تولید روزانه ۱۶ میلیون لیتر گازوئیل سبز برای آسمان آبی نصف جهان

طرح تصفیه نفت‌گاز پالایشگاه نفت اصفهان که روز گذشته به بهره‌برداری رسید، افزون بر افزایش کیفیت نفت‌گاز تولیدی در پالایشگاه اصفهان و تولید روزانه بیش از ۱۶ میلیون لیتر گازوئیل با کیفیت یورو ۵، ظرفیت تولید روزانه ۲۶ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ در آینده‌ای نزدیک در پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران را فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار شانا، با بهره‌برداری این طرح عظیم و مهم محیط زیستی، افزون بر تولید همه نفت‌گاز موردنیاز کلانشهر اصفهان و دیگر شهرهای این استان با استاندارد یورو ۵ اروپا، گام‌های محیط زیستی مهمی برای اجرای قانون هوای پاک از سوی این مجتمع عظیم پالایشی که به‌تازگی نام پتروپالایش را نیز به خود گرفته است، برداشته خواهد شد.

احداث واحد تصفیه نفت‌گاز پالایشگاه نفت اصفهان در زمینی به مساحت ۴۲۰ هکتار با بهره‌مندی از توان متخصصان داخلی و به‌منظور عملی‌ کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بهمن ماه سال ۹۳ آغاز شد.

اجرای این طرح همچنین طبق ماده ۵۹ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، برای افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی و کاهش ترکیبات گوگردی و صیانت از محیط زیست در پالایشگاه نفت اصفهان آغاز شد و با اجرایی شدن آن، گوگرد نفت‌گاز تولیدی در پالایشگاه از ۱۰ هزار پی‌پی ام به میزان ۱۰ پی‌پی‌ام کاهش یافته و از انتشار روزانه ۳۰۰ تن گوگرد در هوا جلوگیری خواهد شد.

ظرفیت طرح تصفیه نفت‌گاز پالایشگاه اصفهان روزانه ۱۰۰ هزار بشکه بوده و تولید روزانه نزدیک به ۱۷ میلیون لیتر سوخت پاک گازوئیل با استانداردهای بین‌المللی یورو ۵ در این مجتمع پتروپالایشی آغاز شده است.

سودآوری روزانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلاری

سرمایه‌گذاری شرکت پالایش نفت اصفهان در این طرح  ۶.۸ همت و ۵۱۱ میلیون یورو انجام شده و سودآوری طرح تصفیه نفت‌گاز پالایشگاه اصفهان روزانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار بوده و سالانه نزدیک به ۴۶۰ میلیون دلار خواهد بود. همچنین بازگشت سرمایه این طرح، ظرف چهار سال پس از راه‌اندازی به‌طور کامل محقق خواهد شد.

با اجرا و راه‌اندازی این طرح مهم محیط زیستی افزون بر به‌کارگیری ۱۲۰۰ نفر نیروی فعال در پالایشگاه جنوبی تا ۴۲ میلیون نفر ساعت اشتغال‌زایی شده است.

محسن قدیری، مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان مردادماه امسال از پیشرفت ۹۷ درصدی این واحد و راه‌اندازی پیش از موعد آن (۱۶ ماه زودتر از برنامه) خبر داده بود.

وی همچنین گفته بود: با راه‌اندازی این واحد، ظرفیت تولید روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل مطابق با استانداردهای بین‌المللی و در آینده‌ای نزدیک روزانه ۲۶ میلیون لیتر گازوئیل با کیفیت یورو ۵ در این پالایشگاه فراهم شده و تاکنون سودآوری این واحد برای پالایشگاه اصفهان حدود ۱۹.۵ همت (هزار میلیارد تومان) بوده است.

سهم ۸۰ درصدی داخل در تجهیزات طرح ملی تصفیه گازوئیل اصفهان

حدود ۸۰ درصد تجهیزات طرح ملی تصفیه گازوئیل پالایشگاه نفت اصفهان توسط تولیدکنندگان داخلی تهیه و ساخته و توسط شرکت‌های نارگان، چگالش و مپنا تأمین شده است.

با توجه به وجود تحریم‌ها و همکاری نکردن شرکت‌های خارجی، خدمات مهندسی تفصیلی این طرح که یکی از بخش‌های پیچیده و دشوار اجرای پروژه به‌شمار می‌رود، از سوی شرکت‌های داخلی نارگان، چگالش و مپنا اجرایی شده است.

به گزارش شانا، پالایشگاه نفت اصفهان با افزایش سطح پیچیدگی به ۱۲.۶، به سوی تبدیل به هلدینگ پتروپالایشی برتر منطقه تا سال ۱۴۰۶ حرکت می‌کند. این شرکت همچنین رتبه نخست سوددهی را در میان شرکت‌های بورسی به خود اختصاص داده و سود این مجموعه پالایشی در سال گذشته (۱۴۰۱) به ۳۵ همت رسیده است.

شرکت پالایش نفت اصفهان با بهره‌مندی از ۳ هزار و ۵۰۰ نیروی متخصص در ۵ کیلومتری شهر اصفهان واقع شده است. این پالایشگاه خوراک نفت خام را از میدان‌های نفتی امیدیه خوزستان دریافت و این کالای راهبردی را به سوخت پاک تبدیل می‌کند.

طرح تصفیه نفت‌گاز پالایشگاه اصفهان در پالایشگاه جنوبی این مجموعه پالایشی قرار گرفته است. ضرورت توسعه پالایشگاه برای دریافت و تأمین سوخت پاک و باکیفیت، جلوگیری از آلایندگی، تغییر مسیر از سوخت‌محوری به سودمحوری و لزوم تکمیل زنجیره ارزش در ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی، موجب عملیات ساخت پالایشگاه جنوبی در سال ۱۳۹۳ شد که ‌پس از بررسی‌های فنی، عملیاتی و مهندسی پیچیده همسو با تکنولوژی روز جهان توسط متخصصان داخلی در عملیاتی گسترده ساخت این پروژه در مدت زمان هشت سال تکمیل شد.

کد خبر 630534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =