰۰ بنز کشور آلمان تولید ۲۰۲۳ را وارد کشور می‌کند. تاکنون ۵۰ دستگاه از این خودرو وارد شده و مابقی نیز در حال ورود است تا در حوزه حمل‌ونقل نیز شاهد تقویت مجموعه باشیم.

احداث ۸۵ کیلومتر راه‌آهن اختصاصی برای حمل سالانه ۱۰ میلیون تن مواد نفتی

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان همچنین از نصب ۸۵ کیلومتر راه‌آهن برای انتقال مواد نفتی خبر داد و گفت: لکوموتیو راه‌آهن و مخزن‌دارهای راه‌آهن توسط شرکت راهبر ترابر انرژی خریداری خواهد شد که چالش‌های حمل‌ونقل را برطرف می‌کند و همین امروز نیز این شرکت، مسیر ترخیص کالا در سرتاسر دنیا را انجام می‌دهد.

قدیری افزود: در بحث پدافند غیرعامل نیز اتفاق‌های بزرگی در جریان است و مسیر انتقال حمل‌ونقل مواد نفتی را ایمن می‌کند. اگر راه‌آهن را احدث کنیم، نزدیک ۱۰ میلیون تن محصولات ما در سال جابه‌جا خواهد شد.

وی تأکید کرد: حدود ۱۰ شرکت زیرمجموعه هلدینگ اصفهان در شهر انرژی اصفهان تجمیع خواهد شد که در بحث پدافند غیرعامل به لحاظ حملات پهپادی و حملات تروریستی، ایمن خواهند شد.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایشی اصفهان همچنین به توسعه متوازن پایدار بر مبنای محیط زیست، اخلاق و اقتصاد اشاره کرد و گفت: ۲۰۰ مدیر راهبردی برای صنعت نفت و مجموعه خود پرورش خواهیم داد و مدیران نخبه نیز شناسایی خواهند شد.

قدیری اظهار کرد در آینده به هوش مصنوعی متصل خواهیم شد و هم‌اکنون حدود ۶۰ پروژه هوش مصنوعی در حال اجراست و معاونت هوش مصنوعی نیز در هلدینگ اصفهان ایجاد شده است.

کد خبر 633122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =